Recenze: Legenda

Název: Legenda
Autor: Marie Lu
Série: Legenda
Část: první
Počet stran: 280
Překlad: Tomáš Bíla
Na území, kde se kdysi rozprostírala západní část Spojených států, se nyní nachází Republika – stát, který je v nikdy nekončící válce se svými sousedy. Patnáctiletá June se narodila v jedné z nejbohatších čtvrtí v Republice, je zázračným dítětem a připravuje se na závratnou kariéru v nejvyšších vojenských kruzích. Stejně starý Day se naproti tomu narodil ve slumu a už ve svém mladém věku je nehledanějším zločincem Republiky.
Oba pocházejí z naprosto odlišných světů a zdá se, že neexistuje důvod, proč by se jejich cesty někdy měly zkřížit. Ovšem pouze do doby, než je zavražděn Metias, bratr Juny, a než se Day stává hlavním podezřelým. Rozpoutává se hra na kočku a myš, v níž se Day snaží ochránit svou rodinu a June pomstít smrt bratra. Ale při šokujícím zvratu událostí oba odhalí, co je ve skutečnosti postavilo proti sobě. Nyní nastává boj o holý život, boj o budoucnost lidstva, boj o skutečnou lidskou svobodu.

V západní části bývalých Spojených států amerických se rozkládá Republika, která neustále válčí se sousedícími Koloniemi. Patnáctiletá June se narodila do bohaté rodiny v hlavním městě, Day se narodil chudé rodině žijící v chudé čtvrti téhož města. Jejich životy ale mohli být vlastně podobné, možná dokonce i stejné, a to díky Zkoušce, kterou každé desetileté dítě podstupuje, aby se zjistily jeho schopnosti, a na základě výsledků se pak odvíjí jejich budoucnost a kariéra v Republice. Day ve Zkoušce absolutně propadl, byl odebrán z rodiny a poslán do pracovního tábora, a rodina si myslí, že tam také zemřel. On ale utekl, a od té doby se ve městě vyskytuje zločinec a kriminálník, tedy alespoň tak jej označuje Republika. V podstatě se z něj ale stal někdo podobný Robinu Hoodovi, jehož hlavním cílem je chránit svoji nic netušící rodinu a škodit Republice. June naopak ve Zkoušce dopadla nejlépe, jak může dítě dopadnout, a byla také jediná, komu se to kdy povedlo. Dostala nálepku Zázračné dítě Republiky, a už ve svých patnácti letech se připravovala na ukončení Univerzity, a měla našlápnuto k úspěšné agentské budoucnosti. Nepříjemné události je ale svedly v temných uličkách dohromady… A nic pro ně není tak jednoznačné a jednoduché, jak se na první pohled zdálo, a proto je důležité si ověřit, komu vlastně věřit, jinak by mohlo všechno dopadnout naprosto tragicky.

Legenda je další z řady v zahraničí úspěšných dystopických sérií. Podle popisu to ale pravděpodobně zní jako něco, co už tu v mnoha podobách bylo, co myslíte? Pokud jste odpověděli ano, máte bod. Příběhy na podobném principu jako Legenda nejsou žádnou novinkou. Tak jak je tedy možné, že přestože si autorka nevzala nejoriginálnější téma, stejně je kniha vážně dobrá?

Jako první je rozhodně nutné zmínit samotný začátek knihy, protože ten vás dokáže dostat pořádně do kolen, až se nebudete schopni od knihy vůbec odtrhnout. Autorka vás totiž hned zatáhne do akčního dění, rozhodně nezdržuje a okamžitě příběh rozjíždí. Jediné spojení, které mě napadá, když si na ten začátek vzpomenu je pekelně dramatické. A rozhodně to je pro knihu skvělý rozjezd. Autorka se s tím totiž nepárá, a to nepatří pouze k začátku. Marie Lu nás, a ani své hrdiny totiž rozhodně nešetří. Ještě se budete vzpamatovávat z toho šoku před pěti stranami, a už je nachystáno něco dalšího, co vámi naprosto otřese. A díky tomu má kniha pořádné grády, a není tak jednoduchá, jak se mohla zdát.

Kniha je velice čtivá, má pořádný spád, a šikovně se střídají časté akční scény, které mají opravdu co do sebe, s těmi jemnějšími. Ty se ale bohužel tolik nepovedly, protože romance mezi hlavními postavami je až moc vynucená. Od prvního okamžiku přesně víte, jak to mezi nimi proběhne, a dokonce i víte, jak jejich vztah bude vypadat na konci knihy. Přijde mi, jako by ji tam původně autorka ani mít nechtěla, protože si docela myslím, že právě v tomto příběhu a v tomto prostředí by se daleko více hodilo skvělé přátelství. Jako by ji tam tedy připsala až na poslední chvíli, a proto působí strašně nepřirozeně. Ale pro opravdové milovníky podobných romancí to bude to pravé ořechové a ti ostatní tyto scény co nejrychleji přečtou, aby se dostali k další skvělé akci, která je rozhodně čeká.

Legenda je rozhodně zajímavé a zábavné čtení, přestože její styl příběhu není úplně novinkou. Přesto se ale jedná o velice čtivou knihu plnou skvělé akce a docela neočekávaných a častých zvratů, bohužel s očekávatelnou a nehodící se romancí. Rozhodně je to ale kniha, se kterou budete vzhůru dlouho do noci, a po jejím dočtení výkřiky „kde je sakra pokračování“ vzbudíte všechny v okruhu padesáti metrů…

Za poskytnutí recenzního ebooku děkuji mnohokrát nakladateltsví CooBoo