Recenze: Ztracený svět v podzemí

Autor: Roderick Gordon & Brian Williams
Série: Podzemí
Počet stran: 344
Nakladatelství: Fragment
Překlad: Zdík Dušek
Rok vydání: 2009
Vydejte se na dobrodružnou cestu do tajemného PODZEMÍ. Čtrnáctiletý Will žije se svou rodinou v Londýně a spolu s otcem sdílí vášeň pro archeologické výkopy a pátrání po zmizelém světě pod zemí. Když Willův otec při objevování podzemních chodeb náhle zmizí, rozhodne se ho Will se svým kamarádem Chesterem najít. Ve sklepě jejich rodinného domu objeví tajnou chodbu a brzy se ocitnou hluboko pod zemí, kde se skrývá temné a děsivé tajemství. Tam, kde by to nikdo nečekal, existuje utajený svět, kde žijí lidé pod krutou nadvládou. Will s Chesterem jsou zatčeni a uvězněni a čeká je vyhoštění do Hlubin, odkud se ještě nikdo nikdy nevrátil. Podaří se jim uniknout zpět na Povrch? Jaká další tajemství se skrývají v PODZEMÍ? Nenechte si ujít světový bestseller, který zná již celý svět!

První věta: Břink!

Will po svém otci zdědil nejen zálibu v historii, ale také v archeologii a ve vykopávkách. Výkopy, to jsou jeho! Neúnavně na nich pracuje, aby něco významného našel a mohl se s tím pochlubit. Otec by pak zjistil, že se jedná o převratný objev a svého syna by pochválil za jeho nález. Při výkopu s kamarádem Chesterem narazí na docela zvláštní tunel. A nebyli by to zvědaví kluci dychtící po dobrodružství, kdyby se nesnažili zjistit, co je to za tunel a kam vede…

Ztracený svět v podzemí není špatná knížka. Příběh je poutavý a zajímavý. Nejenže kluci objeví tajné tunely, objeví také lidskou civilizaci v podzemí, která tam žije skryta před zraky všech na povrchu. Této společnosti vládnou zákeřní Styxové, kteří nedovolí nikomu, aby vyzradil existenci života v podzemí. Styxové také udržují pořádek v podzemí a velice tvrdě trestají všechny, kdo by se nějak pokusil proti nim vystoupit.
Takhle zní příběh docela dobře, ale dlouho mu trvá, než se to pořádně rozjede. Je jasné, že někdy se kluci do podzemí dostat musí, ale než se tak stane, jste skoro za polovinou. „Úvod“ trvá opravdu dlouho a potom najednou hop – a už jsou dole a čtenář si ani nemusí pořádně všimnout, jak se tam vlastně dostali. Po vstupu do podzemí následuje velice dobrá část, která je plná akce a dobrodružství. Potom ale celá akční atmosféra ochabne. Dozvídáme se akorát rodinné vztahy a problémy hlavního hrdiny. A pak přijde další hop – a hrdinové se ocitají v další akčnější části.
V tomto momentě si uvědomíme, že děj je docela akční a s menšími prvky thrilleru. Jenže přijde další hop, a je konec, který nechá čtenáře v absolutním zmatku. Vůbec neví, co si má vlastně myslet. Takže je dobré knihu na chvíli odložit a všechno si zrekapitulovat a ujasnit.

Příběh je napsán se smrtelnou vážností, je totiž nasazen do velice pochmurné a zvláštní nálady. V tomto bodě ale autoři bohužel narazili. Díky této vážnosti, nejde brát knihu moc vážně (a že se o to opravdu hodně snaží!), protože to vyznívá, jako by si nebyla tak úplně jistá v kramflecích a čekala vždy na reakce čtenáře, z kterých by později mohla být opravdu nesvá.
Cityofember_large
Strýček hlavního hrdiny se opravdu hodně snaží být tou vtipnou stránkou příběhu, ale ani jemu se to nedaří. Když sem tam prohodí něco vtipného, čtenář si uvědomí, že se od něj sluší a očekává, aby se alespoň trochu pousmál. Ale ten opravdový a upřímný úsměv mu nijak nejde.

Nikdy jsem moc nechápala, jak vypadá a funguje spolupráce více autorů na jenom díle.
Co se ale autorům povedlo, pokud je to tedy práce obou, jsou popisné části. Když totiž knihu jen tak zběžně prolistujete, objevíte dlouhé odstavce popisů a minimální počet rozhovorů. A když si knihu přečtete, zjistíte, že jejich popisy jsou tak dobré, že byste byli schopni podle nich nakreslit docela úctyhodné ilustrace.

Knize by pomohlo nějaké jiné odlehčení, než pouze jedna „vtipná“ postava, ale bohužel pro nás a ostatní čtenáře, nic a nikoho jiného v ní opravdu nenajdeme.
Jedno se musí ale knize nechat, dokáže zaujmout čtenáře stejného nebo nižšího věku, jako jsou sami hrdinové. Musí se ale jednat o trochu trpělivější čtenáře, protože vždy trvá delší dobu, než se něco opravdu důležitého stane.

Hodnocení:  3/5

- Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment!
- Knihu si můžete objednat na stránkách nakladatelství