13. února 2012

Recenze: Slepá vášeň

Autor: Meg Cabotová
Nakladatelství: BB/art
Počet stran: 288
Rok vydání: 2011
Anotace: Scenáristka Lou Calabreseová se cestou na natáčení v aljašské divočině musí mačkat v helikoptéře s tím posledním, o koho by stála: je to Jack Townsend, sex symbol Hollywoodu, ale pro Lou jen nafoukaný sukničkář. Zrovna nedávno ho odkopla hrdinka posledního filmového hitu, která se vzápětí provdala za Louina dlouholetého přítele. Lou má pocit, že nic horšího ji už nemůže potkat.
Ovšem jen do chvíle, než se z pilota vyklube nájemný zabiják, který má miláčka Ameriky zastřelit, a jejich vrtulník havaruje uprostřed zasněžených lesů. V té nejhorší možné chvíli, kdy by měli myslet jen na záchranu, si pak Jack začne lámat hlavu, proč si nikdy nevšiml, jak je ta jedovatá scenáristka sexy. A ona v něm pomalu přestává vidět jen náfuku a sukničkáře…

Lou je nezávislá žena se slibně rozvinutou kariérou filmové scénáristky. Za svůj poslední scénář na film Hindenburg získala dokonce Oscara! Scénář napsala pro svého přítele, pardon, dnes už bývalého a ten se jí za to náramně odvděčil. Odešel od ní s herečkou, která hrála v Hindenburguhlavní ženskou roli. Ti dva se dokonce už stihli i vzít!
Není se proto co divit, že Lou momentálně není v náladě. Tu jí ještě zkazí Jack Townsend, se kterým musí letět na natčení filmu až někam na Aljašku. Člověk by řekl, že si ti dva budou mít o čem povídat, zvlášť když se Jack také vzpamatovává z toho, že od něj odešla žena. No, a zrovna za bývalým přítelem Lou. Je to zamotané, skoro jako venezuelská telenovela. A to jsem ještě nezmínila, že Jack před lety opustil Vicky, Louinu lepší kamarádku, která se nedávno vdala za režiséra, který momentálně režíruje Jackův nový film. Ještě se stále chytáte?
Jack a Lou spolu tedy musí letět v jedné helikoptéře. Už jsem vám prozradila, že ti dva se nesnáší? Lou píše scénáře k Jackovým filmů a on si před několika lety dovolil změnu v jednom takovém jejím unikátním scénáři. Byla to jen jedna větička. Jedna věta. Potřebuju větší zbraň. Ale právě ta se stala hitem. Kluci jí nocí na plackách, na čepicích a mají ji na samolepkách. Ta jedna věta se šíří světem rychlostí blesku. A Lou to pořádně štve. Hodně. Tak hodně, že občas napíše do scénáře nepříjemné scény, protože ví, že se Jack nikdy nenechává nahrazovat kaskadérem. Pomsta je sladká…
Takže tu máme dvě osoby opačného pohlaví, které se nesnáší, cestu na Aljašku, helikoptéru… O sněhové bouři, která se k nim blíží, už byla řeč? Ne?! Tohle přeci nemůže dopadnout dobře!

Meg 2Jméno Meg Cabotová jste už určitě slyšeli. A nevymlouvejte mi to, protože je to určitě pravda! Meg Cabotovou zná každý! Allie Finklová, „Hrdinka“, „Smolařka“, Velikost L, Velikost XL, Nenasytná, a moje oblíbená série: Mediátor? Stále nic? Tak tedy poslední pokus: Princezniny deníky! Pokud neznáte knihy o ztřeštěné princezně Mie, určitě jste alespoň něco zaslechli o stejnojmenném filmu. A pokud vám ani tohle nic neříká, já si půjdu dát studenou sprchu a vy si jděte laskavě doplnit vzdělání. Jak mi můžete lézt na oči, a neznat Meg Cabotovou? Meg Cabotová je bohyně!

Takže, když jsme si už vyjasnili, kdo je úžasná Meg Cabotová, můžeme se tedy vrátit ke Slepé vášni.

Už po přečtení několika stránek je jasné, že tohle je rozhodně další osobitá kniha z dílny Meg Cabotové. Ti, kdo od ní přečetli pár knih, jsou schopni její psaní poznat na sto honů. Má styl. Ano, u ní to opravdu můžeme nazvat styl a myslet tím tu jedinečnost, čtivost a genialitu, kterou autor svým příběhům propůjčuje.
Jak se totiž na první pohled může zdát, Slepá vášeň není jenom nějaká romantická knížečka o dvou lidech, kteří spolu uvíznou neznámo kde po havárii helikoptéry, a čirou náhodou se do sebe zamilují. Vážně mě totiž překvapila další stránka příběhu. V podstatě detektivní zápletku jsem tedy vážně nečekala. A přitom tam opravdu je. Nekecám!
Ano, dobře. Hlavní zápletkou je vztah Jacka a Lou. Ale je to celé tak propletené, že detektivní část odsouvá romantickou do pozadí a ujímá se hlavní role. Chvíli. Pak se zase vymění, ale vám je to v podstatě úplně jedno, protože se obě dějové linky krásně vyvažují, a dělají příběh lepším.

Příběh je kompletně propleten s filmy. Lou je miluje, a to způsobuje, že je dokáže citovat všude možně, dokáže si usmyslet, že teď se bude chovat jako tahle hrdinka a skutečně to udělá (a nejednou ji to zachrání krk). Po přečtení si ale uvědomíte, že se celá kniha snaží co nejvíce tvářit jako film. Máme tu: filmový začátek promítaný z pohledu několika hrdinů, ze kterého nebudete chápat v podstatě nic. Pak se ale pro vás příběh usadí, protože začnete chápat kdo je kdo. Následně tu máme zpracování jednotlivých scén a dialogů. Ty jsou z filmu jak vystřižené. A provedení konce je jasně filmové! Krátké odstavce, které ukazující budoucnost jednotlivých postav, vaše pochyby o tom, zda držíte v ruce knihu, nebo sedíte před televizní obrazovkou, ještě prohloubí. A budete se velice divit, že po poslední scéně nenaskakují titulky, protože se tak strašně moc chcete podívat, kdo hrál hlavní role (chcete totiž s nimi vidět i další filmy, tak moc byli skvělí).

A cože je na knize ještě úžasného? No, na to je ale velice jednoduchá odpověď. Hrdinové přeci! Ano, hrdinové. Ti dělají z knihy tu pravou oddechovou knihu, kterou si velice oblíbíte. Zamilujete si dialogy mezi hlavními hrdiny. Zamilujete si jejich chování, jejich činy. Jsou prostě k sežrání. A se smyslem pro humor! Kdo by jim odolal?

Na Slepé vášni se najde pár chyb. Mezi ně patří zdlouhavý a zmatený rozjezd knihy, který v některých momentech dokáže čtenáře přivést až k šílenství. A s každou stránkou očekáváte, co se z toho vlastně vyklube, následně příběh nabere pořádný spád a začne vás sžírat jiná myšlenka: jak tohle vlastně dopadne? Tuhle knihu totiž čtete s vědomí, že vlastně víte, jak skončí. Záleží vám jen na tom, jak to bude všechno napsané, co k tomu povede apod. A čím že je tedy zrovna tahle kniha tak výjimečná? Ano, odpověď na tuhle otázku je znovu Meg Cabot!
Její knihy a Slepá vášeň nevyjímaje mají zkrátka šmrnc. A z příběhu, který nejdříve vypadá jako obyčejná lovestory dokáže udělat skvělou romantickou detektivku, se kterou rádi strávíte odpoledne.