13. května 2011

REVIEW - Smrtící spiknutí

Autor: J. D. Robb

Série: Smrtící
Díl: osmý (díly na sebe přímo nenavazují, takže nevadí, když jeden, dva přeskočíte - z vlastní zkušenosti: než jsem došla do knihovny, někdo si půjčil sedmý díl, ale aspoň vím, že nejsem jediný blázen, který tyhle knížky čte)
Originální název: Conspiracy in Death
Počet stran: 325
Nakladatelství (české): Columbus
Datum vydání: 15. 1. 2003
Nakladatelství (anglické): Berkley BooksPiatkus Books
Datum vydání: 1999
Žánr: detektivka, sci-fi
To, že je na ulicích New Yorku nalezen ve své "spací bedně" zavražděný bezdomovec, by nejspíš nebylo nic až tak neobvyklého. Nezvyklý je ovšem fakt, že zabitému chybí srdce. A ještě podivnější je, že všechno nasvědčuje tomu, že bylo vyňato vysoce odbornou metodou. Stopy na těle zavražděného, dokonalost "operační" rány a řezů nevypadají jako dílo zběsilého vraha, ale spíš jako práce špičkového chirurga. Kdo a proč si počíná s tak děsivou chladnokrevností? Eva Dallasová, poručík newyorské policie, je tady od toho, aby to vypátrala. Přes všechny zkušenosti a podporu manžela, výstředního miliardáře Roarkea, se však zdá, že tenhle případ bude nad její síly. Před půvabnou a ráznou policistkou Evou stojí nelehká volba a závažími na miskách vah není tentokrát nic menšího než kariéra versus spravedlnost...

První věta: Pro mnohé nebyla smrt tím největším nepřítelem.

Příběh se odehrává v padesátých letech 21. století, ano, není to překlep, a hlavní postava, poručík Eva Dallasová, má před sebou další zapeklitý případ. V oblasti bezdomovců byla nalezena mrtvola, jejíž srdce bylo vyjmuto velmi čistým řezem a onen pachatel si dal záležet, aby byl zákrok proveden opravdu precizně. A tak není divu, že se Eva a její tým zaměří právě na doktory a posléze i na zdravotnické organizace, zaměřující se na výzkum nahrazování a dlouhodobé léčení poškozených orgánů.
Eva při svém pátrání narazí i na další podobné případy, ale někdo jí pořád šlape na paty. Jistá osoba, nebo skupina lidí, jí poslala androida se vzkazem, který se hned po předání vzkazu sám zničil a to není to jediné, co jí brání ve vyšetřování. To, že ji jeden vysoce postavený politik žádá, aby ukončila vyšetřování, není nic tak hrozného, to už Eva několikrát zažila, ale tentokrát jí jde po krku i strážník ze stodvaašedesátého okrsku, strážník Bowersová, která jí nesnáší už od policejní akademie. Eva si na ní z té doby ale vůbec nepamatuje. Bowersová podá na Evu několik stížností, které zbrzdí Evino vyšetřování a stane se jedna hrozná událost a Eva bude na základě této události postavena mimo službu. Eva bude nucena odevzdat odznak, což jí zlomí srdce a na nějaký čas se zhroutí, ale pak si uvědomí, že policajta z ní nedělá kousek kovu, ale ona sama a se svým úchvatným, irským, modrookým manželem Roarkem se pouští do vyšetřování na vlastní pěst.

Conspiracy in Death
Můj názor:

Detektivky nejsou zrovna můj nejoblíbenější žánr, ale tuhle sérii jsem si oblíbila skoro hned.
Popravdě, všech sedm dílů, které jsem zatím četla, začínaly vlastně stejně. Eva je přivolána na místo činu a vyšetřování už jede, takže se vlastně dostanete hned do akce a takovou tu startovací omáčku se dozvíte až v průběhu příběhu. Ale ono je to vlastně dobře, možná bych sice nepohrdla více klidných, začátkových scén Eva+Roarke, ale série má něco přes třicet knih, takže se jich určitě dočkám. Některé věci se třeba ani nedozvíme, protože je neví ani samotní hrdinové, protože jediné, co si Eva pamatovala ze svého dětství v prvním dílu, bylo, jak jí našli zmlácenou na ulici, myslím, když jí bylo asi osm. A co se stalo před tím, ani ťuk. A Eva si v pokračujících dílech začíná vzpomínat, jaké měla hrozné, jestli vůbec můžu napsat, dětství. Roarke si sice na většinou věcí pamatuje, ale také se jeho životní příběh dozvídáme v průběhu knih, kdy ho vypráví Evě.
Na jednu stranu je strašně drsný dozvědět se ty, pro ně historické události, ale pro nás předpovědi budoucnosti. Tak například: létající auta, umělé orgány, střední délka života 120 let, apod. Na druhou stranu je to dost skličující, protože si říkám, kdy tohle bude a jestli to vůbec bude, ale i tak je to zajímavé.
V jednu chvíli jsem autorce chtěla vytknou, že začíná upadat do takového stereotypu příběhu. Najdou mrtvolu, začne vyšetřování, vyšetřování pokračuje a zkomplikuje se další mrtvolou, útok na Evu, další mrtvola, vyjednávání s televizní reportérkou Nadine o podání exkluzivního interview, nalezení pachatele, Eva "oslavuje" vyřešení případu, ale pravý pachatel ji zajme/unese, Eva se vysvobodí, většinou s pomocí manžela, opravdový pachatel zatčen a Eva skončí v nemocnici. Naštěstí mi autorka v tomhle udělala čáru přes rozpočet a výtka se nekoná.

Conspiracy in Death
Už jsem se tu zmínila o scénách Eva+Roarke. Myslím, že většině došlo, co je to za scény a právě kvůli tomu bych knihy doporučila spíše staršímu publiku, ale já mám co říkat, že? Se svýma skoro za měsíc patnácti rokama, bych tohle asi psát neměla, ale stejně si nedovedu představit, jak tuhle knížku čte třeba desetiletá holčina. Takže té radím, aby alespoň ještě tak čtyři až pět let počkala a založila knížku do knihovny, protože knížka ti neuteče a když už mě neposlechneš, radši neříkej doma, co čteš, mohl by z toho být sekec mazec.

Mám akorát malé výtky. Osobně se mi moc nelíbí české obálky. Je fakt, že přesně symbolizují příběh knížky, ale většinou je pochopím až na úplný závěr. A na pohled taky nejsou nijak moc lákavé. Mě se tedy líbí třeba tahle:

Pak bych měla ještě jednu věc, možná se mi to zdá a možná taky ne, ale skoro každá kniha má trochu jiný styl vypravování. Našla jsem i malé nesrovnalosti. V jedné knize jsou používány Fahrenheity a v druhé stupně Celsia. A zrovna v tomhle dílu jsem si všimla, že když Roarke oslovoval Evu poručíku, tak ji většinou říká při oněch scénách a když jí říká, jak ji miluje, tykal jí a v předchozích dílech jí vždycky vykal. Takže to mě docela zmátlo. Myslím si totiž, že knihy překládalo více překladatelů, ale nejsem si tím úplně jistá, ale jakmile půjdu do knihovny, tak to prozkoumám.

Moje hodnocení: 4,8/5 Takže i přes toto tu je před námi skvělá detektivka, u které jsem byla napnutá až do samého konce.