Recenze: Povolání - Zaklínačka

Název: Povolání: Zaklínačka
Autor: Olga Gromyko
Série: Volha Redná
Počet stran: 224
Nakladatelství: Zoner Press
Fantasy dobrodružství o mladé zaklínačce, která se umí ohánět lépe slovy než mečem a dar použití magie dostala snad od všech sudiček.
Volha Redná, osmnáctiletá studentka praktické magie, dostane za úkol vydat se do upírského panství a zjistit, co je pravdy na hlášení o tamním výskytu krvelačného netvora. Podivné je, že takovým úkonem byla pověřena právě ona, ne nějaký jiný, zdatný zaklínač. Navíc prostředí plné upírů není právě ideálním místem pro mladou dívku… Hlavní hrdinka má ovšem dvě silné zbraně: talent pro magii a ostře nabroušený jazyk. Nezalekne se skoro ničeho – ani partičky nabroušených upírů, ani podivné příšery, která ji chce sežrat, ani protivného profesora. Snad jen ta zápočtová práce, co musí napsat, jí dělá vrásku na čele.
Humorná fantasy o drzé mladé zaklínačce je napsána svižným jazykem, čtenáře snadno zaujme a pobaví. Sympatická hlavní hrdinka je nosným pilířem celého příběhu, vyšperkovaného vtipnými dialogy a dobrodružnou zápletkou. Nejedná se o následovnici ani Harryho, ani Geralta… je tu prostě Volha.

Dámy a pánové, dovolte mi, abych vám představila…
Volha Redná má plno práce se školou: chce se stát řádnou, kvalifikovanou zaklínačkou. Nejdůležitější je pro ni ale tvorba kvalitní zápočtové práce. Když za ní ale přijde mistr se zvláštním úkolem, neváhá ani minutu a už se rozjíždí do daleké Dogevy, aby zde pomohla zneškodnit netvora, který zemi sužuje. Jenže Dogeva není jen tak obyčejná země, je to území upírů… Světem kolují historky o upírech a jejich zvycích, a proto není divu, že se Volha nakonec svojí zápočtovou prací zaměřuje právě na ně. A zvlášť když má tak skvělého pomocníka, jakým je samotný upíří vládce. To se práce potom tvoří skoro sama!

Netvor sem, netvor tam, netvor kam se podíváš…
Jenže kam se vytratil boj s netvorem? To je právě ten problém. Autorka nás celou dobu vodí za nos. Boj byl odstaven na vedlejší kolej, a objevuje se až několik stránek před koncem, kdy je to znovu problém, který je potřeba naléhavě vyřešit. A zjevuje se zcela nečekaně. Volha si užívá svojí návštěvu Dogevy, přátelí se s králem Lenem, neustále štve tamější radu upírů, a pracuje na své zápočtové práci. Ale otočíte stránku, čekáte další poklidné čtení a ono nic. Najednou se netvor stává vážnou záležitostí. A jak rychle se problém objevil, i tak rychle je vyřešen. Z ničeho nic. Co ale kniha postrádá po dějové stránce, zachraňuje s ladností Volha.
Kniha je laděna do ohromně poklidné atmosféry, a jen občas se tu a tam objeví malé bouřky, které by příběh zamotaly a rozvířily. A přestože je problém, který nám slibuje anotace a začátek knihy, a který by měl být hlavní náplní knihy, vyřešen na poslední chvíli, takže v podstatě vůbec není hlavní náplní knihy, není nutné ji díky tomu hned odsuzovat.

Nezapomenutelná Volha
Zawód: Wiedźma, Część 1 (Wolha Redna, #1)Povolání: Zaklínačka není jen tak obyčejná kniha, kterou si přečte, a už za několik dní si jen zhruba pamatujete, o čem vlastně byla. V paměti vám totiž uvízne díky prazvláštní hlavní hrdince Volze Redné. Je to velice svérázná dívka, která si nenechá nic líbit. Je to ale správná hrdinka, kterou si člověk lehce oblíbí a rád si čte o jejích dalších dobrodružstvích. Nejvíce ale na ní zaujme styl, jakým se vyjadřuje. Humorný, v některých chvílích skoro až nesrozumitelný, že nad ním kroutíte hlavou a říkáte si, že snad ani není možné, aby se někdo takto vyjadřoval, ale stejně si ho oblíbíte. A nemůžete se dočkat, až Volha dostane znovu prostor k tomu, aby vyjádřila svůj cenný názor.
Volha je jakožto hlavní hrdinka také tou nejpropracovanější a autorka se ostatními vlastně vůbec nezabývala. Jen jsme se sem tam dozvěděli něco o Lenovi, ale o ostatních postavách nemáme vůbec přehled. Pokud jsou pro děj nějak důležití, jen je v rychlosti řečeno, kdo jsou a co dělají, abychom si je mohli zaškatulkovat. Větší prostor ale nedostávají.

Volha + Len = Velká světová láska?
Jak čtenář při čtení zjistí, autorčiným uměním je, vodit ho za nos. O slibovaném boji už ani nemluvím, ale o vztahu Lena s Volhou. Na první pohled je jasné, že mezi nimi něco doopravdy je. Jenže autorka to zákeřně a zároveň skvěle protahuje, takže jim všechno proklouzne mezi prsty a zůstává otevřené. Možná dokonce až moc, ale když to příště zajímavě vyřeší, nebude to tolik vadit.

Jak je zvláštní samotná Volha, tím je kniha speciálnější. Vyjadřovací styl totiž nepochytila pouze hlavní hrdinka, ale celá kniha je v podobném duchu i napsána. Zvláštní popisy zní díky tomu zajímavěji, takže se je snažíte řádně vychutnat, než při čtení něčeho jiného. A přestože v některých chvílích se to může zdát až divné, jste rádi za tak odlišné dílo, se kterým trávíte svůj volný čas. Kniha se čte velice dobře, jelikož se neustále vezete na jedné klidné vlně. Rozhodně dokáže zaujmout, protože na Volhu se nezapomíná…

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Zoner Press!