Recenze: Osudové rozhodnutí

Osudové rozhodnutí (Lovkyně snů, #3)Název: Osudové rozhodnutí
Autor: Lisa McMann
Série: Lovkyně snů
Překlad: Čeněk Matocha
Počet stran: 224
Myslíte si, že vidět, o čem ostatní sní, je skvělé? Naopak, je to děsivé, nebezpečné a může vás to stát i život.
Jmenuju se Janie a věřila jsem, že vím, co mě v budoucnosti čeká. Myslela jsem si, že jsem s tím smířená. Nesnesu však pomyšlení na to, že stahuju Cabela s sebou. On je skvělý a já na pokraji sil. Musím navždy zmizet, aby mohl žít naplno.
Může můj osud zvrátit cizinec, který mi vstoupil do života? A opravdu mě čeká jen zlověstná budoucnost a ani plamínek naděje na lepší dny? Musím si zvolit, čas běží a jde o život…
Janie to nikdy neměla a nemá lehké: žije sama s matkou, notorickou alkoholičkou, která ze svého pokoje vylézá akorát pro další pití nebo kvůli přesunu k televizi. Janie byla proto vždycky na všechno sama. A to všechno v jejím případě obnáší i prapodivné nadání pro vpadání se do snů a případná pomoc jejich majitelům… je totiž Lovkyní snů! Přesto ale všechno zvládla sama. Není sice královnou školy, ale ten odstup si od ostatních drží ona sama, nechce se jim totiž propadat do snů. Přeci jenom ale má kamarádku a kluka – Cabela. Ten na rozdíl od Carrie ví o Janie všechno. O daru/prokletí lovkyň, i o její rodině. Spolu s ním pracuje Janie pro policii. Kam ale povede její život, když odhalí další tajemství, která se netýkají pouze lovkyň, ale i její rodiny, a hlavně její budoucnosti?

Cf56bd41a9-346x400_large
Když přijde řeč na závěrečný díl jakékoliv série, všichni znervózní. Přeci jenom je to poslední díl, nic dalšího už (snad) nebude. A všichni k němu máme očekávání. Sice sami většinou ani nevíme jaká přesně, ale něco přeci jenom čekáme. Buď nám tedy autor vytře svým dílkem zrak a my dočteme naprosto neschopní dál fungovat v našem naprosto nudném životě, anebo nám tam něco nesedí a předchozí části se pro nás stávají daleko lepšími. Osudové rozhodnutí má od každého trochu.

Kniha rozhodně dokáže překvapit. Protože to, co si autorka připravila, jsme asi málokdo čekal. Děj se totiž ubírá překvapivým směrem a nechává stranou veškerou rozběhnutou detektivní zápletku z „minula“ a rozebírá rodinou historii hlavní hrdinky. Konečně se dozvídáme i něco o samotné Janie, a ne Janie jakožto lovkyně, a vidíme ji z jiného úhlu. Vidíme, jak opravdu dospěla a čekají ji ty nejtěžší životní rozhodnutí. Může ale zamrzet, že autorka nevěnovala prostor i lovkyním obecně, protože víme, že Janie není sama. Takže by rozhodně neuškodily i další informace.

Tumblr_m9ditojv9r1ql40fgo1_500_largeI tak je kniha zajímavá a čte se možná ještě lépe než předchozí díly. Je psaná v tom samé, rychlém stylu, kdy se autorka zaměřuje na krátká, stručná sdělení. Ale jako by se do toho správně dostala až teď, a dovedla ho tak na značně lepší úroveň. Lépe dokáže, snad ještě v kratších větách, až se divím, že se jí to povedlo, povyprávět všechno, co potřebuje. A zbytek nechává na nás. Nenutí nás myslet si to, co si myslí ona sama a postavy, a nechává nám prostor na to, abychom si udělali vlastní obrázek a vlastní názor. A to knihu dostává opravdu vysoko.

Takže ano, kniha je čtivá, má co nabídnout a rozhodně se od ní nedá jen tak odtrhnout. Ale v momentě zaklapnutí dočtené knihy si uvědomíte, že se toho tam nestalo tolik, a přáli byste mít zodpovězeno trochu více otázek. Janienin příběh byl ale uzavřen úctyhodně, bez protahování a zajímavě, takže rozhodně palce nahoru.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji mnohokrát nakladatelství Fragment!