18. června 2013

Město opředené záhadou | Prokleté město - recenze

Název: Prokleté město
Autor: Lisa McMann
Překlad: Romana Bičíková
Počet stran: 216
Městečko Cryer's Cross je nenápadné místo, kde se nic zvláštního neděje… Až do chvíle, kdy beze stopy zmizí jedna ze studentek místní školy. Kendall Fletcherová ji ani moc neznala. Po dalším zmizení ale začne slyšet hlasy zmizelých studentů. Jde z toho strach. V Cryer's Cross je ukryto dávné tajemství a nad všemi obyvateli se vznáší děsivé prokletí. Podaří se Kendall odhalit pravdu a nezešílet při tom?

Cryer´s Cross je malé, zapadlé a nenápadné městečko, ve kterém všichni vědí všechno. A moc se toho tam normálně neděje. A přesně takové je to správné místo pro pořádnou záhadu…

country | via FacebookTa začíná zmizením Kendalliny spolužačky, ale rozhodně tím nekončí. Mizí totiž další osoba, a Kendall to nese velice těžce, protože se jedná o někoho jí velice blízkého. Její život ale musí nějak pokračovat, protože s tím prostě nemůže nic udělat. Už takhle to má těžké, trpí obsedantně kompulzivní poruchou, a má potřebu opakovat určité rituály. Do školy chodí jako první, seřadí fixy podle barev, srovná lavice. A pokud tak neučiní, má pocit, že z toho asi zešílí. Na sousední farmu se přistěhovávají sourozenci Marlena a Jacián (vyslovuje se Chasssián, jak sám zdůraznil) a nastupují ke Kendall do školy. Všechno je vzhůru nohama a do toho všeho ještě začíná slýchávat podivné hlasy, které ji k sobě volají…

Už v Lovkyni snů si McMannová vybrala zajímavé téma. Zde tak učinila určitě také a rozhodně dokáže své čtenáře zaujmout, ale jeho podání se bohužel tolik nepovedlo. Záhadné příběhy, kdy skoro až do poslední stránky vůbec nevíte, co se vlastně děje, bývají velice dobré. A autorka se tady přesně o tento typ knihy hodně snažila a její snaha je na tom dost vidět. Naši nevědomost umocňuje zvláštními a záhadnými citáty před každou kapitolou, a vlastně celou dobu nevíte, co si máte o příběhu myslet. Sledujete tak pouze postupné sbližování Kendall s Jaciánem a čekáte, co se z toho vyklube. Podstatnou část knihy tedy pouze čekáte, až se záhada nakonec odhalí. A je to strašně divné. Ano, je to záhada, a záhady jsou zvláštní a podivné, ale tady to zkrátka tolik nesedí. Je sice fakt, že je to zajímavě vymyšlené, a ano, na konec člověk pochopí všechny ty podivné texty, které celý příběh doprovázely, ale je to opravdu strašně zvláštní.

One Way Jesus | via TumblrKniha přeci jenom začíná dost dobře, odhaluje obě zmizení a nasadí si určitou záhadnou laťku. Postupně ale tato záhadnost vymizí a je to vlastně obyčejná romance, a bohužel ne zrovna povedená. Přátelství mezi hlavními postavami je zajímavé a dá se říct, že i hezké, ale romance je mezi nimi vynucená a i zbytečná. Myslím si, že by příběh fungoval daleko lépe, kdyby opravdu byli pouze přáteli.

Pokud vám v Lovkyni snů nesedl styl vypravování, protože vám přišel moc strohý a jednoduchý, věřte, že tady se autorka polepšila. Nepodává pouze to nejdůležitější a pouze rozhovory, ale dostane se dokonce i k popisům okolí! A to rozhodně mile překvapí.

Prokleté město není vlastně vůbec špatná kniha, jen je zkrátka nešikovně udělaná. Příběh je zajímavý a rozhodně nepředvídatelný a nečekaný, ale bohužel celou knihu těch posledních několik kapitol, kdy se doopravdy dostáváme k té velké záhadě, nezachrání. Postavy by měly docela velký potenciál, ale jsou značně ploché a bylo jim dáno strašně málo prostoru na projevení. A atmosféra příběhu není ani tak záhadná a hororová, jako spíš zmatená.
Na Prokleté město musí být ta správná nálada, kdy si potřebujete akorát trochu odpočinout, a ne tolik myslet nad příběhem. Zkrátka si chcete přečíst něco lehkého a jednoduchého, co vás na konec i docela překvapí. Pak je Prokleté město tou správnou volbou.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji mnohokrát nakldatelství Fragment.