Dokonalý svět není vždy dokonalý pro všechny | Deklarace smrti - recenze

Název: Deklarace smrti
Autor: Gemma Malley
Série: Deklarace smrti
Překlad: Milena Hordinová
Počet stran: 256
Anotace: Velká Británie, rok 2140.
Život na Zemi se změnil od základů. Lidská civilizace už není ohrožena smrtelnými nemocemi, na které věda objevila léky. Nesmrtelnost však přináší i možná rizika - největším z nich je přelidnění. Proto byla přijata Deklarace - každý obyvatel může mít jen jedno dítě… Kdo zákony poruší, bude potrestán.
Patnáctiletá Anna se narodila rodičům, kteří měli dvě děti. Nyní je označována za "Přebytečnou". Jaký život ji čeká? Dokáže se vyrovnat se svým osudem vyděděnce?
(Fanouškovský trailer)

Svět dospěl k dokonalosti! Díky lékům, které byly v druhé polovině 21. století vynalezeny, žijí všichni věčně. Na základě dalších událostí lidé ale souhlasili s podmínkami a podepsali Deklaraci, protože díky nestárnoucí populaci bylo jasné, že není možné, aby se rodily další děti. Za chvíli by byla planeta totiž opravdu hodně přelidněná. Od té doby je ale všechno perfektní: lidé žijí zdravý, bezproblémový a hlavně, nekonečný život!

Tumblr_mczn2dg4bp1qg3uj6o1_500_largeJenže Annin život už tak dokonalý není… je Přebytečná. Její rodiče se rozhodli i přes Deklaraci a přesvědčení společnosti mít dítě. A přestože ji opravdu chtěli a milovali ji, jako batole ji našli hledači, umístili ji do ústavu pro Přebytečné a rodiče byli za porušení Deklarace zavřeni do vězení. Anna tak byla vychována k tomu, aby nenáviděla své rodiče za to, že si vůbec dovolili ji přivést na svět, a v Grange Hallu se tvrdě naučila, kde je ve společnosti její místo. Všechno se ale mění příchodem nového Přebytečného, Petra, a Anně postupně dochází, že i Přebyteční mají přeci jenom nárok na normální, svobodný, život. Nebo snad ne?

Musím říct, že jsem se trochu obávala toho, až si Deklaraci přečtu… Už jsem ji totiž jednou četla, asi tak před čtyřmi roky, kdy u nás poprvé vyšla pod názvem Přebyteční a já si ji vlastně docela náhodou půjčila v knihovně. S touhle knihou začíná moje čtecí dystopická éra a oprávněně jsem se bála, zda jsem si knihu nezidealizovala a jestli se mi bude vůbec líbit i tentokrát. Rozhodně mě ale nezklamala.

Tumblr_mkhahlkwen1ri57deo1_500_largeSvět, který Gemma Maley vytvořila, shledávám krutě reálným a velice blízkým. Možná ne tak blízkým, jak ho popisuje, ale myslím si, že k něčemu podobnému máme v jistém směru našlápnuto. To je na knize to děsivého, ta její reálnost a vsadím se, že každý, kdo se do knihy pustil, se nad tím nejednou zamyslel. Kniha se sice snaží více méně působit tak nějak nevinně, odtažitě, a jistým způsobem i dětinsky, ale v podstatě se vám zažírá do podvědomí a nutí vás o všem přemýšlet. A i když knihu odkládáte s tím, že budete pokračovat až někdy zítra, stejně se jí ve svých úvahách nezbavíte.

Tumblr_mk6m3r2kbm1qgtthdo1_500_largeKdybych Annu označila za zajímavou hrdinku, měla by se urazit. V jejím případě je to prostě urážka. Na první pohled se zdá být tou úplně nejobyčejnější postavou, s jakou se kdy potkáte, ale opak je prostě pravdou. Anna je obyčejná na naše poměry – snaží se pouze zapadnout, a něčeho dosáhnout, a v jejím případě to znamená uznání hlavní vychovatelky, kterou dokonce nenávidí. Na její dobu a svět, je to ale v podstatě něco nemyslitelného a nežádoucího, tedy pro Přebytečného. Pro nás něco úplně obyčejného a v příbězích zcela normálního, ale v rámci děje je to něco naprosto speciálního, a Annu za to ohromně obdivuji.

Příběh, pravda, není úplně dokonalý. Má pár děr, které by si rozhodně zasloužily vylepšení, ale hlavní pointa zůstává skvěle promyšlená. A autorce se daří schovat si nejedno eso až do úplného závěru a šikovně jím dokáže čtenáře šokovat. Závěr je sice až příliš idylický, ale v rámci toho, čím si Anna s Petrem prošli, jim to zkrátka přejete. Jedná se ale o velice zajímavou knihu, která se se svojí obyčejnou zvláštností dokáže snadno dostat čtenáři pod kůži.

Deklarace smrti je rozhodně čtivou knihou, která dokáže zaujmout mnohým. Ať už svým dystopickým světem, zajímavým dějem, nebo vlastně úplně obyčejnými hrdiny. Tak jako tak za každou cenu udrží čtenářovu pozornost i dlouho po dočtení.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji mnohokrát nakladatelství Fragment
Knihu si můžete objednat na jejich stránkách