Recenze: Lantuin - Svítání osudu

Název: Lantuin – Svítání osudu
Autor: Barbora Jiříčková
Série: Lantuin
Počet stran: 248
Nakladatelství: Lika Klub
Rok vydání: 2011
Dobrodružství velmi zvláštních teenagerů nás přivádí do jiné reality, která je ohrožena osud nepojmenovanou zkázou. A spásou celé planety jsou tajemná DVOJČATA, nadaná paranormálními schopnostmi. Na jejich pouti je doprovázejí osobní duchové, záhadné telepaticky komunikující bytosti, které jim pomáhají jak ve sportovním klání, tak v překonávání překážek, a těch opravdu není málo.
A když si k tomu přidáte hledání chybějících prvků pyramidy času, stvořené pradávnými  tracenými civilizacemi, máte základ napínavé a originální, především však původní české fantasy z pera mladičké nadějné autorky.

Lantuin – Svítání osudu vypráví příběh o sourozencích Skye a Willovi, kteří jsou předurčeni k velkým věcem. Nejsou doopravdy dvojčaty, ale stávají se těmi magickými Dvojčaty. Dokáží ovládat energii a oba mají ifeliony, spřátelené duchy, kteří jsou pro ně skvělými kamarády. Skye i Will už jako malé děti objevili kouzlo rip-tideu. Což jsou vlastně zápasy, při kterých má každý hráč kolem sebe energetické pole, aby se mu nic nestalo, a „umírá“ v momentě, kdy se mu energie dostane na bod nula. Přestože je rip-tide zakázaný, hraje ho nelegálně spousta lidí a konají se v něm i oficiální závody. Problém ale je v tom, že jejich otec je ředitelem organizace, která proti tomuto sportu veřejně bojuje. Když je jeden turnaj přerušen vtrhnutím právě lidmi z organizace a jejich otec přichází na to, že i oni ho hrají, ví Skye s Willem, že mají obrovský malér. Otec je ale překvapí tím, že je potrestá úplně jinak, než by je kdy napadlo. Zaúkoluje je totiž v organizaci. Je totiž potřeba najít zbývající části mocné a magické pyramidy, což nevypadá úplně jednoduše. Jenže pro ně to nakonec tak těžké nebude. Část pyramidy je totiž hlavní cenou pro vítěze rip-tideové ligy. Co se ale stane po spojení pyramidy, nikdo netuší…

Lantuin na první pohled působí jako velice zajímavá kniha hlavně pro čtenáře kolem dvanácti, třinácti let. A ono to tak i je. To ale neznamená, že se nemůže líbit i někomu daleko staršímu, pokud ale její opravdu zlý začátek překousne. Kniha totiž začíná úplně špatně. Až někdy po padesáté straně teprve zjistíte, že se příběh neodehrává v devatenáctém století, jak to původně vypadalo, ale že se jedná o jakousi paralelní realitu. Také ale nezjistíte, kde se odehrává. Což je opravdu dost matoucí. Na jednu stranu si myslím, že autorka asi chtěla vytvořit jakýsi neutrální příběh, vhodný do každé doby a každého prostředí, a ke konci se k tomu i dostala, ale ten začátek se opravdu nepovedl.

Problémem této knihy také je, že ze začátku pořádně ani nevíte, o co v ní jde. Všechno se točí nejdříve kolem rip-tidu, a v pozadí se odehrává jakýsi fantastičtější příběh, který je opředený mnoha záhadami a skoro nic z něj není jasné. Pak se do toho zamotá ještě organizace, která je taky dost záhadná, ale tím dobrým způsobem, a získání pyramidy, a už vlastně nic není takovým tím hlavní příběhem, který všechny ostatní táhne do určitého bodu. Tak to chvilku pokračuje, ale nakonec se přeci jen jeden dostává do popředí a kniha má konečně cíl, který je pořádně zajímavý a ke kterému se postupně potřebuje dostat. Proto je hodně kouskovaná, a její čtení není úplně nejjednodušší. I samotný styl psaní nemusí sednout každému a hlavně se začátku, ale když se dostanete ke konci, rozhodně to za to stojí. Nejenže se autorka rozepsala, a příběh hodně dobrý a svižně ubíhá, ale i děj už dává daleko větší smysl a najednou už částečně víte, proč se děly dřívější události a rozhodně vás bude zajímat, co se bude dít dál.

Když se proto prokoušete začátkem, čeká na vás zajímavý fantasy příběh, který je vlastně docela dobrodružný a v jistých částech i dost akční. Autorce se totiž dost povedly bojové scény, protože ty budete opravdu číst na jeden nádech. Rozhodně ale nemůžu knize upřít zajímavé hrdiny, jak Skye s Williem, tak i jejich kamarádi mají velice dobré charaktery, a rozhodně mají ještě co předvést.

Knize musím vytknout matoucí začátek a i dost nejasný průběh příběhu, ale díky tomu konci se to rozhodně vyplatí číst, a nejen mladším čtenářům. Věřím totiž, že právě ten dokáže perfektně nalákat na pokračování, které nás snad dokáže ještě pořádně překvapit.

Za poskytnutí recenzního výtisku a milé věnování mockrát děkuji autorce, Báře Jiříčkové. Navštivte ji na jejich stránkách
Knihu si můžete objednat: Arara