Recenze: Milion sluncí

Název: Milion sluncí
Autor: Beth Revisová
Série: Vesmír
Překlad: Petr Eliáš
Počet stran: 360
Celé Universum je jedna velká lež. Když se to jeho obyvatelé dozvěděli, rozpoutal se chaos.
Jsou to už tři měsíce, co Amy odpojili. Kam se podívá, všude stěny, už tři měsíce. Syn se ujal velení lodi a rozhodl se skoncovat s Phydusem a přestat svým lidem lhát. Jenže ani on nezná celou pravdu, a když spolu s Amy začínají zjišťovat, co všechno jim zatím zůstalo utajeno, je jasné, že před sebou mají dlouhou cestu, na níž si každý krok musí tvrdě vybojovat. Jak to bude dál s Lodí mezi hvězdami?

Autorka o knize:

Jsou to už tři měsíce od Amyna nedobrovolného probuzení na vesmírné lodi Universum. Ta byla před několika staletími vypuštěna ze Země, aby doletěla na planetu Centauri a její zmrazení vědci a vojáci ze Země tam založili novou lidskou kolonii. Jak to ale vypadá, všechno bude ještě daleko složitější…

407858_2699813054881_1243306134_32031202_569106904_n_largeS Amyným příchodem na loď se všechno změnilo. Nejenže začíná se Synem, vůdcem lodi, odhalovat tajemství Universa a všechno, v co obyvatelé lodi kdy věřili, se tak hroutí. Není také dostatek jídla, lidé čím dál tím méně pracují, odmítají spolupracovat a vyvolávají nepokoje, podkopávají Synovu autoritu, a šíří se mezi nimi kriminalita. Syn neví kam dřív skočit, snaží se co nejvíce uklidnit lidi a zvládnout chod lodi. Amy se čím dál tím víc oddává hledání dalších odpovědí na její otázky, které by nakonec mohly být vážně prospěšné. Všechno se ale sype… Je ještě vůbec nějaké šance, že se všechno spraví?

Milion sluncí je úplně něco jiného než Loď mezi hvězdami. Přestože je to příběh se stejnými postavami, ve stejném prostředí, je strašně moc odlišný. Revisová totiž přišla úplně s něčím novým, a rozhodně naprosto nepředvídatelným. V průběhu čtení si ale uvědomíte, že děj pracuje na stejném principu jako Loď, a zakládá si hlavně na odhalování opravdu všude přítomných tajemství, což se čas od času může stát trochu otravným. Ale autorka to zvládá napsat tak, že stejně visíme na každé větě a pouze jako její otroci čekáme, až se uráčí nám prozradit další, životu důležité informace.

Amyino hledání indicií k odhalení tajemství se v průběhu čtení může zdát přehnané a v rámci jiných, na první pohled důležitějších problémů, i zbytečné. Faktem ale je, že Amy zkrátka není jako všichni ostatní na lodi, a ani se jim nechce nijak výrazně podobat, a proto se snaží dělat něco naprosto odlišného, co by jí zároveň zabránilo v přemýšlení o jejím životě. A v závěru knihy, a zde ho hrdě můžeme nazvat „velkým finále“, se dozvíme, proč její pátrání bylo důležité. S čím autorka totiž rozhodně nemá problém, je gradace textu. Umí ho skvěle napumpovat emocemi a akcí. Její styl je velice osobitý a originální a skvěle se čte. A nejedná se pouze o obsah textu, ale i o jeho podobu. I ta mu dodává zvláštní kouzlo. Je příhodné, že se střídá vyprávění z pohledu Amy a Syna. Dostáváme se tak do hlavy jak osobě blízkém nám a našemu myšlení, tak stejně nejsme odkázáni pouze na Amyno pozorování a vidíme do hlavy i někomu, kdo na lodi vyrůstal a přemýšlí odlišně. I tímto střídáním, které rozhodně není zbytečné, dosahuje kniha značného napětím a pomáhá jí už v tak jisté čtivosti.

205213_506801989354501_334648511_n_largeAmy je hrdinka, která se opravdu změnila. Ono se taky není čemu divit, když je už jakou dobu zavřená proti své vůli na lodi, kde jí vlastně nikdo nerozumí a většina lidí jí nenávidí. A jelikož opravdu chápe, že se teď musí o sebe postarat vážně sama, značně dospěla. Její myšlenkové pochody jsou proto daleko chápavější. Za to Synovi části knihy jsou prazvláštní. Ano, jsou stále skvěle napsané, zajímavé a často i akční, ale jsou i nudnější, přestože se zrovna děje něco opravdu důležitého. Zkrátka to není ono… (A vážně ho začínám nemít ráda.)

Milion sluncí je skvělým pokračováním převelice zajímavě rozjeté série. Autorka dokázala přijít s něčím novým, což rozhodně zaujme za každou cenu. A přestože toho knize vytýkám daleko více než Lodi, je to rozhodně čtení, se kterým budete vzhůru ještě hodně dlouho po půlnoci…

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji mnohokrát nakladatelství CooBoo!