Recenze: Tak padne náš svět

Tak padne náš svět (Fallen World #1)Název: Tak padne náš svět
Autor: Megan Creweová
Série: Tak padne náš svět
Překlad: Barbora Čermáková
Počet stran: 312
Nakladatelství: Egmont
Začíná to jako svědění, kterého se nemůžete zbavit. Pak přijde horečka a šimrání v krku. Pár dní nato budete vykládat svá tajemství na potkání neznámým lidem, jako by to byli vaši staří přátelé. Za další tři dny vás postihnou paranoidní halucinace.
A pak budete mrtví.
Šestnáctiletá Kaelyn žije na ostrově nedaleko pobřeží. Když její nejlepší kamarád odjíždí studovat na pevninu, vůbec ji nenapadne, že ho možná už nikdy neuvidí. Ale pak její malou ostrovní komunitu postihne podivná virová epidemie. Počet mrtvých narůstá a vláda dá ostrov do karantény: nikdo nesmí z ostrova odjet, ani se na něj vrátit.
Ti, kteří jsou dosud zdraví, musejí bojovat o tenčící se zásoby potravin, aby neztratili naději na přežití. Zatímco svět, který Kaelyn znala, se kolem ní hroutí, ona nachází nečekané spojence, přátelství i novou lásku. A když ji virus začne okrádat o přátele a rodinu, ze všech sil se snaží udržet si víru, že musí existovat způsob, jak zachránit lidi, kteří jí jsou nejdražší.

Začíná to nevinně… nejdříve vám není trochu dobře, máte rýmu, bolí vás hlava. Zkrátka to vypadá jako obyčejná chřipka. Pak ale začnete trochu bláznit, nepoznáváte své blízké a vážně se chováte… no, šíleně. A najednou to není obyčejná chřipka, ze které byste se za pár dní vyklubali. Je to závažné a smrtelné virové onemocnění, na které se ještě nepodařil najít žádný lék.

A6006f80c24111e1b00112313800c5e4_7_large
Právě tato nemoc zasáhla celý ostrov, na který se Kae se svou rodinou nedávno přistěhovala. Zákeřný virus nakazí skoro všechny a nedá se s tím vůbec nic dělat. Ostrov je v karanténě, totálně odstřihnut od světa a žádná pomoc z vnějšku se nekoná. Kaein otec je vědec, a snaží se odhalit původ viru a jak ho léčit, ale bohužel bez výsledků, a sama Kae pomáhá, kde je třeba. Píše také dopisy kamarádovi Leovi, který se před nedávnem odstěhoval na pevninu kvůli škole. Z nich se ale nakonec vyklube deník, s jejími postřehy o tom, co se vlastně děje. Třeba až se něco změní, nebo někdo konečně přijede něco udělat, bude hledat odpovědi a její zápisky se budou hodit…

Tak padne nás svět slibuje strhující a katastrofický příběh vyprávěný z pohledu teenagera, který se snaží poprat s děsivými ranami osudu. A svého slibu se opravdu drží… jen bohužel s menšími problémy.

Tumblr_md2uq6ybll1qcb7zqo1_1280_largeAutorka rozhodně vymyslela zajímavý příběh, ze kterého budou nejednomu čtenáři stát vlasy na krku a když v jeho okolí někdo zakašle, nebo se podrbe, nedej bože dokonce on, hned se vyděsí, a rychlostí blesku zmizí z dosahu oné osoby, a někde se schová. Pravdou opravdu je, že se Creweová dostává do podvědomí čtenáře, který tak hltá osudy lidí na ostrově jedním dechem (a nemá to nic společného s tím, že by nechtěl vdechnout stejný vzduch jako nemocní). Problémem je ale hlavní hrdinka.

Kae prostě nelze věřit, že jí je víc jak dvanáct let. Ne že by se chovala nějak extrémně dětinsky, nechová se ale ani na svůj skutečný věk. A v pár situacích se vážně zhrozíte nad tím, co že to vlastně ta dvanáctko-šestnáctka dělá. Možností ale je, že se autorka snažila ukázat, jak rychle dokáže někdo díky špatným zkušenostem rychle dospět, takže proto se z počátku Kae chovala, tak jak se chovala. Tahle rozporuplná věková záležitost není ale tak důležitá, aby čtenáře nějak extrémně obtěžovala. Kae totiž zrovna nepatří k hlavním hrdinkám, které by čtenářům přirostly k srdci. Když už se tedy začtete, je vám jedno, co Kae dělá, nebo jak to s ní vlastně skončí, zajímají vás hlavně ostatní a stávají se pro vás důležitými.

Tumblr_mgiyowvrc31rybv9zo1_500_largeAutorka se v knize opravdu strašně moc snažila, to jí rozhodně nelze upřít. Snažila se vytvořit v podstatě realistický příběh, což by ještě podtrhovali ty dopisy, ve kterých je celý napsaný. Někomu by mohlo vadit, že by si přece Kae nepamatovala všechno tak přesně, rozhovory slovo od slova, ale nebyl by to takový problém, protože proč ne příběh v dopisech? Už se to párkrát povedlo. Ale tím, jakým způsobem byly nakonec podány, se k příběhu zkrátka vůbec nehodily.

Tak padne náš svět je kniha mnoho tváří. Její pojetí a hlavní hrdinka jí bohužel ubírají několik bodů, ale stále vyniká její zajímavost, nápaditost a čtivost. A rozhodně se jedná o dílko, které si zaslouží pozornost, protože autorka má stoprocentně ještě co nabídnout.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji mnohokrát nakladatelství Egmont
Knihu si můžete objednat na jejich stránkách