Někdy se zlato třpytí zeleně | Zelená jako smaragd - recenze

Název: Zelená jako smaragd
Autor: Kerstin Gierová
Série: Drahokamy
Překlad: Tereza Pecková
Počet stran: 418
Anotace: Gwendolyn má zlomené srdce. Zdá se, že Gideonovo vyznání lásky bylo pouhou fraškou, aby šel na ruku jejich úhlavnímu nepříteli, hrozivému hraběti Saint Germainovi. Ale pak se stane něco naprosto nepochopitelného a Gwennin svět je vzhůru nohama. Ji i Gideona čeká dech beroucí úprk do minulosti, a taky menuety, paruky, kordy a divoké pronásledování a nad tím vším se vznáší otázka, zda se dá stav pokojové fontány vůbec léčit… (pozn. Xemerius se velmi obává, že nikoliv.)
Určitě znáte ten pocit, když na nějakou knihu a nejlépe, když je to závěr vaší oblíbené série, čekáte dlouho, předlouho. Až se s blížícím se datem vydání začínáte bát, jestli se něco nepokazí a kniha nebude úplně strašná…
Jsem ohromně ráda, že vás v tomto případě můžu naprosto upřímně ujistit, že nic takového se u Zelené jako smaragd rozhodně nestalo. Je to totiž výborné zakončení jedné skvělé série!

Vůbec tu nechci nijak rozebírat děj Zelené, protože to by vám naspoilerovalo Modrou a to by těm, kteří ještě nečetli ani Rudou (za což byste se měli vážně stydět) všechno zkazilo. Řeknu proto jen toto: Gwenny je jedna z nejlepších hlavních hrdinek, o kterých jsem kdy četla. Je vtipná, chytrá a rozhodně neunudí. Ano, má svoje momenty, kdy nad jejími úvahami nejednou zakroutíte hlavou, ale všechny její kladné vlastnosti jí to jasně vyvažují. Dále, Leslie? Výborná kamarádka a postava, kterou jen tak v knihách neuvidíte. Když se nad tím totiž zamyslíte, v jaké fantasy knize měla postava se schopnostmi za kamaráda obyčejného člověka, aniž by se přátelství v průběhu příběhu totálně zkazilo? Tady je na něm děj částečně i postaven, a rozhodně je nejedním bonusem knihy. A Gideon? Pokud se váš vztah k němu teprve vyvíjí, tak věřte, že tady se vám budou díky němu podlamovat kolena. A co teprve pověstný chrlič Xemerius! Jak ten je úžasný! Díky němu se na vás budou lidí dívat hodně divně, až se budete válet smíchy po té podlaze…

A příběh? Zamotaný, komplikovaný, náročný, emočně vypjatý, ale jednoznačně skvělý.

Gierová není v psaní žádný nováček a rozhodně je to na knize poznat. Jednoznačně totiž ví, jak napsat pořádný příběh, který je sice zamotaný, ale čtenář se v něm za žádných okolností neztratí. Dokáže také skvěle vytvořit specifickou atmosféru, po které se vám bude zaručeně stýskat, a po dočtení budete mít chuť okamžitě knihu přečíst znovu z velké části kvůli ní. Umí do svého příběhu vtáhnout tak, že vůbec nevnímáte své okolí. A to, že je příběh i velice vtipný, je už jen takový bonus, u kterého se ale dost nasmějete.

Kniha má pouze dva problémy, které ji mírně strhávají dolů. Pokud jste četli předchozí recenze, možná si pamatuje, že jsem o knihách říkala, že jsou mírně předvídatelné. Nejde ani tak o to, že byste dopředu jasně věděli, co se stane, ale že hlavní pointa příběhu je čtenáři jasná už od prvního dílu. To se může brát jako jasné minus. Na druhou stranu to ale můžeme označit také jako jasný záměr autorky. Je tedy dost možné, že přímo chtěla, abychom to jako čtenáři věděli. Pak totiž vznikají více než zajímavé situace, když vy víte, ale zato milovaní hrdinové nemají nejmenší tušení…

Zelená má více než dobrý konec a je to úctyhodné zakončené celé série. Jednu věc ale autorka opravdu nepromyslela, a přímo mě sžírá už od dočtení. Sice nad ní možná nestrávíte tolik času, protože přestože je to vlastně docela důležitá věc, není o ní tolik řečeno, aby vás mohla na tolik zatěžovat. A to je právě její problém! Autorka opominula vysvětlit, jak moc tato věc ovlivní životy hrdinů, protože je jasné, že je ovlivní dost. Takže po dočtení budete sice spokojeni s vývojem událostí, ale několik dalších vět vysvětlení by se určitě hodilo.

Ale to lze Gierové částečně prominout. Povedlo se jí totiž vytvořit více než skvělou sérii, kterou dokázala dost dobře zakončit. A přestože je Zelená trochu na nižší úrovni než předchozí dvě knihy, je to kniha s pořádnou zápletkou a struhující atmosférou, kterou hned tak někde nenajdete.