Recenze: Štvanice

ŠtvaniceNázev: Štvanice
Autor: Patricia Briggs
Série: Alfa a Omega
Překlad: Kateřina Niklová
Počet stran: 304
Nakladatelství: Fantom Print
Knihou Štvanice z nové série Alfa a Omega Patricia Briggs opět potěší milovníky vlkodlaků. A také všechny fanoušky předchozí mimořádně úspěšné řady knih s Mercy Thompsonovou v hlavní roli. Charles, hlavní hrdina Alfy a Omegy, je bratr Samuela, který je jedním z hlavních hrdinů série Mercy Thompsonová a taky syn Brana, alfy všech alfů. Anna netušila, že vlkodlaci existují, dokud jedné noci nepřežila krutý útok… a nestala se jedním z nich. Po třech letech na poslední příčce hierarchie smečky se naučila klopit hlavu a nikdy, nikdy nevěřit dominantním vlkům. Pak ale do jejího života vstoupil Charles Cornick, zabiják a syn vůdce všech vlkodlaků v Severní Americe. Charles tvrdí, že Anna je nejen jeho družka, nýbrž i vzácná a ceněná omega. A právě Annina vnitřní síla a konejšivá přítomnost se ukáží být neocenitelné, když se spolu s Charlesem vydá na lov vlkodlačího odpadlíka – tvora pod kontrolou magie tak temné, že by mohl ohrozit celou smečku.

Když je jedna kniha úspěšná, autor píše další a další. Když už ale dokončí celou sérii a všem jeho fanouškům je líto, že je další svazky podobného rázu nečekají, autor to nevzdá a napíše další dílo ze stejného světa, kde se občas mihnou známé tváře. Změní se ale hlavní hrdinové a samozřejmě samotný příběh.

Anna si žila poklidný život, měla rodinu a přátele. To jí ale jedné noci před třemi lety vzal vlkodlak, který ji napadl a v jednoho ji proměnil. Tím se všechno změnilo. Teď je z ní obyčejná číšnice bez šance na postup, ve smečce nemá žádné postavení a většina vlkodlaků s alfou v čele jí týrá a zneužívá. Anna se ale snaží jen přežít a vyrovnat se s tím, že je něco, co z celé duše nenávidí.
Díky novinovému článku zjistí, že jeden z vlků, kterého alfa držel v zajetí, zmizel. Anna se díky tomu odhodlá zavolat marokovi, pánovi všech vlků v severní Americe, s žádostí o pomoc. Tím ale spustí vlnu událostí, které nejen změní chicagskou smečku, ale hlavně její život. S pomocí marokova syna Charlese, s jehož vlkem ten její vytvoří pár, si totiž uvědomí, že není tak úplně k ničemu, jak jí neustále vtloukal do hlavy její bývalý alfa.
Není se proto čemu divit, že právě ona vyráží po opuštění bývalé smečky s Charlesem do hor najít údajného vlčího odpadlíka, který útočí na každého, kdo se mu připlete do cesty.

České vydání této knihy má jednu velkou výhodu. Obsahuje povídku Alfa a Omega. Povídka je pouze o Anně a jejím ztrápeném životě, který vede. Rozhodně je ale dobrým úvodem ke knize, protože pokud jste nečetli Mercy Thompsonovou, dokáže vám jednoduše vysvětlit nejhlavnější zákonitosti tamějšího světa. Dějově je zpracována velice dobře. Dovoluji si tvrdit, že dokonce lépe, než samotná kniha. Přestože popisuje opravdu krátký časový úsek, je zajímavější a záživnější.

Štvanice má problém v tom, že se strašně snaží jít od nejjednoduššího ke složitějšímu a postupně odhalovat skrytá zákoutí příběhu. V průběhu se totiž vystřídá několik teorií o tom, co se vlastně děje v lese, a je to chaotické. Naštěstí se ale vše vyvažuje díky Asilovi, velmi starému vlkovi a marokovi Branovi. Jejich vyprávění všechno postupně usměrňuje a vydává jedním směrem. Díky nim je kniha také o dost čtivější a kvůli scénám z Asilovy minulosti zajímavější. Postupem času se příběh stává čím dál tím lepším a dobrodružnějším. Stále jsou ale hlavními hrdiny Anna a Charles, takže je kniha z větší části romancí. Rozhodně to ale není romance plná klišé scén.

Co ale kniha postrádá v tomto směru, dohání autorčin styl. Velice jednoduchým způsobem dokáže skvěle předat informace všeho druhu a scény přímo pulzují emocemi.

V povídce Anna vystupuje jako odhodlaná a silná hrdinka, která si nenechá nic líbit. A opravdu tam taková je. Nicméně v samotné Štvanici se ukazuje v úplně jiném světle. Stále sice je odhodlaná, ale už to není ta silná hrdinka ze začátku. Chová se jako hrozná chudinka. Neustále se pozastavuje nad tím, jak se její život díky Charlesovi změnil k lepšímu, jakoby na tom neměla vůbec žádný podíl. A když se zrovna nediví, rýpe se v tom, proč si právě (samozřejmě ohromně úžasný) Charles vybral právě ji. Anna zkrátka celý příběh sama neutáhne, a proto je opravdu dobře, že není vyprávěn pouze z jejího pohledu. Charles na ni sice také často myslí, ale nejsou to sentimentální myšlenky o tom, jak je skvělá. Sledování příběhu z jeho pohledu je celkově o dost zajímavější. Dozvídáme se totiž plno užitečných informací o smečce a vlčím společenství, a protože tohle je něco, co se Briggsové opravdu stvořit povedlo, jsou to samé zajímavé věci.

Štvanice je slibný začátek urban fantasy série s romantickou zápletkou. V této skupině knih je rozhodně jedna z těch lepších. Přestože by si hlavní hrdinka občas zasloužila ránu po hlavě, je to příběh, kterému nechybí zajímavá zápletka, dobrodružství a srdcervoucí scény.

Recenzi naleznete také na FantasyPlanet!