Recenze: Gjorkové - Tajemství minulosti

GjorkovéNázev: Gjorkové: Tajemství minulosti
Autor: Tereza Benešová
Počet stran: 382
Nakladatelství: Krigl
Pod hladinou oceánu leží svět, o jehož existenci nemá lidstvo dodnes, ani ponětí. Dvanáctiletá Nefas o něm už pár let ví, ale teprve dnes nastal čas zařadit se mezi své. Mezi Gjorky.
Nefas nechce nic víc, než najít konečně domov, pár přátel a zjistit proč vlastně musela vyrůstat stranou. V novém světě ji ale otevřená náruč rozhodně nečeká a její touha po kamarádech, se v mžiku smrskne na snahu proplout, a být neviditelná.
Brzy sice zjišťuje, že pomoc může přijit z míst, odkud by ji nikdy nečekala, ale také, že kdo se ptá, mohl by dostat odpověď, o kterou vlastně vůbec nestojí. Vstupte spolu s Nefas do místa, kde je všechno stejně nebezpečné, jako krásné a fascinující. Kde mají všichni svá malá tajemství a odraz minulosti je příliš silný na to, aby se dal jen tak překonat.

Tumblr_m76jjjwuag1rr3a76o1_500_largeNefas žila s upíry, ale naštěstí jednou z nich rozhodně není, přestože je schopná kousnutím vyhrožovat. Ve svých dvanácti letech teprve zjišťuje, kdo doopravdy je a kam patří. Patří k podmořskému národu Gjorků, ovládá magii a tím pádem by ji měla začít co nejdříve studovat, aby nenadělala ještě nějakou neplechu. Škola ale pro ni není procházkou růžovou zahradou, přestože se snaží zapadnout mezi ostatní žáky. Naštěstí se jí povede skamarádit se alespoň se dvěma spolužáky, kteří jsou jí dobrými kamarády, a jsou jí ochotní pomoci skoro ve všem. Co když ale zjistí, že její minulost je tajemnější, než ji kdy napadlo, a že má opravdu nebezpečné nepřátele?

Gjorkové jsou autorčinou první knihou. A rozhodně se povedla. Když se ale do ní začtete, najednou si uvědomíte, že něco takového už jste četli. A jak víc budete číst, tím se vaše tušení bude čím dál tím víc prohlubovat. A pak vám to dojde! Vždyť je to dost podobné Harrymu Potterovi! Možná se na chvíli naštvete, že je to tomu podobné až takhle hodně a přestanete i číst. Jenže pak si řeknete, že to přeci aspoň dočtete, ať můžete nadávat oprávněně. Začnete tedy znova opatrně číst a při každé výrazné podobnosti to ve vás skoro škubne, jenže… pak se do toho začtete a uvědomíte si, že vám ta podobnost vůbec nevadí, ba právě naopak, že jste si ji přímo zamilovali.

Tumblr_m6myxiymru1qzi9p6o1_1280_largeGjorkové jsou totiž skvělá knížka. Ze začátku se autorka zaměřuje na popis světa a společnosti a hlavně školy, kterou Nefas navštěvuje. Příběh se tedy pořádně rozjíždí až ve druhé polovině, kdy se začínají odhalovat stará tajemství a tím se nám všechno pěkně komplikuje. A ke konci je to pěkně složité a zamotané. Přesto je ale kniha čtivá už od samého začátku a rozhodně není problém se do ní příjemně začíst, přestože občas nastanou hluchá místa, která knize ubírají na kráse. Ty ale zase velice dobře vyváží perfektní dialogy a zábavní hrdinové. Knize se ale rozhodně nedá upřít skvělá atmosféra, která ji po celou dobu provází a nutí vás rychle otáčet stránky.

Knihu si rozhodně užijí mladší čtenáři, kteří právě propadli knihám s čarodějnými školami, a hltají jednu takový příběh za druhým. Rozhodně se bude líbit i těm, kteří už dávno čarodějnému hábitu odrostli. Těm kniha připomene tu nádhernou atmosféru, kdy strašně moc chcete do takové školy chodit a učit se skvělá kouzla. A zajímavý příběh a sympatické hrdiny mohou brát jako třešničku na dortu.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Krigl
Knihu si můžete objednat: Krigl | Arara