Recenze: Dokonalý sen

Název: Dokonalý sen
Autor: Ally Condieová
Série: Matched
Část: druhý
Počet stran: 344
Překlad: Martina Neradová
Kdesi v nejisté budoucnosti pátrá Cassia ve vnějších provinciích po Kyovi, jehož sem Společnost odvedla na jistou smrt. Když zjišťuje, že se Kyovi podařilo uprchnout do velkolepých, ale divokých kaňonů, neváhá i ona riskovat život – po nebezpečném útěku z pracovního tábora se vydává po Kyových stopách do Příčného řezu, tajemného místa, v němž prý lze nalézt poslední záblesky svobodného života a možná i Vzpoury, k níž se Cassia touží přidat. Jenomže přeje si to samé i Ky, jenž toho o sobě zamlčuje mnohem víc, než se původně Cassie zdálo? A jaké tajemství skrývá Xander?

Je velice těžké shrnout události takové knihy, jako je Dokonalý sen. A nejenom proto, že se toho v ní toho stalo tolik… Kdybych vám k ní ale něco řekla a v tomto případě by opravdu stačila i drobnost, rozhodně bych vám tím nechtěně prozradila události jedničky, a to vážně nechci. Takže dám dohromady jen známá fakta, abych vám knihu, ale hlavně celkově sérii a svět alespoň trochu nastínila.

Cassia žije v dokonalém světě, kde na všechno dohlížejí Správci. A když řeknu, že na všechno, myslím ti opravdu všechno. Na kompletně celý lidský život, jejich práci, volnočasové aktivity a dokonce i na výběr partnera a datum jejich smrti. Většině lidí nic z toho nevadí a jsou rádi, že nemusí dělat velká životní rozhodnutí a prostě dělají všechno tak, jak jim správci řeknou, aby to udělali. Cassia bývala taky taková, dokud se ale všechno na jejím seznamovacím večírku nezměnilo. Od té doby už ale uběhlo zatraceně dost času a Cassia si uvědomuje, že tak jako předtím, už žít nechce, a vlastně ani nemůže. Vydala se totiž tam, kam se mnoho dalších lidí ze Společnosti nikdy neodvážilo… na cestu za láskou, kterou si zvolila ona sama!

Druhé díly sérií jsou velice ošidné, to víme všichni. Ally Condieová to ví zřejmě také, protože si na něm dala viditelně záležet a rozhodně se jí to vyplatilo.

Dokonalý sen systematicky navazuje na události předchozí knihy a rozvíjí tak dále její příběh. Děj plyne svižně a je zajímavý, protože se dostáváme na území bez Správců a jejich pravidel a hrdinové dostali prostor, aby se chovali tak, jak uznají za vhodné, a jsou spontánnější. A dopadlo to velice dobře. Každou postavu totiž čeká osobní růst a vývoj, a stane se tak i u vedlejších postav, které dostanou daleko více prostoru než minule.

Příběh je po celou dobu knihy značně napínavý. Jak to tak vypadá, použila autorka šikovně nejedno eso, které schovávala v rukávu. Tím hlavním je ale vyprávění z pohledů dvou hlavních hrdinů, které knize dodalo ten správný spádový šmrnc. Ano, Cassia je zajímavá postava, která toho má rozhodně hodně co říct. Ale přiznejme si, že v takové situaci, v jaké se na začátku Dokonalého snu nacházela, by vývoj příběhu pouze z jejího pohledu byl značně ošizený. Takže ano, Kyův pohled na věc tomu rozhodně velice pomohl. Pomohl nám také daleko více poznat místa ve Společnosti, a slyšet jeho dobrodružství z první ruky je pro knihu více než přínosné. Dvojitý pohled na věc bylo vážně dobré rozhodnutí, protože i Ky má dost zajímavé myšlenky. Někdy je ale tedy dost těžké rozlišit ze začátku kapitoly, kdo se vlastně ujímá vyprávěcího žezla, přestože je vždy jméno hrdiny nahoře na stránce. Bohužel třeba i celou jednu stránku čtete příběh z pohledu Kye a přitom si myslíte, že je to Cassia, a vůbec vám to hned nepřijde divné…

Dokonalý sen je rozhodně skvělá kniha, která velice dobře navazuje na předchozí díl a nabízí všechno, co jste v jedničce mohli postrádat: větší dobrodružnost, akčnost a odhalení pár tajemství Společnosti. Kromě zmatků kolem začátků kapitol je kniha vlastně bezproblémová, i romance má něco do sebe. A velice dobře naláká na pokračování, od kterého toho můžeme očekávat ještě vážně hodně.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji mnohokrát nakladatelství Knižní klub!