10. července 2012

Recenze: Marcelo ve skutečném světě

Marcelo ve skutečném světěNázev: Marcelo ve skutečném světě
Autor: Francisco X. Stork
Překlad: Milan Žáček
Počet stran: 304
Marcelo Sandoval slyší hudbu, kterou nikdo jiný neslyší. Je to jeden z projevů psychické poruchy podobné autismu, kterou trpí. Celý dosavadní život chodil na školu pro žáky se speciálními potřebami, ale toto léto se jeho otec rozhodl, že musí poznat skutečný svět a zaměstná ho ve své právnické firmě. Marcelo poznává, co je to zrada, zklamání, žárlivost, hněv i touha a láska, a učí se s tím vším vyrovnávat. Tento jedinečný příběh je příběhem o spravedlnosti i krutosti světa kolem nás a o tom, že každý z nás.

Marcelo, Marcelo…ufff…co já si s ním jen počtu? Už od začátku jsem věděla, že to nebude jen tak obyčejná knížka, kterou si přečtu, oblíbím a schovám do knihovničky. Od přečtení o ní neustále přemýšlím a snažím se ujasnit si své myšlenky o samotném Marcelovi, o knize, o jeho poslání, o všem, co s knihou souvisí, ale zatím se mi to vůbec nepovedlo. Tak co s ním mám jenom dělat?
Marcelo ve skutečném světě je naprosto jedinečná a neobyčejná kniha, kterou by si měl každý přečíst. A pokud vám to nestačí takhle říct, musíte si to zkrátka ověřit sami.
Ale prosím vás, dělám si srandu, budu vás přesvědčovat trochu víc.
4882_203313150290_16266_n_largeStejně si jí ale nakonec přečtete, protože tohle je Marcelo a jemu jen tak někdo neodolá…

Takže, Marcelo ve skutečném světě je naprosto jedinečná a neobyčejná kniha, která vás naprosto překvapí a chytí už od první stránky. Hlavní hrdina není totiž úplně normální kluk. Marcelo se psychicky neocitá na úrovni své věkové kategorie. Trpí totiž chorobou podobnou autismu a to vedle toho, že jaksi slyší vnitřní hudbu, znamená, že jeho mentální vývoj je velice opožděný. Dělá mu problémy seznamovat se jak s novými lidmi a vytvářet s nimi jakékoliv vztahy, tak i s novými činnostmi, které se před každého člověka postupně v průběhu jeho dospívání postavují. Jeho otec si ale odmítá připustit, že by se nemohl alespoň pokusit chovat jako normální kluk svého věku, a tak mu přes léto zařizuje práci ve své právnické firmě. Marcelo tam nemá těžkou práci, pracuje v podatelně pod ostřížím zrakem vedoucí Jasmine, a přestože si myslel, že to bude vlastně zbytečné, byla to pro něj opravdu užitečná skutečnost. Pokusil se vytvářet vztahy s lidmi a pomáhat jim a dělat správné věci, zkrátka se pokusil začlenit do společnosti a naučit se chodit ve skutečném světě…

Marcelo je jeden z nejzajímavějších hrdinů, s jakými jsem měla doposud tu čest. A bylo mi opravdu potěšením s ním strávit tak příjemný čas. Přestože je vám ho líto, a chcete za něj bojovat všechny jeho bitvy a chránit ho stůj co stůj, stejně je zajímavé sledovat, jak je vlastně rozkošně opatrný, naivní a nevinný. Je to přesně ten typ hrdiny, který si najde místo ve vašem srdci a už ho nikdy neopustí.
521656_356717001038076_1125773253_n_largeKniha není ale výjimečná pouze hlavním hrdinou, přestože on sám dokáže dělat divy, celý příběh je ohromně obyčejně neobyčejný. Velice zručně autor popisuje Marcelův normální život, takže přestože se nejedná o žádnou epickou zápletku, která by vám mohla zamotat hlavu, stejně vám tu hlavu zamotá a dlouho po dočtení o knize budete přemýšlet. Příběh je zkrátka obyčejný, ale díky autorovu skvělému psacímu umu a dokonalosti, s jakou vykreslil všechny hrdiny a s jakou péčí vytvořil Marcela, se dostává kniha na úplně jinou úroveň a stává se něčím naprosto úžasným.

Marcelo ve skutečném světě je kniha plných úžasných myšlenek a její lehké proudění možná nebude po chuti milovníkovi pořádné akce. Přesto ale se jedná o svižnou knihu, která se čte opravdu skvěle. A kdo se rozhodne, že jí dá šanci, nebude rozhodně litovat.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství CooBoo.
Knihu si můžete objednat: CooBoo | Arara