Recenze: BZRK

BZRKNázev: BZRK
Autor: Michael Grant
Série: BZRK
Překlad: Čeněk Matocha
Počet stran: 336
Anotace: Nano. Svět uvnitř lidského těla, svět v mase, svět mezi nervovými zakončeními. A v něm se odehrává bitva mezi těmi, kdo chtějí ovládnout lidskou mysl, a těmi, kdo jim v tom chtějí zabránit. Mezi nimi jsou i Noah a Sadie, jejichž blízké zničil boj o moc, který vedou bratři Armstrongovi, podivná Dvojčata, která touží ovládnout svět a vytvořit utopickou společnost bez konfliktů a válek, bez hladu a strádání. Jenže jak vést válku v nanosvětě, kde stačí šikovně „předrátovat“ pár nervových spojení a z člověka je rázem jen loutka? Strhující thriller, který balancuje na tenké hranici mezi realitou a šílenstvím.

Pokládáte si někdy otázky typu: jak vlastně zblízka vypadá ta prachová částice důležitě si trůnící na monitoru vašeho počítače? Nebo jak přesně vypadá ten drobný hmyzák lítající zrovna kolem vás? Nebo jak to vypadá v oku, lidském mozku nebo třeba cévách? Zda podobně jako v Byl jednou jeden život, a krvinky si při cestě tělem vyprávějí příběhy, anebo spíše jako mnohotvaré objekty proplouvající podivnou tekutinou? Mezi námi se vyskytují lidé, kteří vědí, jak to všechno vypadá. Oni tam totiž byli, tam dole v nanu

Z jejich DNA byli totiž vytvořeni bioti, miniaturní – jak je vůbec nazvat? (Roboti to vážně nejsou, jen pro upřesnění.) Miniaturní a živí tvorečkové, kteří se v nanu pohybují. A jelikož jsou součástí majitelovi mysli, ovládají je jako my, obyčejní lidé, ovládáme své vlastní tělo – myšlenkami. Existují ale dvě skupiny – organizace, lidí, mající k nim přístup; ti, kteří pomocí ovládnutí myslí všech lidí a jejich předrátování, chtějí na zemi nastolit mír, a ti, kteří používají sice stejné techniky (ale šetrněji), a snaží se jim v tom zabránit, protože chtějí nechat lidi dělat vlastní svobodná rozhodnutí. Boj v nanu ale není jednoduchý, naopak je velice náročný a nezblázní se z něj jen velice málo lidí… tak jak to všechno nakonec dopadne?

BZRK… jedinečná kniha s ojedinělým názvem, příběhem, prostředím, hrdiny, zpracováním… Snad všechno, co se dá na knihách ohodnotit, je v BZRK naprosto jedinečné. Jak je to ale sakra možné? Michael Grant má totiž koule na to, napsat i nemožné! A jeho čtenáři musí mít silný žaludek na to, aby to všechno zvládli a aby je nic, co si autor připravil, nevykolejilo za žádných okolností.

Téma a prostředí, které kniha rozebírá, vám zaručeně vytře zrak nejen svým nápadem, ale hlavně zpracováním, protože jednotlivé popisy jsou zkrátka skvělé. Musím rozhodně vyzdvihnout dokonalou propracovanost, s jakou je kniha napsaná, protože je vidět, že autor nic nenechává na poslední chvíli, všechno má své místo a všechno do sebe bezvadně zapadá. BZRK ale rozhodně není jednoduchá odpočinková četba, u které byste chtěli relaxovat. Musíte na ni být svěží a odpočatí, protože naprosto převezme kontrolu nad vaším mozkem a vy se budete zajímat pouze o ni. Je to totiž extrémně složitá kniha, ve které se střídá snad trilion vypravěčů, a každý z nich má svůj příběh, který vypráví. Proto se může stát, že se v knize ztratíte a nebudete chvilku vědět, kdo je kdo, a na čí straně jsou. Když se ale pořádně zamyslíte a srovnáte si všechno v hlavě, můžete v klidu pokračovat ve čtení. Přestože je to tedy složité čtení, rozhodně není dlouhé, a ani zdlouhavé a hlavně, rozhodně není za žádných okolností nudné.

Jak už bylo řečeno, v knize se střídá větší množství hrdinů a všichni jsou pro příběh důležití a nepostradatelní. Takže i když se vám může občas zdát, že část zrovna tohohle hrdiny vás vlastně tolik neznamená a že byste nejradši už koukali na příběh z pohledu jiného hrdiny, při jeho posledních slovech v kapitole vám stejně vždycky dojde, jak zajímavá, složitá a skvělá postava to je a nejraději byste si jeho část přečetli znovu.

Na BZRK musíte být připraveni, protože to, co Michael Grant vytvořil, je… zvláštní a šílené, ale úžasným způsobem. Přestože se jedná o trochu chaotičtější čtení, stále je naprosto dech beroucí, nabité akcí a má spád jako Niagarské vodopády. A rozhodně u něj zůstanete vzhůru dlouho do noci s tím, že to zkrátka musíte dočíst. A když už dočtete, a budete chtít jít spát, stejně hned tak neusnete. Ještě hodně dlouho vám totiž bude okupovat myšlenky (snad pouze kniha a ne jistí tvorečkové…).

Za poskytnutí recenzního ebooku děkuji mnohokrát nakladatelství CooBoo