Recenze: Léto, kdy jsem zkrásněla

Léto, kdy jsem zkrásněla (Léto, #1)Název: Léto, kdy jsem zkrásněla
Autor: Jenny Hanová
Série: Léto
Překlad: Vanda Senko
Počet stran: 240
Belly měří svůj život v létech, a tím nemyslíme roky, ale roční období. Všechno zajímavé a báječné se v jejím případě odehrává výhradně od června do srpna. Zimy jsou dobré pouze na to, aby počítala týdny do dalšího léta, kdy konečně s mámou a bratrem Stevenem odjede jako každý rok k moři. Tedy přesněji řečeno do prázdninového domu přímo na pláži, který patří Suzanně, mámině nejlepší přítelkyni. A k Suzanně a jejímu domu zase neodmyslitelně patří její dva synové, Konrád a Jeremiáš. Tuhle dvojičku zná Belly odmala a co si pamatuje, jenom netrpělivě čeká, až si jí kluci začnou konečně všímat a vezmou ji mezi sebe. A toto léto se to konečně stane. A navíc se z nevýrazného káčátka vyloupne krásná labuť. Belly je k údivu všech najednou krásná mladá dívka. Jenže v toto báječné a zároveň hrozné léto se změní i všechno ostatní. Vlastně se promění Bellin celý život. K lepšímu i k tomu horšímu…

Tumblr_m96o0o5axl1qdvmwxo1_500_largeLéto… léto je přeci jenom nádherné období… (a to nejen díky tomu, že se tak zbavíme na dva měsíce školy). O ale opravdu úžasných letních prázdninách může rozhodně vyprávět Belly, protože ona svoje léta naprosto zbožňuje. Každoročně je tráví s bratrem Stevenem, mamkou, její nejlepší kamarádkou Susannou a jejím syny, Konrádem a Jeremiášem, v  domě na pláži.  Tentokrát se ale těší snad ještě víc… už přeci není ta malá holka, která za kluky běhala, aby si s nimi mohla hrát, a doufá, že si toho všimnou, hlavně tedy Konrád. Bohužel ale letošní léto nebude takové, jako všechny dosavadní… a přestože Belly zažije svojí letní lásku a léto si vlastně docela užije, odjíždí z milovaného domu na pláži s myšlenkou, že tohle bylo s největší pravděpodobností jejich poslední společné léto.

Léto… nejen nádherné roční období, na které se většina lidí strašně moc těší, ale taky populární YA série od Jenny Han. Léto, kdy jsem zkrásněla je prvním dílem této série, a nabízí roztomilý příběh plný sluníčka.

Tumblr_lx59w0alq81qabct4o1_500_largeLéto, kdy jsem zkrásněla je kniha, od kterého toho nesmíte moc čekat, a díky tomu se vám pak bude alespoň trochu líbit. Příběh totiž není nijak extrémně originální a ani propracovaný, ale přesto má něco do sebe. V podstatě se jedná o několikrát ohraný námět, kdy je dívka platonicky zamilovaná za kluka, kterého zná celý svůj život, a on ji stále vidí, jako tu malou holčičku, která za ním a kamarády neustále běhala a chtěla si s nimi hrát, a když jí to nedovolili, tak šla žalovat mamince. Jenny Han mu ale dodává docela nový nádech, který nadchne nejednu romantickou duši. Hlavním faktorem jedinečnosti tohoto příběhu bude ta izolace, ve které se odehrává. Hrdinové se v podstatě přes rok nevidí, a setkávají se akorát každé léto v domě na pláži, a proto je pro nás daleko uvěřitelnější a přijatelnější, že si všimnou, jak moc se ostatní změnili. I proto je pro nás více reálné, že by mezi nimi k něčemu mohlo dojít, než když se v jiných knihách vidí dennodenně, a najednou jedné postavě „přeskočí“ a vidí tu druhou osobu, která ho několik let samozřejmě tajně miluje, v úplně jiném světle, a hned se dají dohromady.

Tímto způsobem přidala autorka příběhu něco nového. Další zajímavou věcí je na knize její skvělá atmosféra. Je to totiž kniha, kterou jste schopni přečíst na jedno sezení se sluchátky v uších, s tou správně letně naladěnou písničkou, která vám bude hrát pořád dokola. A je to tím létem, které z knihy úplně vyzařuje... takže doporučuji předem použít krém na opalování.

Tumblr_lmyxcusthi1qcxieko1_500_large
Přestože je kniha rozhodně zajímavě podaná, Belly je vážně dost přitroublá postava a nejradši byste ji hned několikrát propleskli. Děj je si strašně předvídatelný, ale s tou správnou náladou je to ono. Za všechno může skvělá letní atmosféra, a proto byste knihu rozhodně neměli právě v tomto ročním období číst. Nejvíce se totiž hodí do podzimních a zimních večerů, kdy jste sluníčko na kůži necítili už snad věčnost, po létě se vám stýská a chcete se do té atmosféry úplně ponořit. V takových chvílích vám ani těch pár nedostatků nezabrání v tom, abyste si knihu dokonce i zamilovali.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji mnohokrát nakladatelství Jota
Knihu si můžete objednat na jejich stránkách