Recenze: Smrtící posedlost

Název: Smrtící posedlost
Autor: J. D. Robb
Série: Smrtící
Pořadí v sérii: dvacátý díl
Počet stran: 396
Nakladatelství: Metafora
New York padesátých let 21. století… Vrahové, kteří v noci vtrhli k rodičům malé Nixie, je nelítostně zmasakrovali. Devítiletou dívenku zachránilo jen to, že se zrovna šla napít a v osudnou chvíli tak nebyla v posteli.
Případem je pověřena Eva Dallasová, jedna z nejúspěšnějších vyšetřovatelek. Nápomocni jsou jí nejen kolegové, ale hlavně její extravagantní miliardářský manžel Roarke.
Brzy však vyjde najevo, že tahle vražda souvisí s dalšími. Mohla by s tím mít něco společného profese zavražděného? Právníci, jak známo, nemívají o nepřátele nouzi, i když jen málokterý zvolí pomstu tak strašlivou. Kdo a proč rozsévá kolem sebe krvavou smrt?

Devítiletá Nixie měla chuť na pomerančovou limonádu, a tak vstala uprostřed v noci a šla dolů do kuchyně, i když věděla, že kdyby na to přišla její maminka, dostala by pořádně vynadáno. Když pila limonádu, viděla, jak nějaký muž v černém, vhází do pokoje jejich služebné. Byla zvědavá, co tam budou dělat (a měla velice bujné představy), tak se k pokoji připlížila a dívala se. Jenže viděla úplně něco jiného, než si představovala.
Muž služebné podřízl hrdlo. Nixie byla vystrašená, ale neztratila hlavu. Jen co muž prošel těsně kolem ní a naštěstí si jí nevšiml, popadla videofon a zavolala policii. Když potom Nixie vyběhla nahoru, našla mrtvé i své rodiče a věděla, že je mrtvý i bratr a kamarádka, která u ní přespávala. Nixie se bála, a hodně. Celá od krve svých rodičů se schovala v koupelně a tonula hrůzou, že se vrazi vrátí.
Tumblr_m0zeyeguvk1r0qg7qo1_500_largeV té koupelně ji o chvíli později našla Eva Dallasová, poručík newyorské policii a slíbila jí, že za každou cenu najde vraha její rodiny a kamarádky.
Eva je nejlepší ve svém oboru, a když něco takového slíbí, tak to i splní.

Detektivky můžete číst a sledovat na každém rohu. Stačí zapnout televizi a máte zaručeno, že alespoň na jednom kanále nějaká bude. V knihovně bývá velké oddělení jen pro detektivky a pravděpodobně velkou část budou zabírat knihy právě ze série Smrtící. Není se čemu divit.
Tyhle detektivky jsou totiž ohromné.

Evin případ je zamotaný extrémně. A každou chvíli se dozvídáme informace, které nám rozšiřují obzory, a děláme si lepší obrázek o pachatelích. Rozhodně to ale není náhodné řešení případů, kde by se ve správné okamžiky vlastně úplnou náhodou objevily informace, které by byly pro případ strašně důležité. Kdepak! Všechno Eva se svým týmem musí pořádně prozkoumat a prohledat a odměnou jsou jim užitečná data, která postupně vedou k dopadení pachatelů. Někdy také Eva objeví něco, co si se vším spojí až teprve na úplném konci, anebo to s případem třeba vůbec nesouvisí. Prověřit a vzít v potaz musí úplně všechno. A to je jedna z mála věcí, která dělá knihu zajímavější: nic není ponecháno náhodě. Sice se tedy občas dozvíme něco úplně zbytečně, ale víme, že Eva dělá všechno, co může.
Vážně to není pátrání, kde by zcela náhodou našla v celém bytě jeden vlas, který by úplnou náhodou patřil pachateli a ten by byl náhodou už dávno v databázi. A náhodou by ho následně dopadla a zatkla. To tedy vůbec, všechno jde postupně a opravdově.

1020713975cb12b886co-l_largeAutorky jméno jste už pravděpodobně slyšeli, a pokud ne v souvislosti se sérii Smrtící, kterou píše pod pseudonymem J. D. Rob, mohli jste si všimnout jejích dalších knih, které píše pod svým vlastním jménem: Nora Roberts. A kde byste tyto knihy našli? V oddělení románů pro ženy. Mohli byste se tedy bát, že se Smrtící posedlost začne stáčet tímto směrem a z detektivní zápletky nezbyde nic. Ale opak je pravdou. Občas je příběh sice ochucen o scény romantičtějšího rázu, v žádném případě nepřebírají nikdy iniciativu. Smrtící posedlost je detektiva skrz na skrz, a ani kdybyste jí vyhrožovali spálením na popel, tak by se to nezměnilo.

Přestože má již série mnoho dílů, není rozhodně problém začít třeba s tímto. Jelikož má každá kniha svůj vlastní příběh, netvoří dohromady jedno velké dílo. Pokud ale chcete přečíst celou sérii, je rozhodně lepší začít hezky od začátku. Určitě vás budou totiž zajímat informace týkající se Eviny minulosti, a ty se dozvíte pouze tehdy, když knihy přečtete relativně postupně. A knihy si tak i rozhodně více užijete.

Smrtící posedlost je jedna z nejsložitějších knih, na které kdy narazíte. Všechno je dokonale zapeklité a pospojované, ale nikdy se v příběhu neztrácíte. Pokud hrdinové vědí, co ta věc je a s čím souvisí, víte to také. Příběh je velice reálný a strašidelný. S každou stránkou se chcete čím dál tím víc dozvědět, kam to všechno míří, takže čtete téměř bez dechu, a najednou jste na poslední stránce a konečně máte možnost se po dlouhé době pořádně nadechnout.
Ale stejně hned toužíte po dalším dobrodružství!

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji mnohokrát nakladatelství Metafora!