Recenze: Rezistence

RezistenceNázev: Rezistence
Autor: Veronica Rothová
Série: Divergence
Díl: Druhý
Překlad: Radka Kolebáčová
Počet stran: 352
Anotace: Měl to být pro Tris šťastný a slavnostní den, ale všechno dopadlo úplně jinak. Po krvavé tragédii mezi frakcemi vzrůstají konflikty a nad společností se vznáší válka. Tris se musela rozhodnout už jednou – a teď ji čeká další volba. Dřívější rozhodnutí, obavy, zármutek i provinilost, to vše ji teď dostihlo a Tris nezbývá než bez výhrad přijmout svou Divergentní identitu. Dokáže se ale vyrovnat se vším, co to znamená?

Pokud jste četli Divergenci, tak si jistě velice dobře pamatujete, do jaké situace se Tris a Tobias dostali. Víte, jak je Chicago momentálně nejisté, jednotlivé frakce nedůvěřivé a všude vládne chaos. Také víte, jak strašné všechno bylo, a kdo zemřel, aby oni mohli žít a něco s aktuální situací udělat. Rezistence navazuje přesně tam, kde Divergence skončila.
Nenechává si žádné přestávky, nenechává nás oddechnout… je tady.

Nejenže navazuje na Divergenci dějově, ale i stylem. Rothová totiž nenechává čtenáři čas, aby se vzpamatoval a rozpomínal se, co že se to přesně stalo, ale okamžitě pokračuje přímo v příběhu. Přesto ale začátek rozhodně není matoucí a rozvíjí se velice dobře. V Rezistenci se toho totiž děje hodně, opravdu strašně moc. Každá stránka je strhující, všechno má svou rychlost, spád, opravdu pořádné překvapení a to nejen na závěr. Pokud jste tedy už v průběhu čtení nebyli dostatečně podezíraví, pak vaše závěrečná reakce bude vypadat asi takto: „* *****“.

Čtení je v podstatě bezproblémové, příběh je přímo nabitý akcí a dobrodružstvím a celkově se čte velice dobře. Bohužel už to ale není tak jedinečné jako Divergence. Nemá to totiž ten správný šmrnc. Jakoby si autorka vyčerpala jistou škálu originality a teď už se jenom opakuje. Samozřejmě že nekopíruje děj prvního dílu, jde spíše o konstrukci příběhu. V tom totiž nepřinesla skoro nic nového a příběh vypráví spíše ze setrvačnosti. Než aby předvedla něco nového, radši se uchýlí ke stejným prototypům akce jako dříve a sází na jistotu. Stále se ale kniha čte dost dobře, protože Rothová rozhodně ví, jak čtenáře zaujmout a psát vážně umí.

Problémem této knihy je ale samotná její hlavní hrdinka, Tris. Už v prvním díle několika čtenářům nesedla, ale v Rezistenci je přímo protivná. Chová se otravně, a neustále dává najevo, že ona je přeci ta jediná, kdo dokáže se situací něco udělat a kdykoliv jí k tomu někdo něco řekne, tak je naštvaná, že jí chtějí pomoci a urazí se. Snad se tedy její chování v budoucnu zlepší.

Rezistence rozhodně není špatná kniha, a pokud se vám alespoň trochu líbila Divergence, tak se vám určitě líbit bude. Jen můžete být trochu zklamaní, protože Rothová si laťku postavila opravdu vysoko, a něco z té úžasnosti prvního dílu zapomněla do toho druhého přidat. Přestože ale kniha nevyvolává už tak skvělé pocity jako Divergence, stále je to velice strhující čtení, které vám svým závěrem vytře zrak a donutí vás o pokračování přímo škemrat.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji mnohokrát nakladatelství CooBoo