10. dubna 2011

Jana Eyrová - Charlotte Brönte

Jana Eyrová
Anotace: 
Jana nepoznala rodičovskou lásku, krutí příbuzní ji umístili do sirotčince. Tam dívka žila v nuzných podmínkách, ale získala vzdělání. Jakmile dostane práci vychovatelky na panství pana Rochestra, svitne jí naděje na lepší život. Majitel působí sice jako nerudný a zatrpklý, ale vyučovat malou Adélku Janu baví, proto se rozhodne zůstat. Jenže dům skrývá mnohá tajemství a hrozby. Podivné rány, zoufalé výkřiky a strašidelný smích, které Jana v noci slýchá, rozhodně nejsou jen výplody fantazie.


Jméno Jana Eyrová jsem slyšela v minulosti několikrát, ale teprve na hodině angličtiny nám učitelka vyprávěla o významných anglických autorech a jejich dílech a jakmile jsem toto jméno zaregistrovala, zbystřila jsem a hned odpoledne jsem si knihu došla půjčit. Rozhodně to nebyla špatná volba. 
Kniha mě zaujala hned na začátku a nešlo jen o samotný děj, ale především o krásný jazyk, jímž autorka děj vypráví. Jana neměla život jednoduchý a v internátní škole strávila osm let. Potom si přes inzerát našla práci jako vychovatelka u pana Rochestra, který je náladový a zvyklý rozdávat rozkazy. Jana ho ale vidí z úplně jiné stránky. Kniha je tedy příběh o zapeklité cestě k nalezení lásky a také o tom, že každý má nějaké to strašidlo ve skříni. Ať už v podobě šílené manželky nebo hrozné minulosti. 
Zhruba v části, kdy jí Rochester požádal o ruku a chystala se svatba, jsem si říkala, jak mě autorka zklamala, protože Jany provdá a pak bude popisovat její dokonalý život. Jak jsem se mýlila! 
Je sice pravda, že je postava Jany velmi nereálná, je strašně dokonalá, uhlazená a vždy řekne to správné, a celý příběh je trochu utopický, ale i tak se mi kniha hrozně líbila. 


CBDB

2 komentáře:

  1. Janu Eyrovú zbožňujem..hoci sa musím priznať, že som nikdy nečítala knihu (teda čítala som takú skrátenú anglickú verziu, ale to nepočítam :)).
    Avšak videla som spracovanie z roku 2006 od BBC a ak si ho nevidela, tak ti rozhodne odporúčam. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Jedna z mých nejoblíbenějších knih :)

    OdpovědětVymazat

Vaše názory mě vždycky potěší, takže rozhodně v komentování neváhejte. Poprosím vás jen o to, abyste nepoužívali profil Anonymní, ale abyste se raději přihlásili pomocí nějaké účtu, nebo zvolili možnost Název/adresa URL, kde napíšete svoje jméno nebo přezdívku. :)

Fotka uživatele My Books - My Loves.
Willinda


Pravidelní čtenáři

Používá technologii služby Blogger.

Zasílání novinek na email

Prohledejte blog

Očekávejte recenze:

Mluv by Laurie Halse Anderson

Autoři