21. července 2013

Z pohádek člověk nikdy nevyroste | Zakletá - recenze

Název: Zakletá
Autor: Orson Scott Card
Překlad: Pavel Medek
Počet stran: 432
V okamžiku, kdy desetiletý Ivan narazí v hustém lese Karpat na tajemnou mýtinu, se jeho život navždy změní. Na vrcholu podstavce uprostřed mýtiny spatří ležet krásnou zakletou princeznu Katarinu, kterou hlídá tajemná nestvůra, jež ho zažene na útěk. Nyní je Ivan americký postgraduální student, který před sebou má slibnou budoucnost a je zasnoubený s ženou svých snů. Přesto stále nemůže zapomenout na ono setkání, i když se sám sebe snaží přesvědčit, že to byl pouze výplod dětské fantazie…
Pohádku o Šípkové Růžence zná každý. Jako u každé jiné pohádky existuje strašně moc verzí. Určitě ale neznáte tu, která se odehrává uprostřed Karpatským lesů v devátém století s Babou Jagou a s „princem“ z 20. století, že ne? Ha! Já to věděla!

http://fc03.deviantart.net/fs70/i/2012/172/1/4/the_sleeping_beauty_by_achen089-d2qy80r.jpgIvan žil se svými rodiči v Rusku, ale odstěhovali se do Ameriky. Těsně před jejich odjezdem navštívili strýčka Marka, kde v tamějším lese zahlédl podivné místo s ještě podivnější spící ženou. Jako malý kluk si s tím tehdy ale tolik hlavu nelámal a odletěl s rodiči do Spojených států. Když ale dokončoval vysokou školu, potřeboval napsat práci, a jelikož se věnoval studiu mýtů, příběhů a jejich původu, odcestoval zpátky na nějaký čas do rodného Ruska, aby se tam mohl věnovat výzkumu. Jednou se rozhodl, že navštíví bratrance Marka a při běhání znovu našel v onom lese spící ženu. A nebyla tam sama. Byla střežena zuřivým medvědem. A jelikož byl Váňa zvědavý (a medvěd ho začal honit), nezbývalo mu nic jiného než se dostat přímo k oné dívce. Ze všeho toho adrenalinu a strachu z medvěda, se Váňovi honily hlavou všechny pohádky a staré příběhy, které kdy přečetl, že se najednou rozhodl dívku políbit. A ona se probudila. Nevrhla se mu ale šťastně kolem krku, okamžitě na něj vychrlila žádost k sňatku, kterou v tom všem zmatku přijal.

Tak se Ivan zasnoubil s Tajnskou princeznou Katerinou, jejíž království se snaží získat mocná a velice obávána čarodějnice Baba Jaga. Vysvobozením princezny se ale nic neřeší, ba právě naopak. Ivan totiž není zrovna princ, kterého si představovala, a i celá vesnice má značné pochybnosti, že zrovna on je má vést do války proti čarodějnici. A on je má také! Vždyť je to obyčejný vysokoškolský student, který se najednou ocitl v devátém století, má si vzít princeznu, která ho ani nechce, a bojovat proti Babě Jaze…

Zakletá je přímo kouzelná kniha se skvělým příběhem, která si rozhodně zaslouží pozornost. Pokud máte jenom trochu rádi zamotané fantasy příběhy promítající se do našeho světa, měli byste jí dát alespoň šanci. Věřím, že vás také okouzlí.

U této knihy se slovo okouzlí totiž velice hodí. Nejedná se totiž o akční knihu. Není to ani romance, nebo ne tak úplně. Jedná se totiž o příběh, který vás musí tak nějak okouzlit, abyste se do něj opravdu začetli. Z počátku to totiž není tak úplně jednoduché, ale po několika kapitolách nastane pro každého čtenáře osudový zlom: buď se dostanete do fáze, kdy zjistíte, že to vlastně není váš šálek čaje, anebo se naopak do příběhu natolik ponoříte, že od toho momentu nevíte o okolním světě a jenom čtete a čtete.

U Zakleté je to hodně o vkusu. Je to totiž hodně přemýšlivá kniha, která si dává důraz na zajímavé myšlenky, a proto může být pro někoho těžší udržet pozornost. Když to ale čtenáři sedne, a naladí se na tu skvělou atmosféru, bude se velice bavit. Nejen díky zajímavému a originálně podanému příběhu, příjemné atmosféře, ale také díky skvělým hrdinům, kteří jsou skvělými vypravěči už tak skvělého příběhu. (U Zakleté není  slova skvělý nikdy dost.) Zakletá si rozhodně zaslouží vaši čtenářskou pozornost, jedná se totiž o jedinečnou knihu, která se čte jedna báseň.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji mnohokrát nakladatelství CooBoo