29. července 2011

Recenze - Výjimečná


Autor: Kristin Cashore
Série: The Seven Kingdoms Trilogy
Díl: první
Počet stran: 387
Nakladatelství: Ediposs
Rok vydání: 2009
Anotace:
V Katsině světě to lidé narození s mimořádným nadáním Výjimeční nemají jednoduché. Všichni se jich bojí, pohrdají jimi, nebo je využívají. Katsa ale nese břemeno, které sama nenávidí: je Výjimečná v zabíjení. Slouží strýci Randovi, králi Mezizemě, a má za něj dělat špinavou práci trestat a mučit každého, kdo se mu znelíbí. Při setkání s princem Po, Výjimečným bojovníkem, Katsa ještě netuší, jak moc se jí změní život. Nikdy by nečekala, že se stane Poovou přítelkyní. Nikdy by nečekala, že zjistí novou věc o svém nadání a že odhalí hrůzné tajemství, které by pouhými slovy dokázalo zničit všech sedm království.
Graceling (The Seven Kingdoms Trilogy, #1)
 
První věta: Tady v žalářích vládla naprostá tma, ale Katsa měla mapu vepsanou v hlavě.

Vy jste ještě neslyšeli ty historky, které se povídají o lady Katse, králově zabijákovi? Opravdu ne? To není možné, lady Katsu zná z doslechu přece každý a kdokoliv by jí poznal. Vždyť víte, kvůli jejím očím. Každý Výjimečný má přece zvláštně barevné oči. Ona má jedno oko zelené a jedno oko modré.
Tyto řeči a ještě horší se o Katse šíří celými Sedmi královstvími. Vždyť je to ale pravda, ona je zabiják.
Die Beschenkte (The Seven Kingdoms Trilogy, #1)
Už docela dávno jí došlo, že nechce jen tak polehávám na hradě a čekat, až ji Randa přidělí k mučení nějakého šlechtice, který králi dluží peníze. Chce dělat něco užitečnějšího. Mezi tyto užitečnější záležitosti patří například záchrana Poova dědečka.
Po…Po je Výjimečný bojovník, který obrátí Katsin život vzhůru nohama. Díky němu se Katsa dokáže postavit Randovi a nezabít ho při tom. S Poem vyřeší záhadu únosu jeho dědečka a s Poem zachrání nejedno království.

Když čtenář, který se trochu orientuje ve fantasy literatuře, ale ještě neslyšel o této knize, knihu uvidí v knihkupectví, pravděpodobně by se jí vyhnul docela velkým obloukem. Vůbec s tím nesouvisí obálka, která je opravdu hezká, ale jde o ten nápis na obálce „Nový fantasy bestseller“. Podobné nápisy na knihách opravdu nemám ráda. Nemám ráda, když mi tímto způsobem nakladatelství knihu vnucuje.
Dala jsem ale na doporučení a knihu jsem si pořídila. A jsem opravdu hodně ráda, že jsem to udělala.

Graceling (The Seven Kingdoms, #1)
Příběh možná nepatří mezi nejsložitější, naopak je docela jednoduchý, ale v průběhu čtení se nabalují další a další věci, takže vlastně až na úplném konci si čtenář uvědomí, že zas až tak jednoduché to nebylo. Tím u mě autorka získala malé, (bez)významné plus, protože opravdu na nás nevychrlila důležité informace hned na začátku, spíš se snažila, abychom celý svět a Katsiny pocity pořádně pochopili a dávala důraz na podstatnější věci a těmi, které do této kategorie nespadaly, se zabývala v tom správném okamžiku.
Nikdy se ale nestalo, že by popisovala vedlejší situace. Například, Katsa cestuje s princeznou Bitterblue na lodi velice dlouho, ale autorka se nezdržuje popisem lodi a nějakých postranních momentů. Naopak, snaží se dostat k rozuzlení stejně rychle jako čtenář, který se nemůže dočkat, až odhalí další tajemství, která se některé postavy snaží skrýt. Tohle bylo opravdu přínosné, protože se člověk nikde nenudil.

Hlavní hrdinku jsem si hned oblíbila a sžila jsem se s ní.
Graceling (The Seven Kingdoms Trilogy, #1)
Katsa je skvělý typ hrdinky, se kterou čtenář napjatě očekává její další kroky. Užívá si její chyby, a když přijde ten správný okamžik, zírá s otevřenou pusou.
Po je prostě Po. Ono se ale těžko odolává tak pohlednému mladíkovi, který vás zaujme a spoutá jediným pohledem. A není divu, když má jedno oko zlaté a jedno stříbrné. Kdo by mu odolal? (Už jsem se zmiňovala o tom mém snu, kde vystupoval klučina s podobně (čtěte: se stejně) barevnýma očima? Ne? Byl to ale přenádherný sen!)

Graceling - O Dom de Katsa (A Saga dos Sete Reinos, #1)
Knihu jsem opravdu zhltla. Večer jsem ztrácela pojem o čase a zůstávala jsem vzhůru dlouho přes půlnoc. Nikdy se ale nenašel moment, kdy bych měla tendenci ho přeskočit, protože by mě nudil. Každou větu jsem hltala s větším napětím než tu předešlou a po přečtení jsem začala nadávat, že nemám po ruce druhý díl. I když kniha neskočila v tak hrozné situaci, u které by mě zabíjela nevědomost následujícího dění.

Výjimečná je neobyčejná knížka, ve které najdeme silný příběh, který je hlavně založen na tajemstvích; hrdiny, po kterých můžeme bláznit, ale hlavně uspokojení z přečtení opravdu skvělého celku, který má výjimečné jméno.

Moje hodnocení: 5/5

Die Beschenkte Darul - vol.1 din seria Cele Sapte Regate  Syntymälahja 
Graceling (Els Set Regnes, #1) Graceling Graceling, livre un : Le don de Katsa

2 komentáře:

  1. tuhle knížku jsem četla, s tvým konečným hodnocením naprosto souhlasím, ale hrozně mě štve, že se u nás neplánuje vydat 2. díl, který je už nějakou dobu vydanej na slovensku(škoda, že se nikde nedá na netu sehnat)

    OdpovědětVymazat
  2. Tak po tomhle se těším ještě víc, až ji budu mít doma. :)

    OdpovědětVymazat

Vaše názory mě vždycky potěší, takže rozhodně v komentování neváhejte. Poprosím vás jen o to, abyste nepoužívali profil Anonymní, ale abyste se raději přihlásili pomocí nějaké účtu, nebo zvolili možnost Název/adresa URL, kde napíšete svoje jméno nebo přezdívku. :)

Pravidelní čtenáři

Používá technologii služby Blogger.

Zasílání novinek na email

Prohledejte blog

Očekávejte recenze:

Mluv by Laurie Halse Anderson

Autoři