Recenze: Temné vítězství

Svazek: druhý
Překlad: Jaroslava Kočová
Počet stran: 208
Nakladatelství: BB/art
Rok vydání: 201
Anotace: Nikdo z vás není v bezpečí.
Děj příběhu, v němž Batman musí zastavit nepolapitelného vraha policistů známého jako „Šibeniční vrah“, je zasazen do počátků éry Temného rytíře. Batman musí Šibeničního vraha dostat dřív, než opět udeří.
Jediným vodítkem k odhalení totožnosti Šibeničního vraha je dětská hra přišpendlená na tělo každé oběti. Hlavními podezřelými jsou esa zločineckého podsvětí – Two-Face, Joker, Riddler, Catwoman. Věřit už nelze ani policejnímu sboru, nyní v čele s čerstvě jmenovaným komisařem Gordonem. Aby Batman vyřešil tento zločin, musí pátrat na těch nejnečekanějších místech.
Jeho život navždy změní osiřelý chlapec. Vejdou ve známost jako BATMAN a ROBIN, a tohle je jejich příběh.

File:Batman Lee.pngMěsto Gotham je protkané zločineckou sítí v různých podobách. Policie dělá, co může, ale nikdy to nebude stačit. Pomoc ale nabízí Batman, záhadný, odvážný a hlavně maskovaný ochránce města, který se snaží se zločinci vypořádat, očistit jej od nich a chránit jeho obyvatele. Jenže padouši nikdy nespí, a tak najednou Batman čelí dokonce více nepřátelům, v jejichž řadách ale panuje značný chaos. Přestože by je Batman určitě zvládnul sám (je to přeci jen Batman), pomáhá mu stejně jako on maskovaná Catwoman a momentálně i obyčejně neobyčejné dítě, které si Batman vzal pod svoje křídla, Robin. Zločinci jsou ale důmyslní a přeci jenom se jim občas povede nějakou škodu napáchat. Zvlášť když Batman musí masku občas sundávat, aby mohl být i jakžtakž normálním člověkem v podobě miliardáře Bruce Wayna…

Batman je velice známým a oblíbeným superhrdinou, který se poprvé v komiksové podobě objevil už v roce 1939. Od té doby se samozřejmě vyvíjel stejně tak jako samotná doba. V podstatě ale zůstal stejný. A jeho zásadní pravidlo - padouchy nezabíjet - mu jako jedinému superhrdinovi zůstalo. Batman je také asi jediným hrdinou, který nemá žádné superschopnosti. Samozřejmě že je extrémně silný, skvělý bojovník a tak dále, ale všechny tyto schopnosti získal tvrdou a vytrvalou prací. Pravděpodobně také proto je velice oblíbený.

File:Batmanfoes.jpgPokud si tedy chcete přečíst nějakou z jeho komiksových knih, které u nás vycházejí a nechcete při tom načítat jeho úplné začátky, stačí vám pro orientaci v příběhu shlédnout filmy Christophera Nolana a můžete sáhnout po jakémkoliv svazku bez obav. V příběhu, který je samozřejmě jiný, se rozhodně vyznáte, skoro všechny postavy budete znát a čtení vám nebude dělat žádné problémy.

File:BatmanRobin.jpgSamotný příběh Temného vítězství sleduje hned několik vyprávěcích linií. Samozřejmě ta hlavní se týká Batmana, ale i tak se dozvídáme spoustu informacích o ostatních postavách a jejich osudech. Je proto docela překvapující, že se to všechno jaksepatří vešlo do komiksu. Autorům se totiž velice dobře povedlo spojení slova s obrazem, takže do sebe všechno zapadá a vytváří tak velice dobrý příběh. Ten rozhodně nepostrádá aspekty skvělého děje: pořádná zápletka  detektivního rázu, zajímavé prostředí, které příběhu dodává originální nádech a samozřejmě postavy. Bruce/Batman není zajímavou postavou jenom proto, že má dvě osobnosti. Už jenom Bruce je vlastně dost podivín, a když k němu ještě přidáme Batmana, dostaneme velkou dávku podivnosti. Právě podivíni jsou ale těmi nejlepšími hrdiny.

Výtvarné zpracování je rozhodně zajímavé. Na každé postavě je zvýrazněno to, co ji dělá výjimečnou, takže je tedy snadno rozeznáte. Batman je tedy pořádný hromotluk a Joker vypadá, jako kdyby mu obličej někdo přejel parním válcem. Přesto se ale stále jedná o pořádně realistické zobrazení, a právě to tvoří celou knihu opravdu jedinečnou.

Přestože je příběh zajímavý, občas se stává i mírně zmateným. V tomto bodě ale celý svazek dokáží vyvážit skvělí hrdinové a opravdu povedené výtvarné zpracování. Nic tedy nebrání čtenáři v užití si dalšího Batmanova skvělého příběhu.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji mnohokrát knihkupectví Knihcentrum.cz!
Knihu si můžete objednat v jejich eshopu!