18. února 2012

Recenze: Pantheons

Pravděpodobně jste už četli nějakou knihu, která byla zasazena do mytologického prostředí, a vy jste si o tomto asi vytvořili svůj vlastní obrázek. Připravte se ale, v této knize uvidíte mýtický svět tak, jak jste ho ještě nikdy neviděli.

Pantheons
Hlavní hrdina, Isaiah, zjistí, že patří do tohoto mýtického světa a že má předurčen takový osud, od kterého se těžko utíká. Musí totiž bojovat nejen za svojí vlastní, ale i svobodu svých přátel.

Možná jste už někdy zaslechli drby o Antickém Řecku a jeho společnosti. V těchto příbězích jsou řečtí bohové převážně popsáni jako milé osoby s dobrými srdci. Také často říkají, jak štědří k nám bohové byli, že nám dávali rady a někdy dokonce i dary! V knize Pantheons  nám ale ukazují jinou stránku své osobnosti. A troufám si říct, že o hodně trefnější. Jsou zde totiž popsáni jako obyčejní lidé (když tedy pomineme tu božskost), s lidskými reakcemi a vlastnostmi. Nejsou tu žádní milí bohové, většina z nich jsou pěkné potvory a to je tak nějak i princip řecké mytologie. Každý bůh byl egocentrický a jen někdy byli k lidem opravdu hodní. A to bylo hlavně kvůli tomu, že to dělalo dobře jejich egu!

Řecká mytologie se celá zabývá bohy a jejich rodinnými problémy (a že jich teda vážně měli!) a tahle kniha vypráví další příběh z rodinného kruhu. Když ale smícháte nejen bohy řecké, a přidáte k nim ještě spoustu dalších bohů z různých zemí, mohli byste vytvořit opravdu pořádný zmatek. Tenhle problém Pantheons vážně nemají a bohové jsou zde velice přirozeným a normálním úkazem, že byste si klidně mohli myslet, že opravdu existují (bacha na to, s bohy přichází i příšery!)
Možná ale je právě ta mytologie věc, která vás děsí. Ne každému autorovi se povede napsat knihu tohoto tématu a neudělat z toho něco naprosto zvráceného. Pravděpodobně sice nebudete zrovna dvakrát nadšeni z toho, že jsou zde bohové ve věku středoškoláků, a vlastně ano, je celkem divné, když Héra mluví o Diovi jako o svém klukovi. Autorova snaha přiblížit knihu čtenářům, pro které je určena, je pochopitelná. Jenže ve věku čtenářů už jsou hlavní hrdinové, takže bohové mohli klidně zůstat dospělými a kniha by byla rozhodně o trochu lepší. Tohle je ale jediná věc, která by se knize dala v historickém směru vyčíst.

Samotný Isaiahův příběh je zajímavý a i samotný Isaiah je skvělým hrdinou. Na začátku byl sice velice uzavřený a schovával se před ostatními a celým světem. Měl dokonce problém i s mluvením, nedokázal vyslovit písmeno s! Jak ale příběh pokračoval, dospěl do ohromného charakteru.

Pokud budete zkoumat samotné dějové linie, zjistíte, že v této knize jsou vlastně jen dvě maximálně tři. Hlavní, s Isaiahem a jeho bojem o jeho vlastní budoucnost, a opravdu jen pár dalších, které pouze příběh příjemně doplňují. Na mnohonásobně rozvětvených příbězích není nic špatného, ale určitě neuškodí, přečíst si občas něco, kde se příběh soustředí pouze na jednu až dvě věci. Proto si tady nemusíte zatěžovat hlavu dalšími možnými osudy hrdinů a soustředíte se pouze na to hlavní.

Lowenkampfer_by_isacg-d3kq0sw_large
Autor opravdu dokáže příběh pěkně vyprávět a po technické stránce je kniha opravdu dobrá. Jen je tu jeden problém: prostředek knihy jaksi postrádá jiskru, která by vás nutila bez odkladu číst dál a dál. Může se vám to klidně číst strašně rychle, může se vám to hodně líbit, ale budete se zkrátka trochu nudit. Můžete být z příběhu klidně strašně moc nadšení, ale bohužel tu není ta síla, která vás nutí otáčet stránky co nejrychleji. Dobrá zpráva ale je, že se tak stalo vážně jen vprostřed a dál už to bylo zase ono.

Takže, dočetli jste skoro na konec a před vámi se teď nachází pouze pár stránek. A máte ohledně konce hodně vysoké očekávání, protože až do teď vlastně vůbec nevíte, co si o knize máte myslet. Jenže konec vás naprosto ohromí. A vy najednou víte, že knihu máte opravdu rádi a vůbec vám nezáleží na tom, že jste se chvilku trochu nudili. Je tu totiž jedno slovo, které závěr knihy vystihuje naprosto přesně. Epický.

Pantheons by si měli přečíst určitě všichni fanoušci příběhů s řeckou mytologií, kteří si rádi přečtou moderní příběhy zasazené do tohoto světa. Když opravdu máte rádi tento typ historických knih, je tohle ta pravá pro vás.
Pokud rádi čtete příběhy o silných hrdinech, kteří si nenechají všechno líbit, rozhodně byste měli dát knize šanci. Isaiahův příběh má skvěle rozběhnutý potenciál do budoucnosti, a nejenom kvůli tomu konci.