Recenze - Eragon

Nakladatelství: Fragment
Překlad: Olga Machútová
Datum vydání: 2010
Originální název: Eragon (Inheritance #1)
Nakladatelství: Knopf Books for Young Readers
Datum vydání: 26. dubna 2005
Jeden chlapec, jeden drak, svět dobrodružství. Fantasy bestseller Eragon z pera patnáctiletého Christophera Paoliniho, který nadchl miliony čtenářů po celém světě. Vypráví příběh chudého farmářského chlapce, který najde v Dračích horách modrý kámen, z něhož se vyklube dračí mládě - Safira. Spolu se vydají na nebezpečnou cestu královstvím ovládaným králem, jehož zlo nezná mezí. Dokáže Eragon naplnit své předurčení a převzít břímě legendárních Dračích jezdců? Osud království možná leží v jeho rukou…
První věta: Vítr skučel nocí a přinášel sebou vůni, která změní svět.

Eragon je skvělá knížka a já se strašně stydím, že jsem jí přečetla až teď. Kde jsem to proboha žila?
Eragonův příběh není tak jednoduchý, jak se na první pohled může zdát, ba ani jeho svět není.
V Alagaësii vládne velmi tvrdou rukou Galbatorix, proti kterému bojují záhadní Vardenové. A do toho všeho je vtažen Eragon, nalezením dračího vejce.
Draci ale nejsou jediní magičtí tvorové, se kterými jsem se v knize setkala. Samotné Dračí jezdce bych také mezi ně zařadila, ale měla jsem tu čest i s věčně mrzutými trpaslíky, odhodlanou elfkou Aryou, děsivými Urgaly, roztomilým kočkodlakem a samozřejmě s drakem. Pardon, s dračicí. Safirou. Už to jméno je nádherné, ale počkejte, až se s ní seznámíte. Když si představím nějakého draka, většinou si vybavím obrovského ještěra s křídly, který pustoší vesnice a morduje tamější obyvatele. U Safiry nic takového nečekejte. Safira je hrdý tvor, který bojuje se stejnou vervou jako Eragon a který se snaží těm vesničanům pomoci, aby se jim žilo lépe.
Jenže, jak jim pomoci? Hm, co třeba svrhnout Galbatorixe a nastolit v Alagësii mír! A právě o to se snaží Vardenové. Eragon zprvu neměl v plánu se k nim přidat, on tak nějak ze začátku ani moc nevěřil, že vůbec žijí, protože je pokládal za postavy z pověstí, ale shodou okolností se k nim nakonec připojil, aby bojoval proti králi. Ale jedna vyhraná bitva nerovná se vyhraná válka.

Na téhle knize je spousta věcí, které chci vynachválit až do nebe, tak jen doufám, že na nějakou nezapomenu.
Obrovská představivost. Obdivuju lidi, kteří dokážou vymyslet svět podle svých pravidel a zasadit do něj příběh o několika knihách, přičemž má jedna kniha kolem pěti set stránek a ještě víc. Takovéto knihy jsou úplné skvosty a pro mě je jejich cena nevyčíslitelná.
Jak už jsem se zmínila, kniha má opravdu hodně stránek. Neznamená to ale, že by v ní byly nějaké pasáže, při kterých jsem se nudila. Naopak! Po celou knihu jsem visela na každém slově a čekala jsem, co se vlastně stane. Příběh mě okamžitě vtáhl do děje a vlastně mě ještě ze svých spárů nepropustil. Když jsem dočetla, ještě hodnou chvíli jsem jen tak zírala na ta poslední slova. A opravdu až po delší době mé oči sklouzli na nápis Konec prvního dílu a já si konečně uvědomila, že je opravdu konec.
Paolini je opravdu mistr slova. Každé jeho slovíčko mě pohladilo po duši, až jsem chvílemi předla. Za to ale vděčím i skvělé překladatelské práci, která byla opravdu precizní.
Což mě přivádí k další věci. Vím, že různé bitvy, popřípadě války, nejsou nic pěkného. Ale přes všechny krutosti, vraždění, krvácející těla podupaná vlastními spolubojovníky, měla tahle bitva něco do sebe. Byla elegantní. A to právě autorovým stylem psaní, protože jsem si někdy ani neuvědomovala, že moji oblíbení hrdinové bojují o holý život.

Eragon je ani ne šestnáctiletý chlapec, který se snaží uživit svého strýce Gera a bratrance Rorana. Nalezením vejce se ale jeho život změní a on po dlouhém putování a nejednom životu nebezpečném dobrodružství konečně pochopí, že svět není tak jednoduchý, jak si myslel. A všechny tyto příhody jemu i Safiře pomůžou k osobnímu rozvoji, nejen z fyzického hlediska, ale hlavně z psychického. A tak se v průběhu knihy stává opravdu zajímavým hrdinou, který stojí za povšimnutí.
Další postavou, kterou je třeba zmínit, je určitě Brom. Eragon znal Broma jako vypravěče, který jezdil do vesnice s obchodníky a vyprávěl úžasné příběhy. Jenže Brom nebyl jen tak obyčejný vypravěč. A už vůbec ne obyčejný. Měl spoustu tajemství a skrýval mnoho záhad, které se Eragonovi nikdy nepodaří rozluštit, ale byl to dobrý člověk, přítel, učitel a pro Eragona byl něco jako otec, kterého nikdy nepoznal. Osobně je to moje nejoblíbenější postava, ale samozřejmě až po Safiře, která si moje srdce získala okamžitě.

Moje hodnocení: 5/5
Opravdu skvělý, nezaměnitelný a hlavně neopakovatelný příběh, který si zaslouží plný počet.
A já se opravdu hodně těším na další milé pohlazení od tohoto jedinečného autora.