Recenze: Because It Is My Blood

Název: Because It Is My Blood
Autor: Gabrielle Zevin
Série: Birtright
Počet stran: 350
Nakladatelství: MacMillan
Od té doby, co se dostala Anya Balanchine z Nápravného střediska pro mladistvé, snaží se „být hodná“. Bohužel její záznamy jí to ale nedovolují. Žádná škola nechce dívku, která je známá nošením střelné zbraně. Navíc, všichni lidé kolem ní se posunuli v životě moc rychle dál: sestra Natty přeskočila ve škole dvě třídy, Scarlet a Gabe se nějak moc sblížili, a dokonce i Win někoho má, a vypadá to vážně. Když ale staří známí požadují, aby byly dluhy splaceny, je Anya vhozena zpátky do světa, ze kterého je odhodlaná utéct. Bude to pro ni pořádný kus cesty: přes oceán, přímo ke kořenům pěstování čokolády, kde ona a její srdce budou testovány jako nikdy předtím.

Anya Balanchine ještě nedosáhla plnoletosti, ale už má několik vroubků ve svém trestním rejstříku. Když se ale na to podíváte, zjistíte, že za to vlastně může její rodina: kdyby totiž její otec nebyl známý kriminálník, vůdce rodiny a rodinného businessu, který se ubírá nelegálním směrem, a kdyby díky němu nebyl zavražděn, nemusela by Anya řešit věci spojené s rodinným podnikem a mohla by normálně vystudovat vysokou školu a naopak řešit případy jako kriminalistka, jak vždycky chtěla.

330240585145547746_rfjzxivr_c_large
Jenže nic tak jednoduché. Její otec je mrtvý a ona je tou zodpovědnou za své sourozence. Nejenže na ní tlačí zbytek rodiny, veřejnost a média, také ale musí konečně vyřešit svůj vztah s Winem, protože jeho otec jí znovu udává podmínky, podle kterých by se měla řídit. Když na ní někdo zaútočí a skončí v nemocnici, rozhodne se. Musí se dostat z New Yorku pryč, jinak by ji znovu zavřeli do Nápravného střediska pro mladistvé. Prchá proto do Mexika, k rodině manželky svého bratrance, která se zabývá pěstováním kakaa. To snad ale její život zamotá ještě víc, a tak se po dalším útoku na její osobu vrací zpět do New Yorku, aby se se situací pokusila nějak vypořádat… snad se jí to povede.

Because It Is My Blood docela úspěšně navazuje na předchozí díl. Z počátku vám připadá, jako byste vůbec nevzali do rukou úplně jinou knihu a pouze jste otočili tu poslední stránku v All These Things I´ve Done. Příběh pokračuje ve stejném stylu: jak skvěle dějově, tak i stylem psaní. To se ale bohužel časem změní. Zhruba kolem jedné třetiny už to není ono, a kniha se mění. Jakoby ten zlom dílů nastal až tam, a teprve až od toho bodu jako byste četli druhý díl.

Tumblr_m7pa96stks1ror1zjo1_r1_400_largeTeprve v tomto momentě pro mě vlastně začíná druhý díl a musím říct, že mě docela zklamal. Nevím, co jsem čekala, ale nebylo to ono, co autorka vytvořila v prvním díle. Příběh je kostrbatý a chaotický. Pravděpodobně se tím snaží naznačit nerozhodnost hlavní hrdinky, ale do textu to tak nějak nezapadá. Kniha se proto nedá číst tak rychle jako ta předchozí, protože i když je dějově napínavá, po chvilce vás prostě přestane bavit. Naštěstí se to ke konci lepší a autorka se vrací k původnímu stylu vyprávění. Ten ale bohužel nedosahuje takových kvalit jako v předchozím díle.

Anya se od minule moc nezměnila. Jen si začala uvědomovat daleko více, co chce a co pro to musí udělat. Stále ji ale vidím jako jednu z nejlepších hrdinek, přestože zde občas dokáže být protivná a sobecká. Nakonec ale s jejím jednáním vlastně souhlasíte a jen ji v něm budete dál podporovat.

Kniha je rozhodně dobrým pokračováním skvěle rozjeté série. Bohužel ale ztrácí několik kvalit předchozího dílu, a je tak v porovnání s ním o dost nudnější. Dějově se ale příběh rozvíjí velice zajímavě a rozhodně dokáže zaujmout. Nějak si ale nedovedu představit, jak na to chce autorka ještě navázat pokračování… tak snad bude překvapení více než milé.