10. června 2012

Pod pokličkou... první knihy v angličtině

Poslední dobou si čím dál tím víc všímám, že spousta jedinců získává odvahu na to, aby zkusili přečíst nějakou knihu v angličtině. Ať už proto, že si zkrátka chce přečíst tu a onu knihu, na kterou slyšel samou chválu, která na něj kouká z každého rohu blogu a on prostě ví, že si ji zamiluje. (A takovým knihám se nedá odolávat!) A nebo proto, že se rozhodl, že prověří svoje znalosti angličtiny a pokusí se něco přelouskat.
Teď tu ale máme velice záludnou otázku! S čím ale začít?


Pokud jste zatím četli pouze nějaké články, popřípadě krátké povídky, a tak trochu se obáváte toho, že budete po přečtení každého druhého slova hledat ve slovníku, možná by vám mohlo pomoci několik rad. 

1. Vyberte si knihu, kterou si opravdu chcete přečíst! V žádném případě si neberte takovou, o které sice někdo prohlásil, že je lehká, ale už na první pohled vás odrazuje. Ona opravdu může být lehká, ale vás nemusí vůbec bavit, myšlenky se vám budou toulat všude možně, což znamená, že se na čtení nebudete soustředit a následně textu ani rozumět. 

2. Vyberte si knihu, kterou máte načtenou v mateřském jazyce. I toto velmi pomáhá, protože víte, o čem kniha je a jste si naprosto jisti, že dokáže upoutat vaši pozornost. A jelikož víte, o čem je (a pravděpodobně ji znáte i nazpaměť), nebudou vám ucházet souvislosti. 

3. Pokud z celého souvětí víte přesný význam pouze jednoho slovíčka, nepanikařte! Je naprosto jasné, že jsou zkrátka slovíčka, jejichž význam neznáte. Hlavně to ale proto nevzdávejte. Zde je totiž strašně důležitý kontext. Ano, když si čtete pouze ukázku, je velice nepravděpodobné, že jí celé budete rozumět, ale když čtete knihu, je velice jednoduché většinu věcí odvodit z kontextu. A když to slovíčko prostě nevíte, kontext říká pěkný kulový, ale zdá se vám, že to není extra důležité, co vám brání v tom, abyste to přeskočili? :D

4. Nevzdávejte to! Z mého pohledu nejdůležitější bod. Musíte totiž chtít si to opravdu přečíst a jít na to pozitivně naladěni. Nesmíte se nechat vykolejit, protože když si na začátku řeknete, že vám to moc nejde, tak vám to prostě moc nepůjde. A když se někde zaseknete, dejte tomu čas, ale nevzdejte to, a tu knihu pokořte. ;)

Teď tu pro vás mám několik krásných knižních tipů:
Není úplně nejlepší začínat s nějakou opravdovou fantasy a sci-fi. Oba tyto žánry mají speciální a specifický slovník a autor si může spoustu slov vytvořit sám, a pak jste tak trochu v háji... Proto začneme s s těmito knihami: 

Jako první tu mám knihy If I Stay (cz: Jestli zůstanu, Ikar, 2011) a její pokračování Where She Went (v překladě zatím nevyšlo).
If I Stay Where She Went (If I Stay, #2)
Tuto sérii jsem si velmi oblíbila. Nejen kvůli skvělému příběhu, ale hlavně kvůli stylu psaní. Je ohromně bezproblémový, skvěle se čte a hned od začátku vás vtáhne do děje. 

Další na pořadníku mám knihu Anna and the French Kiss (Vyšlo u CooBoo: Polibek pro Annu) od Stephanie Perkins. 
Anna and the French Kiss
Tady vás autorčino psaní vtáhne do děje skoro automaticky a z té knihy  tu Paříž opravdu přímo cítíte. Kniha je bezvadná, čte se skvěle a hrdiny si naprosto zamilujete. (Recenze)


Další knihu, kterou vám chci doporučit, je Delirium (CooBoo) od Lauren Oliver.
Delirium (Delirium, #1)
Můžu říct, že tu máme další knihu z těch opravdu jednodušších. Zde je to hlavně proto, že si autorka zakládá na emotivním psaní a vy to při čtení všechno cítíte. Delirium bylo skvělé i po dějové stránce, bohužel jeho druhého dílu, Pandemonia, se trochu obávám, neslyšela jsem už tolik nadšené ohlasy. Ráda ale také upozorním na fakt, že se s touto knihou posouváme na trochu vyšší úroveň, jelikož se jedná o dystopii a ty už na čtení nebývají úplně jednoduché. ;)

Ale přidáme na levelu, ne?
Co takhle zkusit nějakou fantasy? Alespoň tu YA!
Představují vám sérii Trylle (u nás vyšlo) od Amandy Hocking.
Switched (Trylle Trilogy, #1)  Ascend

