Název: Kruh
Autor: Sara B. Elfgrenová, Mats Stranberg
Série: Kruh
Překlad: Jana Chmura Svatošová
Počet stran: 520
Nakladatelství: Fortuna Libri
Anotace: Engelsfors, město, které buď milujete, nebo nenávidíte. Většina tamních obyvatel ho spíš nenávidí. Právě tam se díky krvavému měsíci sejde v zábavním parku šest dívek, které nemají vůbec nic společného. Netuší, jak se tam dostaly ani co je tam táhlo. Jejich osudy jsou však náhle propojeny. Odpovědí na otázky se jim nedostává, vědí jen, že ať se stane cokoliv, musí stát při sobě a postavit se zlu, které v Engelsforsu přebývá.

8149629115_06a9ff9853_z_large
Mezi Engelsforskými studenty je spousta rozdílů a nejvíce byste jich našli mezi čerstvým osazenstvem prvního ročníku. Někteří se snaží pouze zapadnout, najít sami sebe a k tomu nějaké ty kamarády. Někteří se zase snaží zůstat neviditelnými a pouze školu přežít a co nejdříve vypadnout. Nikdo ale netuší, že právě sedm z nich má přeci jenom něco společného, a že je to něco nadpřirozeného. Jejich povinností je se spojit, naučit se ovládat svoje schopnosti a hlavně se připravit na to, co přijde. Rozhodně musí počítat s tím, že to nebude nic hezkého. Když je ale někdo paličatý tak jako oni, musí je ke spolupráci donutit něco hodně závažného. Tak vážného, že už jich nikdy nebude těch sedm vyvolených…

Kruh je kniha s naprosto skvělým začátkem. Má totiž přímo úžasnou atmosféru severského příběhu, nádherně mrazivou a jak se patří děsivou. Postavy jsou více než zajímavé a děj začíná přímo ohromně. Zkrátka pořádná kniha jak má být. V tomto stylu se příběh nese docela dlouho a nutí tak otáčet jednu stránku za druhou, jenže najednou se všechno změní. A z toho úžasného thrilleru, na který to původně vypadalo, se stane v podstatě klasický YA příběh o vyvolených, kteří mají zachránit svět. Kniha tím rozhodně neztrácí na zajímavosti a čtivosti, ale dokáže tím pořádně zklamat. Začátkem si totiž postavila laťku opravdu vysoko, ale bohužel pak zabředla do jisté obyčejnosti tohoto žánru.
8175519497_b03434db16_z_largePřesto si ale rozhodně dokáže vytvářet svojí originální zápletku spojenou nejen se záležitostí vyvolených, ale také s detektivní linií příběhu, která dělá knihu o mnoho zajímavější. Dalším problémem ale je, že je příliš zdlouhavá. Na jednu stranu jsou všechny scény rozhodně plnohodnotné a bez nich by nebyl příběh úplný, ale prostřední část knihy je místy docela nudná a příběh tak ztrácí na efektivitě. Následně ale nabere zase ty dobré obrátky a dostává se úplně někam jinam. Nedosahuje sice kvalit začátku, rozhodně to není špatné zakončení, které dokáže prohloubit již značnou zvědavost po pokračování.

526237_410250175708583_853806397_n_largeZajímavostí jsou rozhodně hlavní hrdinové. Kniha je totiž vyprávěna z pohledů všech Vyvolených. I to jí tedy dělá v jistých částech zdlouhavou, protože každý z nich má svůj příběh, který nám autoři potřebují sdělit. Rozhodně se ale nestává kostrbatým čtením, které by neustále přeskakovalo z jednoho pohledu do druhého. Postava si odvypráví, co potřebuje, a pak dá prostor té další. Přestože tak hlavní příběh ztrácí na rychlosti, jednotlivé příběhy postav jsou zajímavé a velice chytlavé.

Kruh je rozhodně zajímavým čtením, s velice dobrým začátek. Kdyby se ve stejné atmosféře udržel až dokonce, bylo by to naprosto perfektní, ale bohužel se v průběhu příběhu změnil a stal se tak něčím trochu jiným. I tak se z něj ale stal velice dobrý příběh, který rozhodně dokáže zaujmout.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji mnohokrát nakladatelství Fortuna Libri
Knihu si můžete objednat na jejich stránkách