Recenze: Dokonalý pár

Autor: Ally Condieová
Série: Matched
Část: první
Počet stran: 328
Překlad: Martina Neradová
V dokonalém světě o všem rozhodují Správci - vyberou vám ideálního partnera, práci i den, kdy zemřete.
Cassie vždy věřila, že podřídit se těmto rozhodnutím je jen malou daní za dokonalý život. Když jí tedy Společnost vybere jako životního partnera jejího nejlepšího kamaráda Xandera, nepochybuje o tom, že je to ten pravý… dokud se na displeji s jeho portrétem nakrátko nemihne tvář někoho úplně jiného. Cassie musí najednou řešit obrovské dilema - volit mezi Xanderem a Kyem, jediným životem, jaký kdy poznala a dovedla si představit, a cestou, po níž se dosud nikdo nevydal. Musí volit mezi dokonalostí a citem, který možná dokonalý není, zato je však upřímný. První část románové trilogie z budoucnosti, která staví na literárních kvalitách minulosti.

Dokázali byste si představit, kdyby o všem ve vašem životě rozhodoval někdo jiný? Kdyby vám vybral zaměstnání, životního partnera; určil, kdy přesně zemřete a učinil samozřejmě i další velká životní rozhodnutí? Přesně takhle to funguje v životě Cassii Reysové. Společnost v čele s mocnými Správci rozhoduje úplně o všem, s pomocí třech barevných pilulek udržují lidi pod kontrolou a pořádek v zemi, a každý věří, že všechno dělají správně a pro blaho lidu. Tak proč mít pochybnosti?

The-red-or-the-blue-pill-sgwizdak_20copia_5b4_5d_largeKdyž je Cassie za partnera přidělen její nejlepší přítel, nevěří, že by se z mikrokarty, kterou ji dali a která má být plná informací o jejím budoucím partnerovi, mohla dozvědět něco nového. Jenže po chvilce se místo Xandera na obrazovce objeví úplně jiný kluk, kterého shodou okolností Cassie také zná. Je to Ky Markham. Od tohoto momentu si Cassia začne Kye víc všímat, zajímat se o něj a pochybovat o rozhodnutí Správců. Ale i Ky jí najednou věnuje více pozornosti, než kdykoliv dřív… a jak už to bývá, něco z toho vzejde. Hlavně sice hodně problémů, jak mezi Cassii a Xanderem, tak ale i se Společností. A se Společností si není radno zahrávat…

Ally Condie ve své dystopické romanci dokázala něco opravdu skvělého. Povedlo se jí totiž vytvořit tak ohavnou společnost, která bohužel vypadá naprosto reálně, že mi z ní běhá mráz po zádech. Autorka si na ní dala záležet a rozhodně se jí to vyplatilo. Vznik této společnosti a samozřejmě i její vývoj je vlastně pochopitelný a ohromně zajímavý. I chování všech obyvatel je velice přínosné pozorovat. Dozvíte se, na jakých principech společnost funguje, co lidé smí a nesmí, a o čem všem za ně rozhoduje Společnost a jak lidé jejich rozhodnutí přijímají bez jakýchkoliv otázek.

Jak skvěle vyobrazená je ale společnost tohoto světa, tak za ní pokulhává samotný příběh a o hlavní hrdince ani nemluvím. První třetina knihy má sice něco do sebe, nejen protože nás seznamuje s tím, na jakých principech svět funguje a vytváří problém, o který se následně bude opírat celý příběh, ale je i velice dobře napsána. V následující třetině ale ztrácí všechno, k čemu nás dějová linka přivedla, a některé části jsou i dost nudné. Poslední třetina jakoby ale začínala úplně od nuly. Získává rychlost a spád dobrého příběhu, je akční a skvěle napsaná. A konec? Ten je přímo prvotřídní.

Příběh ale drží zpátky i samotná hlavní hrdinka Cassia. Ne že by byla přímo otravná a bylo by naprosto nepříjemné číst příběh z jejího pohledu, ale úplně příjemná také není. Má dobrá a špatná období. V dobrých ji podporujete, držíte jí palce a skandujete pro ni. Když se v těch špatných zaobírá pouze tím, jestli by tedy jejím partnerem měl být Xander nebo Ky, a co vlastně cítí ke každému z chlapců, je přímo na zabití. Naštěstí druhý díl je vyprávěn z pohledu ještě jednoho hrdiny, takže by se to mohlo vyvážit a být o dost lepší.

Dokonalý pár je rozhodně kniha, která má hodně co nabídnout. Milovníci dystopických příběhů se budou u této společnosti tetelit blahem, a pokud překousnou občasné výkyvy příběhu, mohou si ho také patřičně užít. Milovníci milostných trojúhelníku budou samozřejmě ve svém živlu, protože přestože by se to mohlo zdát jakžtakž rozhodnuté, před sebou máme ještě dvě knihy, a jak známe milostné příběhy, nikdy to s nimi není jednoduché a může se stát cokoliv. Je to zkrátka zajímavá kniha, která rozhodně stojí za přečtení z jakéhokoliv pohledu.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Knižní klub
Knihu si můžete objednat zde: Knižní klub | Arara