Obchoďák, děti a žádná cesta ven... | Monument 14 - recenze

Název: Monument 14
Autor: Emmy Laybourne
Série: Monument 14
Překlad: Zuzana Ľalíková
Počet stran: 296
Nakladatelství: Baronet
Tvá matka na tebe křičí, že nestihneš autobus. Vidí, jak se blíží ulicí. Nezastavíš se a neobejmeš ji, neřekneš jí, že ji máš rád. Nepoděkuješ jí, že je hodná, laskavá a trpělivá máma. Jistě že ne – jen seběhneš schody a utíkáš na roh ulice.
Kdybys ale věděl, že je to naposled, co mámu vidíš, nejspíš by sis přál, aby ses zastavil a všechny ty věci udělal. Možná i za cenu, že by ti autobus ujel.
Ale autobus se už blížil, tak jsem se rozběhl.
Čtrnáct dětí. Jeden supermarket. A milion věcí, které nabraly špatný směr.

Měla to být naprosto obyčejná cesta do školy, tak jako každý den. Jenže ty dva žluté autobusy zastihlo na cestě přímo šílené krupobití, které všechno změnilo. Nejen životy všech dětí v nich, ale i životy všech ostatních v jeho dosahu...

Díky řidiččině pohotové reakci se studenti a děti dostanou do blízkého supermarketu, kde se z hrozné události vzpamatovávají. V tu chvíli ještě netuší, že se obchoďák na značnou dobu stane jejich domovem. Svět totiž postihla obrovská katastrofa a nikdo z nich přesně netuší, co se venku děje. Rozhodli se ale neopustit bezpečí obchoďáku, protože řidička odešla pro pomoc a oni jí slíbili, že nikam neodejdou. A kam by taky chodili? Vždyť neví, co se venku přesně děje, nic bezpečného to není, a autobus je nepojízdný. Musí tedy doufat, že si pro ně někdo přijde, nejlépe samozřejmě jejich rodiče, pokud jsou ještě naživu…

Když si přečtete anotaci Monumentu 14, pravděpodobně se hodně podivíte nad tím, o čem že ten příběh vlastně je. Čtrnáct dětí uvězněných v supermarketu, zatímco se venku dějí třesky plesky. Možná vám i proběhne hlavou, že je to naprostá šílenost, že už ti lidi doopravdy neví, co vymýšlet. Ale budete určitě dost zvědaví. A to je dobře, protože je to tak šílené, jak to zní. Ale to je na tom to skvělé.

Emmy Laybourne se podařilo vytvořit velice propracovaný psychologický román. Uzavřela skupinku dětí do prostoru, který nemůžou opustit (a vážně vysvětluje, proč vlastně nemůžou), a nechala je, ať se projevují. A oni tak činí. Příběh je vyprávěn z pohledu pouze jednoho kluka, Deana, takže nevidíme do hlavy ostatním postavám, ale to vůbec nevadí. Dean sám o sobě je docela nezajímavá postava, ale přesto je dobrým vypravěčem, protože ostatní zprostředkovává velice dobře. Podává nám je značně subjektivně, a tak si je díky němu zaškatulkujeme. V takovémto prostředí vyplavou na povrch i ty vlastnosti, které se daří lidem normálně schovat. A zvlášť, když se jedná o teenagery a malé děti, ty už se normálně nebojí udělat a říct všechno, co je napadne, tak jak se asi můžou chovat v uzavřeném prostředí bez možnosti úniku?

Monument 14 není zajímavý pouze z této stránky. Samotný děj je také dost propracovaný a autorka nám postupně odhaluje, co pro tento svět vymyslela. Nedostáváme, stejně jako hrdinové, odpovědi na všechny otázky, ale jsou pro nás pečlivě vybírány, a proto nás toho rozhodně ještě dost čeká. A bude to více než zajímavé.

Pokud rádi čtete apokalyptické příběhy, měli byste Monumentu 14 věnovat pozornost. Není to jednoduchá a jednoznačná kniha, jak možná vypadá. Schovává v sobě velice propracovaný příběh, a je zkrátka opravdu zajímavé sledovat chování postav a uvažovat, jak byste se asi v jejich situaci zachovali vy. Ano, knížka má několik much, ale to nic nemění na to, že je to velice návykové čtení, která vás dokáže naprosto pohltit.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji mnohokrát nakladatelství Baronet