Recenze: Rudá pyramida

Největší obrázek výrobku Kronika Cartera Kanea – Rudá pyramidaNázev: Rudá pyramida
Autor: Rick Riordan
Série: Kronika Cartera Kanea
Překlad: Dana Chodilová
Počet stran: 408
Myslíte si, že je nějaký med nechodit do školy, věčně létat po celém světě, vozit s sebou jenom to, co se vejde do jednoho kufříku, a nemít žádný pořádný domov? Tak to budete koukat!
Už šest let cestuje Carter Kane z místa na místo se svým otcem, věhlasným egyptologem. Pořádně nezná ani vlastní sestru Sadie, která žije s prarodiči v Londýně. Děti se smějí setkat jen dvakrát do roka a tentokrát pro ně otec ještě ke všemu vymyslí nudnou prohlídku Britského muzea. Jenže pozor - egyptští bohové se probouzejí! Začínají nejděsivější Vánoce, jaké kdy Carter a Sadie zažili… Od toho dne se život čtrnáctiletého Cartera a dvanáctileté Sadie obrátí naruby. Sourozenci Kaneovi zjistí děsivou pravdu o své rodině a poznají tajemné egyptské bohy mnohem líp než z otcových výkladů a exponátů v muzeích.
Objevte zblízka starověký Egypt s jeho magií, dobrem i zlem a připojte se k dobrodružné výpravě sourozenců Kaneových!

Rick Riordan pro nás není žádným nováčkem (a pokud jeho jméno vidíte poprvé, co tady děláte?!). Jeho knihy jsou pověstné humorem, zajímavými postavami a hlavně prostředím. Doposud nám stihl nastínit starořeckou kulturu v Percym Jacksonovi, kterou smíchal se starořímskou v Bozích Olympu. Mohlo by se tedy předpokládat, že už nebude vědět, jakou starověkou kulturu vytáhnout, oprášit její tradice a vrhnout do ní nový příběh. Chyba lávky! Přesouváme se totiž na jihovýchod…do starověkého Egypta!

Pyramids-at-sunset-cairo-egypt_largeCarter Kane si na život obyčejného dítěte už ani nepamatuje: už je to příliš dlouho, kdy chodil do normální školy, protože je neustále na cestách se svým otcem, světově známým a uznávaným archeologem. Za to jeho sestra Sadie nevytáhne paty z Londýna a se svým bratrem a otcem se podle nařízení soudu může vidět pouze dvakrát do roka. Jednou je při takovém rodinném setkání otec vezme do londýnského muzea a při prazvláštním magickém rituálu tam zničí vzácnou Rosettskou desku a skoro celé muzeum.  Sourozenci se na útěku dozvídají, že patří do magického světa, ve kterém existují egyptští bohové a všechno, co s nimi nějak souvisí. A čin jejich otce tímto světem pořádně otřásl. Najednou musí táhnout za jeden provaz, aby zachránili nejen sebe, otce, ale i celý svět, a to pro ně není vůbec jednoduché.

Pokud jste při sebrání knihy z poličky očekávali, že už vás Riordan nemůže ničím překvapit, šeredně jste se spletli. Hned na první stránku zíráte s otevřenou pusou, protože přestože jste očekávali mnohé, tohle opravdu ne. Když totiž řeknu, že Carter a Sadie nám vypráví svůj příběh, musíte to vzít doslova, protože oni ho opravdu vypráví, přesněji řečeno nahrávají. V textu se tím pádem nachází i poznámky mimo záznam, většinou jak se hašteří o pořadí ve vyprávění. Díky tomu je na celý příběh nahlíženo také úplně jinak, protože oni, jakožto jeho hlavní aktéři ví, jak skončí. A jejich zpětné vyprávěné je tím pádem zajímavější, protože už mohou své činy komentovat.

Přestože je příběh zajímavý a dobře se čte, veze se stále ve stejných, zajetých kolejích. Hrdinové si žijí svůj neobvyklý život, potom jim ho něco naruší, bum­…existuje určité starodávné božstvo, bum…mají zachránit svět a závěrečné bum, které vás nechává dychtivé po pokračování. Jakkoliv jste si čtení užili a chcete si přečíst i pokračování, neustále vás provází myšlenka, že knihu se stejnou dějovou strukturu jen s jistými obměnami jste už četli.

Tumblr_lwvzg7rqhw1r87zneo1_500_largePříběh je čtivý, nejen díky autorovu skvělému pisatelskému umění, které si získá všechny, ale také díky postavám. Humorné části příběhu není co vytknout, protože Riordan znovu předvádí, že tohle je jeho silná stránka a že opravdu má co předvést. Nemusíte se proto bát, že byste se nudili. Nedovolím vám to styl příběhu, ani hrdinové, které si lehce oblíbíte. Jakožto hlavní postavy jsou totiž Carter se Sadie nepřekonatelní. Jsou to velmi věrní hrdinové, kteří mají co předvést. A kdyby vás jeden z nich začal štvát, máte zaručeno, že za chvíli převezme otěže ten druhý, a příběh může jet pohodlně dál. Velkou šanci u čtenářů má i kočičí bohyně, či další božské postavy, které se s přibývajícími stránkami stávají čím dál zajímavější.

Pokud máte rádi příběhy zasazené do prostředí s novým pohledem na mytologii a nebráníte se při čtení úsměvům, určitě po Rudé pyramidě sáhněte. Ačkoliv jí musím vytknout opakující se dějové schéma, stále je to ještě vskutku jedinečný příběh, který sice občas hapruje ve čtivosti, takže ho lehce odložíte, v některých chvílích se ho ale zase nemůžete nabažit. A pro Riordanovi fanoušky je kniha povinností!

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment!
Knihu si můžete objednat na jejich stránkách