24. ledna 2012

Recenze: Strange Angels

Strange Angels (Strange Angels, #1)
Druin život nebyl nikdy normální. Nikdy nechodila do stejné školy celý ročník, a nikdy to nebyla škola ve stejném městě, nebo dokonce stejném státě. Se svým otcem toho hodně procestovala, viděla a zažila. Hlavně toho ale hodně přežila. Od malička byla vychovávána, aby se o sebe dokázala postarat v každé situaci. Ať už to znamená vést domácnost, zabezpečit dům, nebo skolit krvelačnou, nadpřirozenou potvoru. Jenže věci nikdy nejsou pořád stejné delší dobu. Změny totiž přichází rychlostí blesku, nebo v tomto případě rychlostí zombie, plazící se k domu. Dru neviděla zombie poprvé, nikdy by ji ale nenapadlo, že zrovna tahle zombie bude její otec.
Dru si uvědomila, že tu pro ni její otec najednou už nikdy nebude a že musí sama dokázat, že to co se naučila, není jen tak zahození a že vše dokáže plně použít v praxi.

Tak přesně takto je uvedená série Strange Angels mezi čtenáře. Drsná a s drsnou hlavní hrdinkou, která se ničeho nebojí a všechno zvládne. Je tomu ale tak, nebo tu máme další přemrštěnou lovestory, se stejně ohraným schématem a nadpřirozeným světem, který tomu má dát něco navíc, aby to pouze nepůsobilo jako pěst na oko?
Betrayals (Strange Angels, #2)
V prvním díle se hrdince tragicky změní život, ale to už tak u počátků příběhů bývá. Dostane se do problémů, přesněji řečeno do nadpřirozených problémů, které její život pořádně zkomplikují. Najednou je jí totiž řečeno, že patří do společenství, o kterém ani nevěděla, že existuje. Ještě ke všemu se jí do všeho povede zamotat kamaráda Gravese, který zase vůbec netušil, že existuje něco nadpřirozeného. Shodou okolností se Dru s Gravesem ocitnou ve škole pro „lidi“ podobné, jako je ona.
Naštěstí se z toho nestane příběh, který by se najednou odehrával ve škole, a nejhorší můrou všech hrdinů by bylo, jak prolézt z některých předmětů. Dru se totiž ve škole moc dlouho nezdrží. Všichni se jí snaží co nejvíce chránit a neustále jí říkají, co má a nemá dělat. Ona chce ale něco dělat, a ne jenom sedět na zadku a čekat, než pro ni někdo přijde a s největší pravděpodobností ji zabije.
Klid, boj, klid, boj, boj, klid, boj, boj, boj, klid? Možná takto se dá popsat celá série, aniž bych vám toho moc prozradila a připravila vás o plno překvapení, která si pro vás autorka připravila. (A ten otazník je tam na konci opravdu schválně…)

Strange Angels
je totiž série, která neustále servíruje čtenáři akci. Lili St. Crow totiž nenechá hrdiny odpočinout a už je vede znovu do akce. Tu můžeme rozdělit na dva základní typy: tu, kterou hrdinové naplánují, připraví a stejně se nakonec odehrává úplně jinak; a tu, která na ně vyskočí z poza keře. A oba typy akcí jsou vždy perfektně napsané. Mohlo by se sice říct, že i když to budou „náhodné“ akce, například v podobě útoků na hlavní hrdinku, budou předvídatelné a vy to budete očekávat deset stran dopředu. Kdepak! Tady si totiž teprve uvědomíte, co vlastně znamenají slova náhodná a nepředvídatelná. I kdybyste se snažili sebe více přijít na to, co se asi může odehrávat dále, podaří se vám to jen okrajově tipnout. Ale abyste to trefili, tak to se vám opravdu nepovede.
Jealousy (Strange Angels, #3)
Když je drsná hlavní hrdinka, mělo by být drsné i psaní. Nejenže můžete najít klidně i na jediné stránce čtyři řádky, kde se nachází pouze velice sprostá slova, ty ale knihu tak drsnou nedělají. Autorce se povedlo převést na papír atmosféru, která je drsná sama o sobě, a ty nadávky jsou jen takový bonus. Po přečtení prvního dílu je proto buď nesnášíte a odradí vás od přečtení pokračování, anebo si bez nich Dru nedokážete představit. Kdyby je totiž přestala používat, bylo by to, jako kdybyste jí usekli ruku. Už by to zkrátka nebyla Dru.