Přestože má tahle klasickou strukturu YA fantasy romancí, a polovinu děje odhadnete dopředu, dokáže vším možným zaujmout. Rozhodně se jí ale nedá vytknout čtivost a spád, který je tam od začátku až do konce. Může to být proto dobrý začátek na četbu v angličtině. (Recenze

Půjdeme ale ještě dál!
Ono se to možná nezdá, ale i taková Vampýrská akademie (Vydalo Domino) od Richelle Mead se v originále čte velice dobře!
 Vampire Academy (Vampire Academy, #1) Frostbite (Vampire Academy, #2) Shadow Kiss (Vampire Academy, #3) Blood Promise (Vampire Academy, #4) Spirit Bound (Vampire Academy, #5) Last Sacrifice (Vampire Academy, #6)
Sérii vám snad ani nemusím představovat a také určitě nemusím vůbec říkat, jak skvělá je. A rozhodně se tak i čte.

Jakou ale "nejtěžší" knihu jsem v poslední době četla? To budou určitě Partials (V překladě nevyšlo) od Dana Wellse.
Partials (Partials, #1)
Dystopická sci-fi... to už je trochu nářez. Zde může nastat problém se slovní zásobou. Partials je válečná kniha a podle toho je i napsaná. Takže žádné řeči o citech, ale něco trochu drsnějšího, a to se v jazyce opravdu odrazilo. 

Když se mě jen tak někdo zeptá, jakou knihu v angličtině bych mu doporučila na jeho první pokus, vždycky řeknu: "Vyber si něco od Meg Cabot, to jsou skvělé a čtivé knížky." A tak i zde na to budu klást důraz. Pokud se nemůžete rozhodnout co, vyberte si něco od Meg Cabot, určitě nebudete litovat. Meg Cabot totiž nikdy nezradí a rozhodně vždy pobaví. :)

Doufám, že jsem vám aspoň trochu poradila a pokud máte i další typy a nápady, rozhodně se o ně neváhejte podělit. =))

19 komentářů:

  1. Já si plánuju anglické knížky na prázdniny :) pak bude učitelka na ájinu čučet, jak jsem vzdělaná :)

    OdpovědětVymazat
  2. Plánuju nějakou anglickou knížku přečíst o prázdninách, u nás v knihovně máme na cizojazyčnou literaturu celé oddělení. Taky bych ráda něco ve francouzštině, ale to by muselo být opravdu jednoduchý, zas na tak vysoké úrovni nejsem. :D
    Ale tipy se mi moc líbí, zkusím se podle nich řídit a uvidím, jak to dopadne. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Francouzština je na čtení docela těžká. Půjčovala jsem si v knihovně pohádku pro děti a rozumněla jsem tomu velký kulový. Sice nevím na jaké jsi úrovni, ale asi bych si půčila "zrcadlo". :D A vypš si ty slovíčka co tam vyskytují častěji. Pomáhá to. :D

      Vymazat
  3. Super článek! Já mám v plánu pustit se do nějaké anglické knihy o prázdninách. Uvažovala jsem o Where she went, jelikož jsem četla první díl, který se mi strašně moc líbil a pokud vím, tak dvojka vyprávěná z pohledu Adama se u nás zatím neplánuje. Potom bych chtěla Fire, druhý díl Výjimečné, na který jsem taky hrozně zvědavá anebo třeba to zmiňované Delirium už mám v hledáčku pěkně dlouhou dobu. A jak jsi psala, nebylo by na škodu začít s nějakou knihu, kterou jsem už četla v češtině. Přemýšlím třeba o Hře o trůny, i když počítám s tím, že to nebude lehké čtení už podle českého překladu...

    OdpovědětVymazat
  4. Moja prvá kniha v Aj bola Divergencia... Neviem nedôverovala som svojej angličtine a ten šok, že som tu knihu prelúskala ma dodnes neopúšťa... Rozhodne skúsim tvoje odporúčania ;)
    Krásny článok!

