3. května 2011

REVIEW - Leviatan


Autor: Scott Westerfeld
Série: Leviatan
Díl: první
Počet stran: 448
Nakladatelství - české: Knižní klub
Datum vydání: březen 2011
Nakladatelství - anglické: Simon & Schuster
Datum vydání: 6. října 2009 
Ilustrace: Keith Thompson
Anotace:
První svazek nesmírně napínavé nové série pro mladé dospělé. Odehrává se v alternativní steampunkové minulosti, v níž je svět rozdělen na Rachoťáky, kteří ovládají ohromné parní pochodující válečné stroje, a Darwinisty, jejichž hybridní “potvůrky” fungují jako vzducholodi, parní vlaky, válečné lodi i ponorky. Příběh se odehrává těsně před první světovou válkou. Alex, utajený levoboček nedávno zavražděného arcivévody Františka Ferdinanda, prchá před strýcem Františkem Josefem, který ho chce zavraždit, do Švýcarska a tam se seznámí s Deryn, skotskou dívkou, která se v převleku za chlapce stane plavčíkem na válečné vzducholodi Leviatan, ohromném ekosystému složeném z velryb, netopýrů, včel, šestinohých psů závislých na vodíku a všelijakých jiných potvor, díky níž je neporazitelná.




Jak už je řečeno v anotaci, příběh se odehrává v alternativním steampunkovém minulosti. Jenže co to ten steampunk je? 
Steampunk je pod žánr sci-fi nebo fantasy, který vlastně mísí budoucnost s minulostí. Takže tu máme rok 1914 a techniku, kterou svět nespatřil, zatím. 
Příběh začíná vraždou rakouského arcivévody Františka Ferdinanda a jeho ženy Žofie. Tím začíná první světová válka. Evropa je rozdělena, sice ne úplně podle spojenectví, ale podle techniky, jakou daná země používá. Takže tu máme Darwinovce (Anglie), kteří se zaměřují na genetickou úpravu zvířat a Industriály (Rakousko-Uhersko), kteří naopak používají stroje a Darwinovce považují za kacíře.  
     

Alek, syn Františka Ferdinanda, musí tedy po nenadálých událostech utéct, aby zachránil svůj holý život. V útěku mu pomáhají učitel šermu, hrabě Volger, učitel mechaniky, Otto Klopp a dva technici. Snaží se dostat do Švýcarska, které je neutrální. Na cestě si ale musejí dávat pozor jak na rakouské vojáky, tak i na německé, kteří se snaží Aleka chytit. 


Deryn na svém malém výletě
Na druhé straně se v Londýně snaží do Královského letectva dostat dívka, Deryn, jenže v převleku za Dylana, protože ženy u letectva nemají co dělat. Deryn skládá vstupní zkoušky a jednou z nich je prozkoumání okolí v nějaké té výšce na tvorovi podobnému medúze. Díky špatnému počasí musí Deryn zachránit posádka Leviatanu, protože vítr Deryn dofoukal pěkný kousek od Londýna. A tak se Deryn nachází na nejznámější anglické vzducholodi. 
Alekovi a jeho pomocníkům se podaří dostat se do Švýcarska, kde mají v jednom horské, polorozpadlém hradu zajištěné ubytování. Jednou ale ze svého bezpečného úkrytu vidí, jak nedalekém ledovci, nouzově přistává velmi poškozená a velice podivná vzducholoď.                                                                                      
Alek poznává Leviatan
Ano, je to právě Leviatan, který byl napaden německými letadly a velmi poškozen. 
Alek se i přes zákaz ostatních tajně vydává pomoci ztroskotané vzducholodi a seznámí se s Deryn. 
Mezitím, než se z Aleka a "Dylana" stanou docela dobří přátelé a než se Alek a jeho přátelé ocitnou na palubě Leviatanu, který měl vyřídit velice důležité záležitosti v Konstantinopoli, stane se ještě pár událostí, včetně dalšího útoku na Leviatan. Důležité ale je, že se Alek dostane do ciziny, kde bude mít bezpečí jistější a že si našel přítel na život a na smrt. 


