Podivné městečko Engelsfors | Oheň - recenze

Autor: Sara B. Elfgrenová, Mats Stranberg
Série: Kruh
Překlad: Jana Chmura Svatošová
Počet stran: 640
Nakladatelství: Fortuna Libri
Napětí stoupá v Engelsforsu.
Vyvolené mají začít druhý ročník na gymnáziu. Celé letní prázdniny tajily dech v očekávání dalšího tahu démonů. Hrozba však přijde z místa, které by nikdy nepředpokládaly. Je čím dál zřejmější, že v Engelsforsu je cosi velmi, velmi zvrácené. Minulost se spřádá se současností. Živí potkávají mrtvé. Vyvolené jsou svazovány čím dál těsněji k sobě a opět si musí připomenout, že magie nemůže zhojit nešťastnou lásku nebo spravit zlomená srdce.

http://data.whicdn.com/images/65855120/large.jpgJiž v prvním díle, v Kruhu, jsme si potvrdili, že Engelsfors je vážně podivné městečko. A dokonce i podivné na paranormální úrovni! V Engelsforsu se nachází hned několik Vyvolených, které mají odvrátit apokalypsu a zachránit tak svět od démonů. Děvčata se ale stále ještě učí, jak své schopnosti správě používat, protože ani jedna z nich vlastně pořádně neví, jak fungují. To se ale nelíbí právě přijíždějící Radě, která se rozhodla vyšetřit, jak a v jaké míře použila Anna-Karin svou magii ovlivňování lidí. Vůbec ale neberou ohledy na to, že ona je Vyvolenou, a že má společně s ostatními pořádný úkol. Rada vlastně vůbec nevěří, že někdo takový existuje a nedej bože, že jich je i víc. To už je přeci naprosto neuvěřitelné! Vyvolené tak vůbec neberou vážně, a v podstatě se jim vysmívají. O to větším problémem Rada je. Nejenže se tak Vyvolené musí vypořádat se svými vlastními problémy, které na ně čekají doma, a s problémy, které mají jako kolektiv, a hlavně s démony a s důležitým úkolem, který na ně čeká, teď se musí starat ještě o Radu, a ta dokáže být velice nebezpečným nepřítelem.

Kruh bylo nad průměrnější čtení se zajímavou atmosférou a pořádně zamotaným příběhem. Oheň na něj přímo navazuje a je to jedna velká jízda.

Ta ale nezačíná zrovna nejlépe. Je to tedy spíše můj osobní problém, ale věřím, že stát se to může naprosto komukoliv. Ze začátku nebudete totiž pravděpodobně vědět, kdo je kdo a ta změť jmen a připomínaných událostí z minula, vám udělá v hlavě pořádný nepořádek. A může trvat i dost dlouho, takže vám bude nějakých pár kapitol trvat, než se vám všechno vyjasní a vy se doopravdy začtete. Ale pak už je to přímo nezastavitelné.

Pokud tedy Kruh zaběhl do jistých kolejí YA žánru, Oheň se z nich jasně vymotává a jde si svou vlastní cestou. A ta je vážně dobrá, ba přímo skvělá. Příběh se ubírá strašně nepředvídatelným směrem, a tak odlišným stylem než je zvykem, že už to vás ke knížce jasně přitáhne a doslova přilepí. Sice nemá tak napnutou atmosféru, ale něco na ní přeci jen je. Knížku totiž nebudete schopni ani na chvíli odložit.

http://data.whicdn.com/images/65911175/large.jpgSamotný příběh je značně komplikovaný. Neřeší se v něm pouze záležitost s Vyvolenými, ale každá s hrdinek má své vlastní problémy, které je trápí. A každá dostává značný prostor, aby je mohla řešit. Není se proto čemu divit, že je Oheň tak obsáhlý. Nicméně to nic neubírá na jeho čtivosti, a přestože se některé části mohou zdát zbytečné a trochu zdlouhavé, ve skutečnosti to ničemu nevadí a nakonec si stejně uvědomíte, že vás to zajímavá, a že chcete vědět úplně všechno. Kniha ale přeci jenom není pouze o holkách samotných, ale hlavně o nich dohromady, a ne pouze v souvislosti s Vyvolenými. A sledovat, jak mezi nimi postupně roste opravdové přátelství je rozhodně zajímavé.

Oheň je kniha s možná ne tak originální zápletkou, ale je tak osobitě podána čtenáři, že prostě zaujme a už nepustí. A jakmile se přehoupnete přes ten počáteční chaos a opravdu se začtete, budete schopni dočíst ho na jeden zátah a možná i jen na jeden nádech, takže doporučuji nastavit si budíka, abyste věděli, kdy se máte nadechnout. Až taková je to jízda.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji mnohokrát nakladatelství Fortuna Libri