Nesmí se vzdát! | Rváč - recenze

Název: Rváč
Autor: Niall Leonard
Překlad: Daniel Amcha
Nakladatelství: Fortuna Libri
Anotace: Sedmnáctiletý Londýňan Finn Maguire je dyslektik se záznamem v rejstříku trestů. Žije se svým nevlastním otcem, neúspěšným hercem a živí se jako prodavač v restauraci s rychlým občerstvením.
Finnovi se ve vteřině obrátí celý život naruby, když jednoho dne najde svého otce brutálně zavražděného. Najednou je na všechno sám. Policie ho považuje za hlavního podezřelého, a tak musí svést souboj s časem, aby očistil své jméno a zjistil, kdo a proč otce zabil. Odpovědi hledá v nemilosrdné džungli londýnského podsvětí, odhaluje temná tajemství a zjišťuje, že člověka dokážou nejvíce ranit ti, kterým věří…

Když bylo Finnovi jedenáct let, opustila ho matka. Od té doby žije pouze s nevlastním otcem, hercem veteránem, který už několik let pouze píše a neustále přepisuje scénář k vlastní televizní show. Nejsou zámožná rodina, Finn je dyslektik, který nedokončil školu, má záznam v trestním rejstříku za prodej drog, a momentálně pracuje na plný úvazek na kase v jednom odporném fastfoodu. Otec sedí doma, píše a chodí na výzkumy kvůli svému scénáři, které ale až příliš často (přesněji řečeno neustále) končí v hospodě. Jednoho dne se ale změní všechno… Finn se vrátí z práce domů a najde otce ležet mrtvého na stole.
Dostal se svým počínáním a šťouráním v londýnském podsvětí na kobylku vyhlášenému gangsterovi Guvnorovi, který se ho tedy zbavil, nebo někdo šel po scénáři, který psal, protože si myslel, že to bude takový trhák? Anebo v tom má prsty někdo úplně jiný? A jelikož policie podezírá z vraždy samotného Finna, a nějak zvlášť se nepřetrhne, aby se alespoň pokusila něco pořádně šetřit, rozhodl se Finn, že se pokusí sám zjistit, kdo mu otce zabil. Jednoduché to ale nebude. Zamotává se totiž samotným Guvnorem, ale ten není jediný, kdo po Finnovi jde…

Rváč jasně slibuje napínavý krimi thriller. A rozhodně své slovo dodržuje. Hned od začátku je jasné, že to nebude žádné lehoučké a jednoduché čtení, kde by byl závěr oslněn západem slunce. Od první stránky je to drsný a krvavý příběh, při jehož čtení si často budete opakovat: „A sakra!“

Okamžitě po rozečtení vás uhodí atmosféra knihy. Ta je pořádně mysteriózní. A právě díky ní se opravdu začtete, i přesto že je příběh zpočátku mírně nudný. Rozhodně se o něm ale nedá říct, že by byl pomalý, to zase ne. Ba právě naopak, úplný začátek vás dokáže dost šokovat. Jasně se totiž ukáže, že se s tím autor opravdu nepáře. Následně je ale vývoj událostí značně zdlouhavý, a přestože vyloženě toužíte po tom, dozvědět se, jak příběh pokračuje, nedělám vám vůbec žádný problém knihu na nějaký čas odložit a vrátit se k ní až o dost později.

Bohužel to tak je, ale styl knihy nemusí sednout každému. Čtenářům se nemusí líbit, že kniha není úplně nejspisovnější, ale k tomu prostředí a příběhu, jaký si Leonard vybral, to zkrátka patří. A to, že si Finn občas zanadává, je prostě úplně normální a přirozené. Zažil toho hodně už před událostmi knihy, a s nimi ještě daleko více, z toho plyne jeho charakter, který možná nejednoho překvapí, ale rozhodně zaujme. Je postavou, která nejenže není nudná a nezajímavá, ale která dokáže sama utáhnout celý příběh, a stačí pouze její pohled, abyste pochopili všechny okolnosti. Přesto se ale stále šikovně dozvídáte i o ostatních postavách a jejich osudech.

Kdy je pro vás Rváč tou správnou volbou? Když si chcete odpočinout od paranormálna, fantasy a tak podobně, a máte chuť pro změnu na něco realističtějšího a trochu drsnějšího. Tak to neváhejte po knize sáhnout, protože se jedná o čtení se zajímavou zápletkou i postavami, a opravdu jedinečnou atmosférou. A jakmile se dostanete přes počáteční zdlouhavější část, nebudete mít vůbec žádný problém v pořádném začtení a užití si velice dobré knihy.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji mnohokrát nakladatelství Fortuna libri
Knihu je možné objednat zde.