Můj názor: 
Tahle knížka mi přijde prostě fantastická. 
Příběh je velmi dobře vymyšlený a skvěle propracovaný, ale to není všechno.
Kdy jste naposledy četli knížku s ilustracemi? Já tedy naposled Erilian, ale to už je tak dva, tři, možná i čtyři měsíce a před tím to bylo něco jako Jak krtek ke kalhotkám přišel. Ilustrace jsem tedy nečekala a byly pro mě příjemným zpestřením celého příběhu. Myslím si totiž a spíš v to doufám, že nejsem jediná, kdo si nějak nedokázal představit jednotlivé potvůrky a stroje, takže pro mě byly obrázky velkým přínosem.
Dále pak obdivuji autorovu obrovskou představivost, protože vymyslet podobné stroje, dokáže mnoho lidí, ale propracovat je do takových detailů, že by i některé, podle mého názoru netechnika, mohli možná i fungovat. Jé, já bych tak chtěla kráčecí stroj!   
Styl vypravování tohoto autora mi sedl velmi dobře. Ze začátku jsem měla trochu problém pochopit technické záležitosti, ale právě s pomocí obrázků jsem se do toho velmi rychle dostala. Také oceňuji český překlad, i když jsem knihu v originále nečetla, ale je vidět, že si někdo dal s překladem obrovskou práci. Někdy prostě špatný překlad poznáte, zdá se vám to divný, takové ty zvláštní výrazy vám nedávají extra smysl a slovní spojení nemusí být nic moc, ale je to chyba autora nebo překladatele? Taky se občas stane, že v knize najdete nějakou gramatickou chybu. Mě osobně takovéhle věci přímo bijí do očí a čas od času se jim i zasměju, ale zase na druhou stranu, někdy to prostě i ti překladatelé a redaktoři přehlédnou a tadá, chybička je na světě. Naštěstí tohle není ten případ a na žádnou chybu tohoto typu jsem nenarazila. Ale kdo ví, mohla jsem ji taky přehlédnou! 


Moje hodnocení: 5/5 miluju alternativní světy!

4 komentáře:

  1. Strašně se těším až si tuhle knihu přečtu, přestože mě obvykle takováhle témata moc neberou.

    Moc pěkné Review :)

    OdpovědětVymazat
  2. tuhle knížku jsem si přečetla hlavně kvůli autorovi, série Oškliví se mi hrozně líbila, tak jsem si říkala, co to teď vymyslel, protože to jsou zajímavá témata, ale popravdě mi u Leviatana vadily ty obrázky, u žádných knížek si na ně nezvyknu. Jinak se hrozně těším na další díl.

    OdpovědětVymazat
  3. Já jsme si zase Ošklivé pořídila díky Leviatanu, protože autor mě svojí představivostí naprosto uchvátil. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Mám stejný názor jako ty. Ta knížka byla prostě... Báječná! Jen mi vadí, že písmo bylo velikostí pro prvňáky... Tím pádem knížka měla více stran a stála více peněz - já jsem hrozně hamižná, že jo? xD Ty ilustrace byly nádherný a propracovaný... Ilustrátorovi musím taky udělit pochvalu... Jo! A taky se mi líbilo, že v knížce nebylo typické: Setkali se čirou náhodou a ihned na první pohled pocítili něco zvláštního, elektrizujícího... :D Až jak ji objal ke konci, tak bylo poznat, že budou fakt spolu - celý příběh tě autor nechá na holičkách... :D takže doporučuju!

    OdpovědětVymazat

Vaše názory mě vždycky potěší, takže rozhodně v komentování neváhejte. Poprosím vás jen o to, abyste nepoužívali profil Anonymní, ale abyste se raději přihlásili pomocí nějaké účtu, nebo zvolili možnost Název/adresa URL, kde napíšete svoje jméno nebo přezdívku. :)

Pravidelní čtenáři

Používá technologii služby Blogger.

Zasílání novinek na email

Prohledejte blog

Očekávejte recenze:

Mluv by Laurie Halse Anderson

Autoři