Být princeznou nemusí být úplně ráj | Polibek stínů - recenze

Autor: Laurell K. Hamiltonová
Série: Merry Gentry
Část: první
Počet stran: 392
Překlad: Kateřina Bínová
Nakladatelství: Epocha
Merry Gentryová pracuje pro soukromou detektivní kancelář v Los Angeles, která se specializuje na případy s nadpřirozenými motivy. A ve světě, kde vedle lidí žijí všemožné druhy kouzelných bytostí, o takové případy vůbec není nouze.
Jenže Merry není jen člověk s malou příměsí kouzelné krve, která jí propůjčuje zvláštní schopnosti. Ve skutečnosti je princeznou Temného království, členkou královské rodiny, a od trůnu ji dělí jen několik krůčků. Právě intriky a úklady těch, kteří by ji rádi odstranili z nástupnictví, ji přiměly utéct do lidského světa a za každou cenu svou pravou identitu skrývat.
Poklidná léta, kdy ji ohrožovali jen zločinci a nástrahy velkoměsta, však skončila. Její tajemství bylo prozrazeno a nezbývá než se vrátit ke dvoru a čelit mocenským pletichám, v nichž sex a láska jsou jen nástroji k dosažení vyšších cílů. Zachovat si důstojnost a zůstat věrná svým citům a zásadám není snadné, když Merry na každém kroku jde o holý život…
Detektivní kancelář zaměřená na nadpřirozeno, pro niž soukromá vyšetřovatelka Merry Gentryová pracuje, se ujímá neobvyklého případu – je totiž proti zásadám firmy řešit rozvody. Málokdy se však stane, že o prošetření nevěry žádá společně s manželkou i jedna z milenek, a obě jsou vyděšené k smrti.
Merry si myslí, že svou roli volavky bez problémů zvládne. Kromě spolehlivých kolegů v záloze a nějaké té skryté zbraně má přece magické schopnosti. Netuší, že tenhle případ zničí vše, o co v posledních letech usilovala. Teď je vše prozrazeno a pavučina intrik ji znovu stahuje do fantaskního, krutého světa, kam už se nikdy nechtěla vrátit.
Meredith vyrůstala na dvoře Temného království. Ne jako obyčejný poddaný, ale jako dcera královnina bratra, a tedy jako korunní princezna a třetí v pořadí na trůn. Merry je sice sidhe, tedy kousek víla, ale z velké části také člověk. Je tedy oproti svým příbuzným smrtelná, a nepatří proto tak docela ani k jedné skupině. Její život tak nebyl vůbec lehký, a proto utekla do Los Angeles: měla už dost všech lží, intrik a hrozné politiky, která se na dvoře vedla. Tam se skrytá pod ochranným kouzlen a změněným jménem přidala k detektivní kanceláři a pár let si žila docela obyčejný život. V jejím podání to ale znamená řešení podivných detektivních případů týkajících se pro nás naprosto fantastických tvorů, ale pro Merry obyčejných „lidí.“ Její ukrývání je teď ale u konce. S novým případem totiž přichází i značné problémy a Temné království se dovídá, že je Merry na živu a kde přesně je. Královna ji k sobě povolává a Merry ví, že jen tak se ze dvora znovu nedostane…

Laurell Hamiltonová je známou firmou v urban fantasy knihách. Pokud je vám tento žánr blízký, Anitu Blakeovou jste četli, nebo jste o ní určitě alespoň slyšeli. Na první pohled to pravděpodobně vypadá, že se od ní Merry ani tolik neliší, a na jednu stranu je to také pravda. Zároveň je ale Polibek stínů úplně něco odlišného.

A Kiss of Shadows (Meredith Gentry, #1)Podobně jako Anita je Merry zapojená v detektivní oblasti, ale není to takový zabiják jako stará známá lovkyně upírů. Merry je bezpochyby silná osoba, která se o sebe rozhodně umí postarat, ale je spíše diplomatický typ, kterého napadne nějaké řešení v každé situaci. To, že řešení obsahuje buď nějakou krvavou dohodu, domluvený sex, anebo obojí dohromady, je už ale zase jiná věc.
Polibek stínů začíná určitě zajímavě. Hamiltonová nás šikovně uvádí do svého temného fantastického světa, který je dobře vytvořen, a rychle se v něm zorientujete. Postupně v něm rozvíjí detektivní zápletku svým klasickým způsobem – přímo nás, i Merry, do ní hází. Takže se ani nenadějeme, a jen co klientky v její kanceláři vysvětlí svůj problém, už je za návnadu a vydává se na lov. A najednou se děje něco, co byste očekávali až podstatně později a je to značně urychlené. Jenže do toho se dál zamotává větší příběh, a nakonec je jasné, že ten začátek byl opravdu jen úvod a to hlavní nás teprve čeká.

http://24.media.tumblr.com/7e9734466abf6ab0c6ff8710256da0e9/tumblr_mhetu9ynqj1rqpbpro1_500.jpgOd toho momentu se rozvíjí příběh daleko komplikovanější, který ukazuje nejedno autorčino umění: vytvořit hlavní hrdince takovou minulost, kterou jste ještě nikde neviděli. Merry odkrývá svůj život a rodinu, a čtenář se do toho postupně dostává a začíná se v jejich problémech orientovat. Příběh ale není zaměřen pouze na Merry. Další postavy se dostávají do popředí stejně tak jako k ní do postele. Hlavní hrdinka má sice jisté zásady a pravidla, ale stejně jako všechny sidhe, je v oblasti sexu velice otevřená. A je to přeci Hamiltonová, takže to rozhodně nemůže být nic jiného než erotická romance s detektivní zápletkou, která je ale tady bohužel značně na pozadí. Protože to, co se ze začátku zdálo jako hlavní příběh, je bohužel zapomenuto a vyřeší se v podstatě samo někdy  v průběhu knihy.

Polibek stínů není špatná kniha. Je to docela hororové čtené plné akčních a dramatických scén a i to prostředí sidhe je dost zajímavé. A Hamiltonová ví, jak v takovém světě chodit, a rozhodně nás v něm nenechá zabloudit. Dějově mohla mít ale kniha daleko propracovanější zápletku a tak můžeme jen doufat, že nás něco složitějšího čeká v pokračování. Zrovna u této knihy jde ale strašně o vkus čtenáře. Autorka má velice specifický styl, který je sice čtivý, ale nesedne každému. Pokud je ale urban fantasy typu Mercy Thompsonové, Kate Danielsové nebo Tiny Salo vaším šálkem kávy, rozhodně dejte Polibku stínů alespoň šanci.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji mnohokrát eshopu Dům knihy!
Knihu si můžete objednat ZDE