Recenze: Inheritance

Název: Inheritance
Autor: Christopher Paolini
Série: Odkaz dračích jezdců
Díl: čtvrtý
Počet stran: 672
Překlad: Olga Staníčková
Není tomu tak dávno, co byl Dračí jezdec Eragon obyčejným chudým farmářským chlapcem a jeho dračice Safira pouhým modrým kamenem v lese. Nyní právě na nich závisí osud celé civilizace! Dlouhé měsíce výcviku a bojů přinesly mnohá vítězství a naději, ale také srdcervoucí ztrátu. A ta nejtěžší bitva je přitom teprve čeká: musí se postavit samotnému Galbatorixovi. Aby zvítězili, potřebují být neskutečně silní a odvážní. Pokud to nedokážou oni, neporazí Galbatorixe nikdo. Druhá šance neexistuje. Jezdec a jeho drak došli dál, než se odvážil kdokoli jiný. Ale podaří se jim porazit samotného krále zla a obnovit v Alagaësii spravedlnost? A pokud ano, co budou muset obětovat?

Za sedmero řekami a sedmero horami žil byl chlapec jménem Eragon a v kouzelné zemi Alagaësii vládl krutou rukou dlouhou dobu poslední dračí jezdec, král Galbatorix. Ten před mnoha lety zabil bez soucitu všechny ostatní draky a jejich jezdce a sám se korunoval králem země. O dracích a dračích jezdcích slyšel Eragon jen historky a nikdy ho ani ve snu nenapadlo, že by se jedním z nich mohl stát. Občas se ale přihodí něco neuvěřitelného…

Teď je ale Eragon spojen psychickým poutem s nádhernou dračicí Safirou a spolu s Vardeny, lidmi ze Surdy, trpaslíky, elfy, a dokonce i krvelačnými urgaly společně bojují za svržení Galbatorixe z trůnu a nastolení míru.
Eragon od té doby, co se stal jezdcem, urazil dlouhou cestu, mnohé se naučil a z obyčejného chlapce se stal vskutku moudrý a odvážný mladý muž. Teď má ale před sebou nejdůležitější úkol: zabít Galbatorixe a zachránit Alagaësii. A všechno se blíží k oné poslední, rozhodující bitvě.
V Eragonovi nám byl představen nový svět, který má bohatou historii a budoucnost plnou nečekaných událostí. V Eldestovijsme poznali elfy a spolu s Eragonem a Safirou jsme se mnohé naučili. V Brisingrovi už žádné učení nebylo potřeba, vyměnil ho boj.
Co nás ale čeká v Inheritance?

Závěrečná bitva mezi dobrem a zlem, kde zlo je reprezentováno Galbatorixem a jeho poddanými, kteří mu většinou slouží nedobrovolně. A proti nim stojí strana dobra, následována armádou válečníků odhodlaných bojovat za své chrabré cíle. Jenže hlavní úkol, zničit krále, zvládne jen jeden, respektive tedy dva: Eragon a Safira.

A máme tu schéma dětského příběhu, kdy je jeden hrdina předurčen zachránit svět.

Přestože se Inheritance na první pohled netváří jako kniha pro mladší čtenáře a pečlivě se schovává za bitvami, kde krev teče proudy, je rozhodně primárně určená právě pro ně. Ano, je tu plno válečných scén, o kterých by se rodiče vážně nemuseli dozvědět, ano, příběh je možná složitější a zamotanější, než se na první pohled může zdát, ale jeho hlavní myšlenka je vskutku jednoduchá. Dobro vítězí nad zlem a jeden člověk může zachránit celý svět.
Přestože mladší čtenáři mohou být z tohoto faktu nadšeni a drží Eragonovi a Safiře všech čtyřicet prstů, starším se příběh může zdát naivně přehnaný a vzdají ho po několika stránkách. Příběh v podstatě naivní je, ale rozhodně není hloupý. Pokud k němu budou mít čtenáři ten správný přístup, mohl by i dobře ovlivnit jejich myšlení. Z Eragonových činů se toho může člověk totiž spoustu naučit, ať už dobré věci, tak někdy i ty špatné, které by v žádném případě neměl udělat.

Jedna věc ale dokáže čtenáře naprosto vykolejit a bohužel ve špatném slova smyslu. O Galbatorixovi jsme zatím slyšeli jen hrozné věci a stal se naším největším nepřítelem. Když se s ním zde tedy poprvé setkáme, je přirozené, že máme velká očekávání a těšíme se na odporného krále, který nám jedinou větou potvrdí, jak je ohavný. Nicméně Galbatorix nám předvede jinou stránku své osobnosti a při prvním setkání vůbec nedokáže správně zapůsobit. Na to, jak velké se kolem něj dělalo divadlo a jak špatný má být, působí zprvu jako malé dítě, kterému někdo sebral jeho drahocennou hračku. A přestože se následně chová tak, jak se od něj očekává, zkrátka víte, že může být i jiný a nemáte z něj pocit toho pravého krutého vládce.

Pokud jste si už v minulých dílech oblíbili Paoliniho popisy, věřte, že teď budete přímo nadšení. Autor je dotáhl do dokonalosti: používá ještě lepší slova a všechno zní poetičtěji. Díky tomu může někdo celý příběh odsoudit za zbytečně zdlouhavý a protahovaný, kniha je ale díky tomu celistvější a perfektně si dokážete představit, co tím vlastně autor myslel. Nejlepší na tom ale je, že se nikdy neopakuje. To, co už známe, je vedlejší a je automaticky předpokládáno, že víme, co to je a k čemu to slouží, a je tak dán prostor novým, zajímavým věcem.

Inheritance je kniha, kterou si dokáží užít čtenáři skoro všech věkových kategorií. Každý si tam najde něco, co si oblíbí: skvělé válečné scény, poetické popisy, odhodlanost a vytrvalost hrdinů nebo Safiřiny pokusy o vtípky. Přestože místy čtivost pokulhává, celkem zručně to vyrovnávají konce kapitol, které dávají čtenářově vůli na frak. Celkově ale kniha působí jako příjemné čtivo na dlouhé deštivé dny, kdy potřebujete něco, nad čím nemusíte moc přemýšlet a stejně to udrží vaši plnou pozornost.

Jakožto konec dlouhé a vcelku náročné série to vůbec není špatné, ale je znát, že si Paolini nechává otevřená zadní vrátka pro případné pokračování. Sice by to nemuselo v budoucnu dopadnout úplně špatně, ale bylo by nejlepší, kdyby se v tomto už nešťoural a věnoval se něčemu jinému, protože s dalším projektem nás rozhodně může příjemně překvapit.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji mnohokrát nakladatelství Fragment!
Knihu si můžete koupit zde.
...