Recenze: Tanec ve stínech

Série: Kroniky Sialy
Díl: druhý (recenze prvního dílu)
Počet stran: 320
Nakladatelství:  Zoner Press
Překlad: Jana Tučníková
Rok vydání: 2011
Tuhle zakázku byl Haroldovi čert dlužen! Mír v Siale a životy jejích obyvatel ohrožuje mocný a nelítostný čaroděj a jediné, co ho může zastavit, je Duhový roh. Tento artefakt z dávných dob nabitý nesmírnou magickou silou se nachází ukrytý ve strašidelném Paláci kostí a dostat se k němu přes všechna možná ochranná opatření není vůbec snadné… Vlastně je třeba ho ukrást. A tak král a Řád mágů povolávají do služby chytrého a světem protřelého zlodějíčka Harolda Stína.
Ve druhém díle trilogie Kroniky Sialy navazuje Alexej Pechov na zábavný a dobrodružný příběh Tuláka ve stínech. V Tanci ve stínech však staví Haroldovi do cesty snad ještě víc překážek a nepřátel. Zároveň mu ale dává poznat i hodnotu opravdového přátelství. Harold není typický hrdina velkých slov nebo okázalých skutků, ale nebezpečí se nebojí a odhodlaně a s vervou bojuje.
A to navíc s pověstným důvtipem a humorným nadhledem.

První věta: Obyvatelé jižního Valiostru, kteří se nikdy nedostali na sever země a neviděli tudíž Avendom, považují Ranneng za velké město.

Harold Stín je dobrák od kosti. Pravda, nemá zrovna nejpočestnější povolání, ale o záchranu světa už se pokoušeli i větší prosťáčci.
Tanec ve stínech začíná přesně tam, kde „Tulák“ skončil. Děj obou knih tedy přímo navazuje. Nekoná se žádné rychlé zopakování děje prvního díla, žádné upřesňující detaily, které by pomohly čtenáři se v knize lépe zorientovat. Proto se může docela nešťastně stát, že se v knize trošičku zamotáte.

Právě díky většímu odstupu mezi čtením prvního a druhého dílu Kronik Sialy může připadat začátek knihy velice pomalý a první polovina i tak trochu nudná. Zde to ale není vinou knihy, ale jen a jen naší, protože to my si nejsme schopni uchovat v paměti drobnější detaily příběhu. Jak ale příběh ubývá, objevují se nové možnosti a nová dobrodružství, se kterými se hrdinové musí vypořádat a která jsou čím dál více zapeklitější a zábavnější a i otrávenější čtenář se konečně dostává do svého živlu.
Příběh knihy se v podstatě odvíjí jako první díl. Harold musí získat různé předměty, aby se mohl dostat k Duhovému rohu, což je jediná možnost, jak zničit Bezejmenného. Děj ale v této knize sleduje pouze tuto linii a žádnou jinou, jako tomu bylo u první knihy. Nenachází se tu žádné postranní vypravování, žádné vedlejší příhody, které by doplňovaly a rozvíjely děj. Jak Haroldovi, tak i autorovi totiž pomalu dochází čas na to, aby se zabývali ještě něčím jiným, než pouze tím hlavním a to je získání Duhového rohu. Pravdou ale je, že se tu taková vedlejší příhoda opravdu nachází. Jedna. Taková maličká. Je to ale jeho vzpomínka, ale i ta tu je, aby ještě více umocnila jeho příběh a otevřela nám jeho minulost a pomohla nám pochopit jeho chování a některé činy.

Královská výprava pokračuje bez velkých změn v jejím obsazení. A možná právě to je menší mínus příběhu. Jen minimálně se zde totiž objeví nová postava, která by děj trochu osvěžila. A když už se objeví, je to postava, která není příliš důležitá pro celkový děj a po pár stránkách zase zmizí v propadlišti dějin. Staří známí jsou ale samozřejmě ti nejdůležitější. Jak bychom se bez nich mohli vůbec obejít? Bez Harolda to samozřejmě ani nejde, na to bychom nemohli ani pomyslet. Bez jeho poznámek by se snad ani země nepohnula. Nejoblíbenější postavou je ale pravděpodobně královský šašek Kli-Kli. Kdyby ten zmizel, pobrečel by si nejeden čtenář a i mrkve by vyhlásili národní smutek.
Tanec ve stínech představuje odlehčení od ostatní literatury, která se na nás v poslední době hrne. A v ní se knihy s Haroldem Stínem v hlavní roli opravdu neztratí. Pechov píše velice poutavě. Jeho příběhy jsou dobrodružné a komediální, a někdy dokonce i srdcervoucí.
Kroniky Sialy ocení především čtenáři, kteří jsou znuděni světem a potřebují si od všeho odpočinout. A jak to nejlépe udělat, než pomocí několika popsaných stránek vstoupit do jiného světa a nechat se ukonejšit a strhnout problémy někoho jiného.
Především ale bude kniha v srdcích těch, kteří nepohrdnou prach obyčejnou fantasy knihou.

Hodnocení: 4/5

- Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji mnohokrát nakladatelství Zoner Press!