Recenze - Vasalisův paradox

Díl: první
Počet stran: 298
Nakladatelství: Metafora
Překlad: Magdalena Sládková
Rok vydání: 2011
Jednoho časného rána naruší nebývaly poklid pařížské Sorbonny náhlá smrt. Aůe jaký mohl mít Albert Cadas, profesor středověké literatury, důvod k sebevraždě?
Valentine Saviovou, talentovanou mladou restaurátorku, mezitím navštíví tajemný starší gentleman s unikátní zakázkou: má zrestaurovat zdánlivě bezcenný středověký rukopis, jehož opotřebované stránky slibují rozkrytí jisté záhady, která po staletí fascinuje badatele i spisovatele. Valentine však brzy zjistí, že stínové postavy, které mají o tajemství knihy zájem, jsou mnohem krutější a temnější, než si vůbec dokáže představit.
Společně se svým přítelem, aristokratem, znalcem a tak trochu taky podvodníkem Hugem Vermeerem, a Davidem Scottou, Cadasovým doktorandem, se Valentine vydává na dobrodružnou výpravu úzkými uličkami a pochmurnými palácovými sídly Latinské čtvrti.

První věta: Albert Cadas byl tichý a diskrétní muž.

Vasalis byl středověký mnich. Nikdo toho o něm dnes moc neví. Malé střípky informací se o něm ale opravdu dochovaly.
Jednoho dne nabídne talentované restaurátorce Valentine práci na tajemném kodexu Elias Stern, velice známý obchodník s uměním. Valentine po delším váhání jeho nabídku přijímá. Jak se zdá, tento kodex by mohl mít spojitost právě se záhadným Vasalisem.
A najednou se objevují různí lidé, kteří jeví o kodex obrovský zájem a hodlají udělat opravdu vše, aby ho získali. A uprostřed „boje“ o kodex stojí Valentine, která zprvu vůbec nemá tušení, že by mohlo jít o něco tak velkého. Nakonec ji ale přestává bavit nic nevědět o aktuálních událostech a rozhodne se zjistit, co se to tu vlastně děje a co přesně je tajemná nadace Eliase Sterna, pro kterou vlastně pracuje.

Le paradoxe de Vasalis
Vasalisův paradox představuje úplně jiný žánr, než jaký „normálně“ čtu. Jeho klasifikace je jasná – detektivka.
Každá kniha musí mít nějakou zápletku, je sice pravda, že někdy se nepodaří ji pořádně rozvést, anebo se před čtenáři schovává, ale je tam. Když už se tedy hlavní zápletka vyjeví, nejčastěji se stává, že se na ní nabalují další a další věci, že se čtenáři hlavní zápletku podaří rozlousknout až opravdu v samém závěrů knihy. Vasalisův paradox se velmi liší, protože všechny informace čtenáři zamotají hlavu, všechno se do sebe zakombinuje, a může se stát, jako třeba mně, že se mu nepovede hlavní zápletku nalézt.
Zpočátku jsem si myslela, že kniha bude o restaurování kodexu a pátrání po mnichovi Vasalisovi stylem Lovců pokladů, kde Valentine ztvární hlavní lovkyni. Potom jsem si ale uvědomila, že takhle to asi nebude. Myslela jsem si tedy, že námětem je pátrání po kodexu ostatními a Valentine ho bude tak nějak chránit. Tím si ale taky nejsem tak jistá. Takže moje poslední teorie je, že tou hlavní zápletkou, na kterou bylo přibaleno neskutečné množství dalších dobrodružství, které vlastně vytvořili celou knihu, je přesvědčování Eliase Sterna, aby se Valentine připojila k jeho nadaci. A jak je vidět, Elias na to jde opravdu složitě. On totiž musí Valentine ukázat, že je ve svém oboru velice žádaná a že ji chce do své nadace. Voi-lá, a na světě je kniha.
Tento spletenec zápletek vytvoří něco opravdu výjimečného a pořádně zapeklitého, nad čím si budete lámat hlavinku ještě dlouho po přečtení.
Podobně komplikované, jako samotný příběh, jsou i jednotlivé postavy. Druhé jméno Eliase Sterna je tajemství a Valentine se dva roky nemůže sebrat z toho, že v Louvru zničila vzácnou skicu Leonarda DaVinciho.
Podrobnosti této záhady se ale čtenář dozvídá ještě později než samotná Valentine, protože Cardetti má velice zvláštní styl odhalování. Hrdinové se o něčem baví a přijdou na to, kdo, jak a proč. Neřeknou to ale přímo a tak si méně bystří čtenáři musejí počkat, až danou osobu konfrontují, aby se vlastně dozvěděli, o co šlo. Tím pádem se příběh stává ještě více opředený záhadami a čtenář se nemůže dočkat, až se vše dozví.

paradoxe de Vasalis (Le)
Pravděpodobně je tu spousta lidí, kteří se v umění neorientují a jakžtakž ví, kdo byl Leonardo DaVinci nebo například Picasso. Vasalisův paradox je uměním prošpikován. Ač to na první pohled moc nevypadá, opravdu to tak je. Ale i tito absolutní neznalci umění si knihu užijí, neboť autor neváhá pomoci čtenáři s uměleckou orientací formou klidně i dvoustránkového výkladu. Což opravdu pomůže a vy si potom budete připadat chytřejší, protože budete vědět o něco více. Takovéto shrnutí informací ale ubírá na spádu příběhu, protože když máte dobře rozjetou scénu, vlastně nevíte, proč, například, onen člověk zemřel, a v takovém momentě je vám úplně jedno, že si vrah odnesl něco z kolikátého století a jak je to vzácné. V tu chvíli vás zajímá pouze vrah. Kdo je vrah, udělal to sám za sebe, anebo ho někdo poslal? Tento výklad bych ocenila spíše před konáním scény, protože potom člověk ví, o jaký předmět se bude jednat, a bude chápat hlubší smysl onoho činu a také chování jednotlivých postav.

Milovníci umění by měli po knize sáhnout všemi deseti, nejen kvůli umění, ale protože tam najdou něco navíc. Pořádně propracovaný krimi příběh.
Detektivní závisláci by měli nad knihou uvažovat už z principu, jde o další knihu, která rozšíří jejich řady detektivek a oni v ní objeví něco navíc. Umění.
Obyčejní smrtelníci, kterým nezáleží na žánru, ale vlastně většina čtenářů, kteří milují komplikované příběhy, si knihu užijí hlavně kvůli knize samotné a každý si najde to, co ho obohatí. Není vůbec důležité, zda to bude právě detektivní zápletka, umělecká sféra, nebo hrdinové, kteří přirostou k srdci. Jde hlavně o celek a ten opravdu stojí za to.

Hodnocení: 4/5

- Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Metafora

- Anotace je použita ze stránek nakladatelství