17. května 2012

Recenze: Marina

MarinaNázev: Marina
Autor: Carlos Ruiz Zafón
Překlad: Athena Alchazidu
Počet stran: 256
„Po patnácti letech se mi vrátila vzpomínka na ten den. Viděl jsem toho mladíka, jak se potuluje mlhou kolem nádraží Estación de Francia, a jméno Mariny mě znovu zasáhlo jako čerstvá rána. Každý z nás má ve své duši zamčené nějaké tajemství. A tohle je to moje.“ Píše se rok 1980 a mladý student Oskar Drai na jedné ze svých zasněných toulek potkává odvážnou Marinu. Společně se vydávají za záhadným znamením černého motýla. Nemají však ani tušení, jaké hrůzy na ně v temných uličkách Barcelony čekají.

Vsadím se, že už jste někdy četli pořádně děsivou knihu. Tak děsivou, že vám od začátku až do konce vstávali chlupy na krku, celou dobu jste měli při čtení husí kůži a při odehráváních nejhorších scén jste se přáli schovat pod polštář a už nikdy nevylézt. Jedna hrůza za druhou… Předvede nám ale Marina něco podobného?

Předvede, a bude to pořádně překvapující, přestože to tak zezačátku rozhodně nevypadá. Autor totiž začíná knihu velmi nevinně. Vypráví nám příběh obyčejného chlapce Oskara, který žije v internátní škole. Ten jednoho dne ukradne staré hodinky z  velkého domu poblíž školy. Někdo by mohl předpokládat, že tím se neodvratně spustí příběh, ale opak je pravdou. Ten děsivý příběh už se totiž dávno, předávno odehrává. Jen Oskar s Marinou, dívkou z onoho domu, se kterou se spřátelil, se k němu přichomýtnout díky zvláštní náhodě. A už je od něj nic nedostane. Přemůže je totiž zvědavost, a přestože jim všechno a všichni radí, aby se od toho drželi dál, a znáte děti v tomto věku, neustále zvědavé a toužící po dobrodružství, ale oni zkrátka neposlechnou…

Dark_forest_by_sonnenradbanner_largePříběh, který Oskar s Marinou objevili, je detektivního rázu a s prvky sci-fi. Rozhodně je ale pořádně hororový. Možná je to jenom můj pocit, ale je to jediný příběh, u kterého jsem se kdy takhle děsila. Nikdy by mě totiž nenapadlo, že se může z tak obyčejného příběhu vyklubat…no, toto. A jeho děsivost vyrovnává zajímavost. S každou další stranou se čím dál tím více utápíte v příběhu a už není cesty zpět. Přestože to ději občas skřípe a jste tím pádem schopni knihu odložit i v momentě, kdybyste to normálně neudělali, stejně vás nakonec přemůže zvědavost a odhodlanost dozvědět se víc. A vy zase po pěti minutách knihu s novým elánem vezmete a znovu se příjemně začtete. Pak se objeví ty velkolepější momenty, při kterých si vůbec nejste jisti, co si vlastně máte myslet. Jsou ale tak dobře vytvořené a napsané, že jste schopni knize všechno ostatní odpustit a jen zíráte s otevřenou pusou.
Takže tu máme dva příběhy, vzájemně do sebe vpletené. Ten hororový, který mě straší do teď, a ten o obyčejném klukovi, který se skamarádil s dívkou „od vedle“. A jak jim to dohromady šlape?

Tumblr_m0we9dsqra1qcj84mo1_500_largeDobře, opravdu. Jenže zkrátka ta detektivní zápletka táhne příběh více než ta druhá, takže scény mezi Oskarem a Marinou jsou slabší. Ti dva mají mezi sebou tu správnou chemii. Hodí se k sobě a jejich scény jsou pokaždé zajímavé, ale v porovnání se zbytkem knihy za nimi dosti pokulhávají. Jejich příběh totiž není vytvořený tak do hloubky, jak by mohl být. Když je ale spojíme dohromady, máme tu pěknou houpačku emocí. V jednu chvíli z vás děj div „nevymlátí“ duši a vy byste se na ty dva nejradši vrhli, objali je a ujistili, že všechno bude v pořádku.
Samozřejmě to ale nejsou pouze tyto dva příběhy, které se v knize odehrávají. Každá postava, ať už je to Oskar, Marina nebo její záhadný otec či samotná Barcelona, ve které se všechno odehrává, mají také ten svůj. A přestože jsou nám nastíněny jen velmi okrajově, stejně o ně budete projevovat zájem. A Zafón se opravdu snaží na všechny otázky podat velice zajímavé odpovědi, které uspokojí nejednoho zvědavého čtenáře.

Marina je kniha, která ukáže mnoho různých stránek jednoho příběhu a každý tak má možnost si na ní něco oblíbit. Ať už to bude vlastně zvrácený sci-fi- příběh, jemný vztah Oskara s Marinou či popisy Barcelony. Autor se snaží do všeho dát to nejlepší, v něčem se mu to daří, a v jistých momentech sice nastávají trochu problémy, stále je to kniha, která vám opravdu nedá spát…

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství CooBoo!