25. června 2011

Recenze - Víš, s mužskýma je kříž

Autor: Alena Hrachovcová
Počet stran: 160
Nakladatelství:  Eroika
Datum vydání: 2010
Majdaléna žije s manželem Hubertem, z kterého se stal po letech nesnesitelný starý bručoun, který ženu pouze shazuje a kritizuje. Má nesmyslné požadavky, vytahuje staré hříchy a bez ustání vyčítá. Majdaléna má dospělou dceru u filmu, která ji občas  vytáhne někam na večírek, což Hubert opravdu nerad vidí. Mimo to má Majdaléna „virtuální kamarádku", jakési alter ego Zoru, která se jí občas zjevuje a našeptává jí, co dělat. Majdaléna pracuje na úřadě, je z toho vyčerpaná a unavená. Pokouší se dostát všemu, co po ní požaduje manžel, pokouší se přestat kouřit, poslední zbytky sama sebe vkládá do básní, které tajně píše, a často vzpomíná na toho Huberta, kterého si před lety brala. Mezitím na radu Zory si občas „zalumpačí" - odjede do lázní, nakupuje, jde do salonu krásy... Jenže vše je stále stejné, než se Majdaléna konečně rozhodne udělat radikální řez...
První věta: Byla teplá červnová noc.

Víš, s mužskýma je kříž je úplně jiná knížka, než na jaké jsem zvyklá.
Příběh je vyprávěn z dvojí časové linie. Jedna představuje Majdin život za svobodna, kdy už s Hubertem randila a jejich počáteční partnerský život. Hlavně kniha ale sleduje Majdin současný život. Její utrpení z manželství a opovrhování manželem. Jeho stálé ošklivé výrazy, nevděčnost, nespokojenost. Majdaléna je z tohoto života unavená, ale jiný nezná a vlastně ani jiný nechce. Ale její kamarádka Zara chce pro ni jen to nejlepší, a tak jí radí, jak si svůj dosavadní život zlepšit tak, aby toho musela měnit co nejméně.  Přesvědčí ji, aby přestala kouřit. No, jo. Ale ono to není opravdu tak lehké. A zvlášť když máte za manžela takového…Huberta! Zara také pomůže Majdě trochu se s manželem vypořádat. Sice jsem si celou dobu myslela, že se Majda sebere a opustí ho, ale i tak byl výsledek uspokojivý. Majda začala vzdorovat a nenechávat si všechno líbit. Dobře ona!
Tato kniha je tak moc odlišná od všech, které jsem doposud četla. A to v dobrém slova smyslu. Není to vůbec žádná fantasy, ale opravdový příběh ze života. Na jednu stranu docela drsný, ale hezky podaný čtenáři. S tím souvisí samotný styl vyprávění. Je jedinečný. Posuďte sami:

Ráno odnesla psa k léčiteli. Potvrdil její obavy týkající se artrózy a doporučil usnadňovat mu chůzi tím, že mu nohy budou nadlehčovány. Doporučil také jednoduché cvičení a na tlapky čínské masáže. Odpoledne seděla v horkém stínu pod borovicí, kouřila osmou cigaretu a poslouchala Huberta, který prohlašoval (od rána už po osmé), že za zdravotní stav psa může ona. Večer vlezla pod borovici a zvýšila počet cigaret na jedenáct. Koukala, zda nespadne hvězda, aby si něco mohla přát. Hvězda nespadl, ale do oka jí spadlo semínko z borovice.

Čeština je tak krásný jazyk. Někdy sice trochu složitý, ale opravdu krásný.
Celá kniha je zaměřená hlavně na vývoj postav. Nejde ani tolik o to, co se děje okolo, ale co si postava myslí. Jak uvažuje a jak se chová. Postavy jsou propracované a dostanou se pod kůži. Opravdu jsem Majdě držela palce ohledně toho kouření a doufala jsem, v kladný výsledek. Vždyť jde přece o její zdraví!

Kniha se mi opravdu velmi líbila. Bylo to zase něco nového, něco velmi originálního.
Příběh byl čtivý, napínavý (ty to dokážeš, Majdi!) a velmi humorný. Opravdu jsem se dost nasmála a taky jsem dost nadávala, protože takového Huberta, jste ještě nepotkali.
Možná to tak nevypadá, ale je to skvělá knížka. Vřele doporučuji!