Dru od první dílu urazila opravdu obrovskou a náročnou cestu a vydobyla si svoje právo na život. Jinak se ale vlastně vůbec nezměnila. Většina hrdinů by po takové cestě dosáhla osobního rozvoje. Dru si akorát uvědomila důležité věci a přeorganizovala svůj život. Jinak je vlastně pořád stejná. Neustále nabroušená a připravená kohokoliv odpálkovat trefnou poznámkou a nadávkou v jakékoliv situaci. Dokáže ale být i citlivá a kamarádská ve chvílích, kdy je to potřeba. Dru je typ hrdinky, kterou si lehce zamilujete. Dokážete si ji představit jako kamarádku, se kterou byste byli schopni strávit příjemný „holčičí“ večer. Dobře byste se bavili, povídali si a možné se od ní i něco přiučili.

Defiance (Strange Angels, #4)Jak už to ale bývá, ani zde se nevyhneme milostnému trojúhelníku, do kterého je zapletená hlavní hrdinka. Ono je celkem jasné, ke komu ze dvou svých nápadníků má blíže jako ke kamarádovi a ke komu jako potencionálnímu příteli. A myslím, že to vlastně ví i Dru. A jak se snaží čím dál tím víc něčeho dosáhnout, uvědomuje si to víc a víc. Naštěstí má Dru rozum a ví, co je v dané chvíli potřeba. Neupřednostňuje svoje osobní, milostné problémy před těmi životně důležitými. Takže se nestane, že by se najednou na všechno vykašlala a šla si vylévat své srdíčko.
Opravdu ale nedokážu pochopit: má slabou chvilku, ve které řeší svoje milostné problémy. Jeden z jejích nápadníků ji dá jasně najevo, že „jako nemá zájem“ a ona se hned doplazí k tomu druhému? To neexistuje nějaké jiné pravidlo v těchto věcech? Proč musí holka pořád chodit pouze ve známých vodách, při kterých se čtenáři rozdělují do různých „týmů“? To pokaždé musí s někým být, aby to byla ta správná zábava, nebo si musí neustále vyjasňovat, co to mezi nimi je? To neexistuje nějaké zlatá střední cesta?
Naštěstí má Dru jenom jedno nebo dvě takováto období, kdy má potřebu vylévat si své srdce další osobě a zaplňovat si tím svojí hlavu. Pokud se někdy jindy bude těmito věcmi dále zabývat, bude to jen velice okrajově.

Strange Angels je výborná, akční série, se skvělou hlavní hrdinkou a promakaným a promyšleným dějem. Co víc si přát?
Reckoning (Strange Angels, #5)Knihy s Dru Anderson totiž nejsou romantické příběhy, kde by hlavní hrdinka vzdychala nad nejkrásnějším klukem ze školy a které by byly pouze maskované nějakými nadpřirozenými záležitostmi. V této sérii je nadpřirozeno to hlavní a „obyčejný“ romantický příběh nečekejte. Nic totiž nesmí nadpřirozeno omezovat a bránit mu v růstu.
Poslední, pátý díl čtete s vědomí, že už nic dalšího tu nebude a vůbec nevíte, co máte očekávat. Otázky „Jak to vlastně dopadne?“ a „Co si Dru počne?“ a „S kým?!“ se vám budou nepřetržitě honit hlavou. Jestli autorka splnila všechna vaše přání a očekávání, na to už musíte přijít sami. Po přečtení předchozích dílů se vám totiž povede o ní zjistit zajímavou věc: je nepředvídatelná! A i když se snažíte sebevíc na něco přijít, nemá to cenu. Lili St. Crow si bude dělat věci po svém, stejně jako Dru Anderson.

Autor: Lili St. Crow
Série: Strange Angels (pět dílů)
Rok vydání: 2009 - 2011
Oficiální stránky série: Strange Angels
Oficiální stránka autorky: Lili St. Crow

Autorka, Lili St. Crow, o Strange Angels:

Strange Angels vychází u nás už 7.3. 2012 u nakladatelství BB/art!
Skutečný svět je plný hrůz. Jen se zeptejte šestnáctileté osiřelé holky Dru Andersonové, drsňačky, která sama sejmula slušnou porci padouchů. Je ozbrojená, nebezpečná a připravená nejdřív zabíjet a teprve pak se ptát. Takže jí chvíli potrvá, než přijde na to, komu může důvěřovat...

Dru Andersonová je „divná“, kam až její paměť sahá. Cestuje s otcem od města k městu a loví strašidelné noční potvory. Je to zvláštní život, ale dobrý – dokud všechno nevybouchne v ledovém, zchátralém městě v Dakotě, když se jí kuchyňskými dveřmi vláme do domu hladový zombie. Osamocená a k smrti vyděšená Dru se ocitne v pasti, a bude potřebovat veškerý svůj důvtip a zkušenosti získané při tréninku, aby vyvázla živá. Příšery se rozhodly oplatit svým pronásledovatelům stejnou mincí, a tentokrát je na pořadu dne Dru. Šance na přežití? Mizivá až žádná. Pokud nevydrží do svítání, je po všem...