Když milujete autora, kterého nenávidíte | Hvězdy nám nepřály - recenze

Název: Hvězdy nám nepřály
Autor: John Green
Část: --
Počet stran: 240
Překlad: Veronika Volhejnová
Zajímavá a citlivá knížka o šestnáctileté Hazel, která trpí rakovinou a sblíží se s Augustem, jemuž se podařilo tuto nemoc překonat. Ti dva mladí lidé se výborně doplňují, a navíc je spojuje originální pohled na život i na chorobu, která je postihla. „Nejvtipnější smutný příběh“ je napsán s mimořádným smyslem pro humor a sarkasmus a díky autorovu vyprávěčskému talentu vyznívá velmi působivě.

Hvězdy nám nepřály je kniha s obrovskou a skvělou pověstí. Je to také kniha, kterou je strašně těžké popsat a také kniha, na kterou když se i dlouho po dočtení podíváte, přepadnou vás všechny ty silné pocity, které jste při čtení postupně pocítily…

http://data.whicdn.com/images/58419067/tumblr_me3k1sRm7q1r0xteho1_500_large.pngJohn Green napsal již podle anotace zajímavě znějící příběh o Hazel a Augustovi, kteří oba mají určitý druh rakoviny: Hazel v posledním stádiu a August v souboji s ní přišel o nohu.  Přesto ale žijí dál svůj život, který pro ně ale probíhá jinak než pro ostatní. Tohle ale rozhodně není ten typ romanticko-rakovinového příběhu (na který to podle anotace asi také vypadá), kterých je už mezi námi hodně a popravdě, jsou vážně nijaké. Tohle je ale opravdový, realistický a krutý příběh dvou nemocných lidí. Ti se do sebe zamilují, ale samozřejmě to nemají v žádném případě lehké. Vlastně je to naprosto obyčejný příběh ze života, protože obyčejný život rozhodně není žádná procházka růžovým sadem s přeslazeným koncem.

Autor si rozhodně vybral těžké téma, u jehož převádění do tištěné podoby měl dvě možnosti: buď se to opravdu povede, a bude to tak dokonalé, jak plánoval; anebo to bude jenom další kniha plná klišé a bez pořádného příběhu, kde na vás tak akorát pohrne latinské názvy, které vás nějak mají rozplakat. Greenovi se ale povedlo to první…

http://data.whicdn.com/images/58266132/tumblr_mkw9sgUbh51qjpq1oo3_250_large.pngSamotný příběh je sice chytrý, ale pár děr byste v něm přeci jenom našli. Geniální ho ale dělá jeho podání čtenáři. Účelem této knihy jasně je donutit vás ji pořádně procítit. Což se jí daří na každé stránce. Kniha má tak svou a jedinečnou atmosféru, že jí pocítíte už v tom momentě, kdy ji vezmete do ruky, a neopustí vás ani dlouho po dočtení. Atmosféra ale není to jediné, co vás u knihy udrží. Příběh se může jevit jako velice jednoduchý, ale vaše cesta v něm jednoduchá vážně nebude. Jedná se totiž o knihu, kterou jste schopni přečíst na jedno sezení, a ani vám to nepřijde. Je to ale také kniha, kterou můžete odkládat po každé druhé kapitole, protože i když se vám bude strašně líbit, nebudete jí schopni zvládnout najednou. Jasné ale je, že ji v každém případě budete číst bez dechu a s velice zvláštním výrazem na tváři: něco mezi pláčem a úšklebkem…

http://data.whicdn.com/images/58622778/tumblr_mipjkuGeNL1s1oowko1_500_large.gifHvězdy jsou skvěle, ba dokonce výborně, napsány. John Green v nich sází na sarkasmus, a právě ten dělá knihu takovou, jaká je. Sarkasmus by ale neexistoval bez hrdinů, pro které se stal součástí života. Hazel a August jsou tedy… zvláštními? Zajímavými? Jedinečnými postavami? Ve skutečnosti se jedná o ohromně obyčejné hrdiny, a to je dělá naprosto originální. A oba dva vám rozhodně přirostou k srdci.

Takže ano, knihu rozhodně může předcházet její pověst, ale v tomto případě není vůbec mylná. Jedná se o jedinečnou knihu s  ojedinělým a naprosto cynickým pohledem na svět, se skvělým příběhem i hrdiny. Co víc, výborně napsanou s naprosto nepřekonatelnou atmosférou, která s vámi zůstane snad napořád. A v tomto případě vůbec nezáleží na tom, že je kniha řazená do YA žánru. Za žádných okolností rozhodně nepatří ke knihám, se kterými byste možná nechtěli být viděni…Tohle je kniha, se kterou je třeba se pyšně chlubit a kterou je třeba doporučovat, protože vážně stojí za to.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji mnohokrát nakladatelství Knižní klub