Recenze: Čísla - Na útěku

Nakladatelství: Egmont
Překlad: Marie Fulková
Datum vydání: 23. 8. 2011

Jem už od malička vidí v očích lidí čísla. Co ta čísla vlastně znamenají, pochopí v den matčiny smrti – jsou to data, dny, kdy lidé, kterým se dívá do očí, zemřou.

Život je pro Jem těžký, dokud nepotká kluka, kterému říkají Pavouk. Svět je náhle mnohem krásnější.
Ale cestou do Londýna Jem pozná, že se blíží veliké neštěstí, které navždy otřese jejich životy…
Od chvíle, kdy zemřela její matka, Jem věděla o číslech. Věděla o nich už mnohem dřív, vlastně odmalička. Když se podívala někomu do očí, registrovala v nich číslo. Ale jeho význam zjistila v den, kdy její matka zemřela na předávkování drogami. Číslo znamenalo datum úmrtí.
Jem prožívala těžké dětství. Stěhovala se od jedné pěstounky k druhé a všude si připadala jako cizinec. Nejraději se toulala sama a tak tomu bylo i v okamžiku, kdy potkává kluka, jemuž přezdívají Pavouk. Náhodné setkání jí změní život. Nachází někoho opravdu blízkého a svět se rázem stává snesitelnější. Společně se potulují kolem jednoho z londýnských kanálů, klábosí o všem možném a pomalu se sbližují. Na jednom z výletů do města se stanou svědky tragického neštěstí, které Jem předem předpoví. Oni sami katastrofě uniknou, ale ta je jen začátkem událostí, které navždy otřesou jejich životy.

První věta: Jsou místa, kam chodí děti jako já rády.

Jem nepatří k obyčejným lidem, kteří jen žijí své životy. Jem trpí. Myslí si, že je prokletá, ale ona má dar. Velice zvláštní a krutý dar. Kdykoliv někomu pohlédne do očí, uvidí číslo. Není to jen tak ledajaké číslo. Je to datum smrti dané osoby. Jem to nikdy neměla lehké, nikdy nechápala, co to vlastně vidí. Když ale zemřela její matka, došlo jí, co čísla znamenají.
Od té doby Jem vystřídala několik dětských domovů a pěstounských péčí. Nikde se ale necítila opravdu doma. Ve svém současném místě bydlení má obvyklé problémy. Spolužáci ji považují za blázna, dělají si z ní legraci. Díky problémům z minulosti má potíže i teď. Jediný člověk, se kterým se Jem cítí dobře a relativně spokojeně, je Pavouk. Pavouk je vyvrhel jako ona, vrána k vráně sedá.

Když má někdo nějaké zvláštní schopnosti, většinou se autor snaží z toho vytřískat, co nejvíce toho jde. Záchrana světa, nebo něco, co ostatní nemůžou a právě hlavní hrdina má takové zvláštní schopnosti, že zrovna on může něco udělat… Je toho spousta. Zde se ale setkáváme s úplně s něčím jiným. Jem se pokouší voji schopnost co nejvíce potlačit a dělat, že tam vůbec není. Ne že by se jí to nějak dařilo, ale snaha tu je. Autorka se totiž nezaměřuje hlavně na tu tak zvaně magickou vlnu, ale řeší jiné, důležitější věci, a čísla jsou pouze doplněk. Nevychází z toho ale zase příběh, kde by se řešili jenom ty „další“ věci, a na kouzelnou linii by se zapomínalo. To opravdu ne. Všechno je zde skvěle vyvážené a propojené.

Wardová postup v příběhu svým hrdinům nijak neusnadňuje. Člověk by čekal, že se občas stane nějaká velmi okatá náhoda a něco se změní, a čirou náhodou zrovna k lepšímu. Zde ani tohle neplatí, vůbec. Kniha je totiž velice realistický příběh, (až tedy na některé drobnější detaily) který připomíná osud, který může poskytnout nás všechny.

Každý, kdo o knize už něco málo slyšel, ví, že má jistý specifický styl. Nejde o veršování nebo o věty bez interpunkce. Kniha nám přetřásá různé verze mluveného jazyka. Ten my sice běžně v různých formách používáme a občas také s velkou dávkou sprostých slov. Jen málokdy nám to přijde hodně divné. Ale i většině takto mluvících se nemusí zrovna dvakrát líbit, když něco takového vidí v psaném projevu. Proto je potřeba být na to připravený a neobávat se toho. Díky tomu získala kniha zvláštní, podivuhodnou atmosféru. Všechno bylo vážné, tajemné, s příchutí velice špatného konce v blízkosti a pocitem, že my tomu opravdu nemůžeme zabránit.

Kdybyste viděli data smrti ostatních, co byste dělali? Zalezli byste si někam a dělali, že okolní svět neexistuje, nebo byste naopak svého daru využili a snažili se pomáhat?
Jem nepatří ani do jedné kategorie. Je totiž pravděpodobně nejsložitější postava, s jakou jsem kdy měla tu čest. Většinou hrdinům jejich schopnosti závidíme, ale tady není pro závist místo.
Pavouk představuje příjemné odlehčení ve velice zapeklitém příběhu. Nechce, aby mu nikdo pomáhal, všechno chce zvládnout sám a jeho chování je pochopitelné.
Díky reálnosti postav si uvědomíme, že každý by se jednou mohl dostat do podobných problémů. Postup jejich řešení by ale u každého člověka vypadal jinak.

Autorka má všechno velice dobře promyšlené a poskládané. Postavy, příběh, zápletky, prostředky. Při čtení se objeví velice zvláštní pocit, velice podivné napětí a strach z toho, co se ještě může stát. Tento pocit knihu provází od samého začátku. Zabraňuje v častém odkládání knihy a čím dál více vás nutí knihu dočíst. A bum, najednou si uvědomíte, že je konec. Začnete nad vším přemýšlet a kniha vás nenechá propadnout do hlubin spánku. Když podstoupíte tuto výzvu a knihu si přečtete, zažijete nemálo skvěle napsaných scén, které budete číst s pusou dokořán.

Hodnocení:  4/5
- Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji mnohokrát nakladatelství Egmont!
- Knihu si můžete objednat na stránkách nakladatelství