Recenze: 0,4 - Soumrak civilizace

Autor: Mike Lancaster
Série: 0,4 – Soumrak civilizace
Překlad: Jana Hejná
Počet stran: 180
Nakladatelství: Egmont
Anotace
„Jmenuju se Kyle Straker a už neexistuju.“ Tak začíná příběh Kylea Strakera nahraný na starých magnetofonových páskách. Můžete si myslet, že ty pásky jsou nějaký nepovedený vtip. Ale možná jsou dokladem historie minulého světa. Ale pokud ty pásky mluví pravdu, pak to znamená, že všechno, co si myslíme, že víme, je lež. A když je všechno lež, míníme tím také sebe? Nahrajte se zpět do světa nové generace!

Kyle Stryker měl ještě do nedávna docela obyčejný život. Žil se svými rodiči v jednom malém městečku, a jeho jediným přáním bylo přežít talentovou soutěž, která se ve městě každoročně pořádala, a vyváznout z ní, jako dobrovolník při kamarádově představení, bez ztráty sebeúcty. To se mu nakonec vlastně i povedlo, protože právě při ní se úplně všechno změnilo… a jediný Kyle a pár známých z města, si to pamatují opravdu tak, jak se to stalo. A díky událostem, které po soutěži následovaly a které dostaly Kylea a ostatní do velice zvláštní situace, se pomocí nahrávání svého příběhu na kazety snaží Kyle upozornit ostatní lidi na jejich existenci…

Glow-glow-in-the-dark-silicone-cassette-case-for-iphone-4_largeNe, takhle to nepůjde. Dovolte mi začít znova, ano? Mike Lancaster vypráví Kyleův příběh trochu jiným způsobem, než jak je obyčejně známo. Převypravuje kazety, na kterých Kyle vypráví svůj příběh. A že toho má tedy dost vyprávět, protože to, co jej a jeho známé potkalo, je skoro neuvěřitelné, protože… Já se tady prostě musím zastavit, protože takhle to dál nepůjde. Nic dalšího vám k samotnému příběhu říct zkrátka nemůžu, i když bych hodně chtěla. Pohybuju se ale na strašně tenoučkém ledě, a stačilo by mi malé uklouznutí a všechno bych vám naprosto zkazila. Takže jdu od toho radši okamžitě pryč a podíváme se na knihu trochu jinak.

Když se do ní pustíte, bude vám ze začátku připadat divná, strašně vážná, a skoro bych řekla, že až přímo taková suchá. Nebude se ale špatně číst, a celé to bude v dost zajímavé atmosféře, která vás při čtení dokáže udržet. Až se dočtete k prvnímu většímu odhalení, a věřte mi, že díky tloušťce knihy to nebude trvat moc dlouho, sci-fi prvek přijde na scénu. Po chvíli už se tahle stránka knihy rozvine naplno, a bude to dost zvláštní. V tomto případě ale v dobrém slova smyslu. Autor vymyslel zvláštní zápletku, kterou se mu povedlo skvěle dát dohromady a zakomponovat do našeho světa a vytvořit tak nejen něco, co nás donutí pořádně se zamyslet, ale také nás tím donutí dychtivě číst stránku za stránkou se zvědavostí, co ještě vymyslel a co z toho dostal na papír.

Tumblr_mfbfkmlmfh1qcutz6o1_500_largeKdyž se na knihu ale podíváte, zjistíte, jak moc je drobounká. Tak jak tam všechno dokázal napsat, ptáte se možná. Opravdu netuším, jak se mu to povedlo, ale všechno to tam je. Přes nejasný úvod, kdy nakonec docela i napjatě očekáváte, co se z toho vyklube, přes zajímavý prostředek, až do dramatického závěru, který ve čtenáři rozhodně vzbuzuje touhu po pokračování. Také se mu tam povedlo zakomponovat i drobný romantický prvek mezi hlavními hrdiny. Pravděpodobně kdyby jim poskytl více prostoru, dočista by tím knihu zkazil. Ale tím způsobem, jakým to podal zde, to příběhu rozhodně neškodí, naopak mu to ještě pomáhá ve čtivosti, protože zkrátka chcete vědět, jak se se svým osudem poperou společně. Samotní hrdinové vám ale při čtení také nebudou lhostejní. Nepatří sice mezi hrdiny, kteří by okamžitě přirostli k vašemu srdci a vy byste je považovali za nejlepší přátele, ale rozhodně mají něco do sebe. Jsou zajímaví, a v žádném případě ne nudní, a rozhodně nejsou protivní, což je obrovské plus.

Příběh jako takový má velice dobrý nápad, jehož zpracování se autorovi opravdu povedlo, i když někomu může připadat přehnané a možná i trochu zvrácené... Ano, uznávám, celé je to trochu, no… šílené, ale zvládnul to! A velice dobře! Dokázal příběh podat tak, abychom viseli na každé větě, a za každou cenu se chtěli dozvědět ještě daleko víc. A rozhodně nás toho ještě dost čeká, a bude to více než zajímavé.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuju mnohokrát nakladatelství Egmont!