Recenze: Kouzla na obzoru

Název: Kouzla na obzoru
Autor: Tereza Janišová
Série: Erilian
Část: druhý
Počet stran: 318
Nakladatelství: XYZ
Život ve městě Erilian se zdá být až pohádkově idylický. Zia, mladá spisovatelka, rebelka a čarodějka v jedné osobě, tento názor nesdílí. Kde má v tomhle nudném městě snobů najít inspiraci pro svoji knihu? Když ale objeví v zaprášeném podkrovním pokoji matčin starý zápisník z jejích cest po jihovýchodních zemích, obrátí se mladé čarodějce život vzhůru nohama. Rozhodne se vzít svůj osud do vlastních rukou a jedné letní noci uteče z domu. Netuší ale, že pluje vstříc velkým tajemstvím, která dlouhá léta spala za obzorem.

Erilian je město plné kouzel a čarodějů. Dcera předsedkyně čarodějnické rady má ale svého života plné zuby… samý falešný úsměv a milé chování, aby nedělala své matce ostudu, by štvaly kdekoho. Zia totiž touží po dobrodružství, po opravdovém dobrodružství, které by mohla využít ve své knize. Chce se stát spisovatelkou a věří, že když chce o něčem dobře psát, musí to také zažít. Proto se po prudké hádce se svými rodiči vydává na cestu mimo Erilian, do zemí exotického jihovýchodu, a doufá, že tam konečně něco pořádného zažije. Její přání se jí splní, a dokonce s něčím navíc, protože na takového prázdniny ani nepomyslela a určitě na ně nikdy nezapomene.

Kouzla na obzoru jsou již druhou knihou z pera Terezy Janišové. V prvním Erilianu jsme sledovali příběh mladé čarodějky Kiary, která právě nastoupila na vysokou školu čarodějnickou a prožila svůj románek. V jeho volném pokračování sledujeme osudy Kiařiny dcery Zii a není to žádný letní románek. Proto pokud jste první Erilian přečetli, ale zdál se vám příliš romantický a přeslazený, dejte šanci jeho druhému dílu, protože z něj totiž cukrovku rozhodně nedostanete. Jistým způsobem se vlastně jedná o cestopisnou knihu s bonusem. A je opravdu pěkné, navštěvovat zajímavé, a hlavně magické kultury a něco se o nich dozvídat.

Příběh nám začíná velice zajímavě, hlavně protože se hlavní hrdinka minulého dílu mění a stává se matkou současné hlavní hrdinky. A to nám také odhaluje otázky k událostem mezi samotnými knihami. Co se stalo, že je Kiara zpátky v Erilianu, bez Lyraze? Kde je Lyraz? Naštěstí se na všechny v průběhu knihy najdou odpovědi a nezůstává nic nezodpovězeno. Kouzla na obzoru jsou ale hlavně dobrodružnější kniha, než první díl. Lépe se čtou a jsou o dost záživnější. Příběh ale v jistých momentech skřípe a nastává problém se čtením, protože tam něco nesedí. Z knihy je totiž poznat, že je autorka teprve na počátku své pisatelské kariéry, a přestože oproti první knize je vidět značný pokrok, stále ještě to není úplně ono. Janišová má specifický styl vypravování, který bohužel nemusí sednout každému.

Přestože jsou Kiara a Zia rodina, nejsou si moc podobné. A to je dobře, protože Zia se stává skvělou hrdinkou. Občas byste jí sice možná nejradši něčím praštili a utišili tu její nevymáchanou pusu, jenže bez toho by to nebylo ono. Bez jejího neustálého sarkasmu by neměl příběh takový šmrnc. Její vtip totiž v mnoha ohledech dokáže příběh zachránit.

První díl, Město čarodějů, si pravděpodobně oblíbily hlavně dívky, Kouzla na obzoru může kdokoliv. Jedná se o zajímavý námět, který nám dovoluje poznat autorčinu fantazii a její schopnost při vytváření a popisování fantastického světa, se všemi jeho neobvyklostmi a pravidly. Přestože se najdou jisté nesrovnalosti, je v knize plno věcí, které se opravdu povedly. Takže pokud si chcete přečíst magický cestopis s krásnými ilustracemi, neváhejte po knize sáhnout.
Za poskytnutí recenzního výtisku a za krásné věnování děkuji mnohokrát autorce, Tereze Janišové!
Knihu si můžete objednat zde: XYZ | Arara