Recenze: Mlhovina

Název: Mlhovina
Autor: Amy Kathleen Ryan
Série: Vesmírná pouť
Část: první
Počet stran: 304
Překlad: Lenka Fajtejsková
Planeta Země má nejlepší léta za sebou a vesmírem plují dva vícegenerační koráby s cílem osídlit Novou Zem. Ačkoli loď Nový obzor vyrazila na svou misi o rok dříve než Empyreum, obě se setkají ještě na cestě. A nepůjde o střet přátelský – osazenstvo Nového obzoru pod vedením despotické kapitánky Anne napadne posádku Empyrea a unese dívčí část posádky, mezi nimi i šestnáctiletou Wawerly. Příčina se brzy ozřejmí – ženy na Novém obzoru jsou neplodné… První část originální sci-fi trilogie o pouti za nadějí pro lidstvo nepostrádá napětí, milostný příběh, ale také zamyšlení nad tím, jak mohou ideologie ovládnout společnost jako celek i každého z nás.
Zhruba před čtyřiceti lety ze země odstartovaly dvě vesmírné lodě, Nový obzor a Empyreum. Obě mířící k nové planetě, obě s důležitou misí: založit tam lidskou společnost. Na Empyreu šlo všechno relativně v pořádku, a všichni už se nemohou dočkat, až za několik let konečně vystoupí z lodi na opravdovou zem. Poklidná atmosféra se ale mění ve vesmírné mlhovině, ve které se už pár let nacházejí. Překvapuje je totiž Nový obzor, který měl být daleko před nimi. Ten Empyreum přepadává, výbuchem ho částečně ničí, a unáší všechny dívky. Waverly, nejstarší dívka na lodi, je mezi nimi. Nechává za se sebou jediný domov, který kdy poznala, a kluka, kterého miluje - Kierana, nejstaršího kluka na lodi a zároveň budoucího kapitána. Zvládne Waverly sebe i všechny ostatní dívky ze zajetí osvobodit a vrátit se na svojí loď? A podaří se Kieranovi loď opravit, postarat se o všechny chlapce a dostat se k Waverly v čas?

Tumblr_mizlp1fafu1s2sf4zo1_500_largeMlhovina vypráví o vesmírných lodích, které putují prostorem k nové planetě, kde mají založit lidskou kolonii. Jen částečně se ale dozvídáme o tom, co se na zemi stalo tak hrozného, že ji museli opustit a z vyprávění vyplývá akorát to, že už to nebylo příjemné místo pro život. Jelikož jsou na lodi ti samí lidé, kteří na ni také nastupovali, a ne pouze jejich potomci, dalo by se očekávat, že se bude více rozebírat, proč na loď vůbec nastoupili, a že budou vyprávěny jejich pohledy toho, co se dělo na zemi, nebo alespoň to, co jim bylo řečeno. Kdyby se tak stalo, příběh by se rozhodně stal zajímavějším. Ona autorka celkově nevyužila všechno, co mohla. Vždy něco jenom zhruba nastínila a rychle od toho šla pryč, a je to vážně škoda. Kdyby se totiž zaměřila více na detaily a rozepsala se u té vědečtější stránky knihy a věnovala jí více prostoru, nepůsobila by Mlhovina tak dětinsky.
Faktem ale je, že autorka zručně rozvinuje příběh i z toho mála, co popsala, a čtenář se i přes nedokonalou představu toho, jak to na lodi vlastně vypadá a funguje, dokáže začíst, a dokonce je schopen si příběh i užít. Ten je značně zajímavý, a docela napjatě čekáte, co hrdiny ještě potká a co budou muset zvládnout. A i díky tomu, že hrdinové vyrůstali na lodi s předurčením toho, že na ní budou zastávat velice důležité pozice, je u nich, jako u docela mála knižních postav, uvěřitelné převzetí vůdčí role a jejich starání se o ostatní.

Tumblr_mgd998yuqj1qh7977o1_1280_largeRomance mezi nimi je ale podivná, nepřirozeně umělá, a očekávaná. Ale zase to na druhou stanu musíme vzít tak, že tak to mezi nimi opravdu je. Jelikož jsou nejstaršími dětmi na palubě, každý počítá s tím, že budou spolu a nikdo o tom nepochybuje, ani oni ne. Možná i proto se nám to může zdát trochu podivné, protože ze spousty dalších knih známe pouze nerozhodnost a neustále přelétání od jednoho partnera k druhému, nebo zase naopak neustálé ujišťování o tom, že ona patří pouze k němu a k nikomu jinému. Tady nic takového nenajdete. A to se zdá místy až… nepřirozené. Ale autorce takové pojetí vztahu a jeho rozvíjené v tomto prostředí rozhodně přidává body k dobru.

Mlhovina jasně slibuje romanci říznutou se sci-fi. A také ji dodává, jen to sci-fi je značně ošizeno. Romance je pojatá velice zvláštním, ale rozhodně zajímavým způsobem, který jen tak někde neuvidíte. Sci-fi stránka knihy by sice rozhodně zasloužila docela velká vylepšení, ale její nedokonalosti nebrání v tom, abyste se pořádně začetli. Kniha je velice čtivá a značně napínavá, takže slova „Už jen jednu kapitolu…“ budete v krátkých časových úsecích opakovat trochu častěji…

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji mnohokrát nakldatelství Knižní klub