Recenze: Loď mezi hvězdami

Název: Loď mezi hvězdami
Autor: Beth Revisová
Série: Vesmír
Překlad: Petr Eliáš
Počet stran: 360
Anotace: Sedmnáctiletá Amy se přidala ke svým rodičům coby „zmrazený pasažér“ na vesmírné lodi Universum a čekala, že se probere na nové planetě o tři sta let později. Nemohla tušit, že její spánek skončí o padesát let dříve a ona se octne ve zcela novém světě mezi hvězdami, ve světě, který si žije podle vlastních pravidel. Amy si brzy uvědomí, že její probuzení nezpůsobilo jen selhání počítače. Někdo z pár tisíců obyvatel vesmírné lodi se ji pokusil zabít…

Pravděpodobně už jste někdy uvažovali o tom, jak by to vypadalo, kdybyste se nechali zmrazit, a následně probudit o nějakých sto, dvě stě, možná dokonce i tři sta let později. Možná jste také snili o životě na jiné, nové planetě, která by byla naprosto úžasná, a měli byste na ní všechno, o čem jste kdy snili. Zkrátka by váš život byl ohromně pohodlný a skvělý. Amy, zažila skoro obojí, jen se jí na to zeptejte, možná vám něco o tom, jaké to je být zmrazená na vesmírné lodi a cestovat vesmírem, i něco poví. Její zážitky ale moc pěkné nebudou…

Amyni rodiče jsou důležité osoby, a oba se rozhodli stát nepostradatelným nákladem vesmírné lodi Universum, která má urazit dlouho cestu na planetu Centauri. Tam ji mají s ostatními důležitými osobami z lodi zpřístupnit, udělat ji pro lidi obyvatelnou a založit novou komunitu. Amy cestuje s nimi, protože je nechtěla opustit, a stala se postradatelným nákladem lodi. Amy, její rodiče, a spousta dalších lidí, kteří na Centauri cestují, jsou zmrazeni a uloženi v kryo tekutině, aby mohli cestovat tři sta let. Nikdo ale neví, jak jejich cesta dopadne.
Universum je obrovská loď. Může na ní žít až tři tisíce lidí, kteří zajišťují její správný chod. Panuje tam mírumilovná společnost, kde všichni vědí, co mají dělat, a nikdo si na nic nestěžuje. Na převzetí vedení lodi se právě připravuje šestnácti letý Syn, její budoucí Otec. Jenže jeho velitelské počátky jednoduché nebudou. Nejenže musí řešit standartní problémy lodi, ke kterým určitě počítá i Otce, který v tuto chvíli loď ještě řídí, musí ale také vyřešit, kdo a proč předčasně rozmrazil Amy a dokonce i další nepostradatelné lidi, kteří ale neměli takové štěstí a zahynuli. A proč je loď opředena tolika tajemstvími?

Loď mezi hvězdami je kniha, která rozhodně upoutá pozornost, ať už při tom vidíte nádhernou obálku nebo ne. Jedná se totiž o skvělý příběh, který zaujme od první stránky a už v žádném případě nepustí. Oplývá dobrodružností a akčností a můžu s klidem prohlásit, že má stejně blízko jak ke sci-fi, tak i k detektivce. Proto jí rozhodně nemine několik šokujících odhalení, která dokážou změnit mínění o celé lodi, a dokonce o celém ději. A takové odhalení vás nečeká pouze jedno.

Revisová si na knize nechala opravdu záležet, protože nějaké ty chybičky a nedokonalosti byste na nich hledali těžko. A pokud by se vám je náhodou povedlo najít, rozhodně by to nebyly obrovské problémy, které by bránily v pořádném užití čtení. Jak je totiž skvělý samotný příběh, je propracované a zajímavé i prostředí, ve kterém se odehrává. Proto ničemu nebrání, abyste knihu přečetli za velmi krátkou dobu, hlavně také protože vám to ani nedovolí. S každou stránkou totiž roste touha dozvědět se všechna tajemství, že bych se ani nedivila, kdybyste četli jako rychlostí blesku a ještě se zatajeným dechem.

Příběh je vyprávěn jak z pohledu Amy, tak i Syna. Proto se tak už čtivá kniha stává ještě zajímavější a čtivější, protože nám autorka dovoluje nahlédnout na něj z úplně jiných perspektiv. A v takto zamotaném příběhu je to opravdu skvělým bonusem. Přechody ale nejsou nijak chaotické. Nejenže je na začátku každé kapitoly jasně řečeno, kdo bude vypravěčem, ale také je to samozřejmě hned poznat. Díky stylu vyprávění a hlavně myšlení jednotlivých postav, protože pohled na svět má každý úplně jiný. Amy je vlastně úplně obyčejná dívka, která, pro ni vlastně strašně nedávno, ještě navštěvovala střední školu a řešila úplně obyčejné problémy. Kdežto Syn je Syn. A díky tomu, že nikdy nic jiného než loď nepoznal, samozřejmě jako všichni její obyvatelé, přemýšlí a mluví trochu jinak, na naše standarty. Proto se může jeho postava zdát z počátku trochu podivná, ale v průběhu knihy se už tolik jiný nezdá.

Revisové se povedlo něco, o čem si mnoho autorů může nechat jen zdát. Vytvořila skvělý příběh, neodolatelné prostředí a nepostradatelné hrdiny, kteří dohromady dávají ohromnou knihu. A ta se čte úplně sama.

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství CooBoo!
Knihu si můžete objednat na jejich stránkách