    OdpovědětVymazat
  5. Super článok Will :P Ja som začínala s Harrym lebo toho poznám odpredu odzadu a to sa potom za tých sedem kníh nazbiera aj dáka slovná zásoba, aj si človek zvykne na anglický text a tak nejak sa rozčíta a prvé knihy keďže sú detskejšie tak ani nie sú také náročné na čítanie :) ale s If I stay súhlasím :) zvyšok som zatiaľ nečítala, ale na väčšinu sa chystám :))

    OdpovědětVymazat
  6. Skvelý článok.
    Ja keď si spomeniem na svoju prvú anglickú knihu, tak sa mi chce smiať nad mojou sprostosťou. Forbidden od Tabitha Suzuma určite nebol práve najideálnejší výber (teda aspoň pre mňa :D) a dodnes nechápem ako som to dokázala vtedy dočítať (polovici som nerozumela, a aj to čo sa ako-tak dalo som zvládala len s božou pomocou). :D
    Určite čo by som ja doporučila človeku, ktorý ešte nič po anglicky nečítal a chce začať je Life as we knew it. To je písané úplne ľahko, a aj slovná zásoba bola celkom v pohode. :) Ja som si väčšinu knihy ani neuvedomovala, že čítam po anglicky. :D

    OdpovědětVymazat
  7. Willindo, rozhodně zajímavý a poučný článek, který mě osobně jak ve výběru knih, tak v samotném rozhodování jestli do toho jít nebo ne, hodně pomohl. Už dlouho si chci (a to opravdu moc!) přečíst Forbidden od Tabithy Suzumy. To je asi tak jediná kniha, u které si dokážu představit, že bych ji i v AJ mohla přelouskat a proto jsem se chtěla zeptat, jestli nevíš, jak je náročná?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Viz. komentář nad tebou. :D

      Vymazat
    2. Och pardon :D. Četla jsem jen článek, komentáře jsem tak nějak vynechala :)).

      Vymazat
  8. Moc zajímavé...přemýšlím,že si přečtu VA v originále:)

    OdpovědětVymazat
  9. Pěkný článek, ale myslím, že nejlepší je úplně pro začátek zkusit zjednodušené knihy, klidně se v tomto ohledu i "podcenit" a začít s jednodušší úrovní, hodně to totiž dodá sebevědomí, když to dotyčný/á zvládne dočíst. Mě se osvědčilo od knihy ke knize zvyšovat úrovně a pak jsem mohla plynule přejít k nezjednodušeným knihám, se kterými teď nemám problém :-)

    OdpovědětVymazat
  10. Jó, tak to je přesně ten článek, který jsem potřebovala. My o tom vlastně diskutejem vždy, když se vidíme... a máš pravdu. Kromě snad toho druhého bodu, teda podle mě. Mě zrovna tohle opravdu dělalo problém, jakmile jsem si chtěla přečíst první díl HP nebo Twilight (což znám opravdu nazpaměť), vůbec mě to nedrželo u toho, abych to četla.. chtěla bych si přečíst to "If I stay" nebo Polibek pro Annu. Jenže je tu další otázka.. kde tyhle knihy seženu pokud nechci nakupovat přes internet? V knihkupectví to právě většinou nenajdeš :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Docela slušnou zásobu knih v AJ mají v Luxoru a někdo mi říkal, že objednávají na přání. Zkus se tam zeptat. ;))

      Vymazat
  11. Skvelý článok. S VA úplne súhlasím, boli to moje prvé knihy, čo som čítala v angličtine a bola som veľmi prekvapená, ako dobre mi to išlo :)

    OdpovědětVymazat
  12. Pekný článok, ja teda už v angličtine čítam, ale mnohým sa to môže zísť.:) Začala som tuším s VA4, ale napokon bola moja prvá prečítaná kniha Matched.:) Ľahká-ťažká som nikdy veľmi neriešila.:D

    OdpovědětVymazat
  13. No do.... Partials jsem teď pořídila v Německu....a dost jsi mě vyděsila. Po první kapitole mi to zatím příjde v pohodě tak nevím :D Zatím nejsem na nějaké super úrovni aj...Moje první kniha v ENG byla Last Sacriface...tady jsem prostě MUSELA vědět jak to skončí. Pak jsem četla Bloodlines, The Body Finder a Virtuosity + VA Graphic Novel...A teď se hodlám vrhnout na The Golden Lily :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Oni Partials nejsou těžký jako těžký. :D U mě tam byl problém se slovní zásobou, ale jinak to bylo docela v pohodě. Oproti ostatním zmiňovaným jsou ale na úplně jiné úrovni :D

      Vymazat
  14. este aj Simone Elkeles je vyborna pre zaciatocnikov a Kody Keplinger

    OdpovědětVymazat

Vaše názory mě vždycky potěší, takže rozhodně v komentování neváhejte. Poprosím vás jen o to, abyste nepoužívali profil Anonymní, ale abyste se raději přihlásili pomocí nějaké účtu, nebo zvolili možnost Název/adresa URL, kde napíšete svoje jméno nebo přezdívku. :)

Fotka uživatele My Books - My Loves.
Willinda


Pravidelní čtenáři

Používá technologii služby Blogger.

Zasílání novinek na email

Prohledejte blog

Očekávejte recenze:

Mluv by Laurie Halse Anderson

Autoři