23. srpna 2013

Příběh z naší historie | V šedých tónech - recenze


Název: V šedých tónech
Autor: Ruta Sepetys
Série: ---
Díl: ---
Překlad: Petr Eliáš
Počet stran: 287
Nakladatelství: CooBoo
Rok vydání: 2013
Anotace:
Píše se rok 1941. Lině je patnáct let a těší se, že po prázdninách půjde na uměleckou školu. Jednoho večera k nim domů ale vrazí sovětská tajná policie a společně s její matkou a malým bráškou ji odvlečou pryč. Čeká je deportace do pracovních táborů na Sibiři.Lina se musí naučit bojovat o život, přijímat obtížná rozhodnutí, spolknout ponižování a bití a hlavně se nenechat zlomit, udržet si vlastní lidství. A to se jí daří díky rodině a také lásce k výtvarnému umění. I přes ohromné riziko si kreslí a zapisuje, co všechno ona a ostatní lidé okolo ní zažívají. Nejdříve kreslí, protože doufá, že se díky obrázkům a vzkazům jejímu otci podaří je najít a zachránit. Později proto, aby uchovala paměť národa a vzdala tak poctu tisícům nevinných lidí, kteří byli odsouzeni k smrti, ať už okamžité při popravách, nebo pomalejší v pracovních táborech.Linin pohnutý příběh je plný lidské krutosti a nenávisti, ale zároveň lásky a naděje. Otázkou zůstává, zda naděje a láska dokáží udržet člověka při životě a s hlavou vztyčenou dostatečně dlouho…

Existují knihy, o kterých dokážeme mluvit horem dolem, které doporučujeme mnoha slovy všem okolo a o kterých prostě nedokážeme přestat mluvit. Pak jsou tu ale takové knihy, které na nás zapůsobí tak silně, že se zmůžeme akorát tak na „Tohle si musíš nutně přečíst!“ A přesně taková je i první kniha Ruty Sepetys, V šedých tónech.


Kniha vypráví o patnáctileté Lině a její rodině žijící v Litvě. V roce 1941 Sověti je a spoustu dalších obyčejných a nevinných lidí deportovali do pracovních táborů, kde byli odsouzeni k pětadvaceti a více letům strašné práce za své zločiny. Nikdo z nich nic neprovedl, ale Sověti se jich potřebovali zbavit, a tohle byl jejich způsob. Tisíce lidí skončily na Sibiři v pracovních táborech a strávily tam většinu svého života. Pokud ti lidé tedy tak dlouho vůbec přežili. A přesně tohle potkalo Lininu rodinu…

V šedých tónech je kniha, o které se nemluví zrovna lehce. Rozhodně si ale zaslouží pozornost a je doslova potřeba, aby se o ní a o příběhu, který vypráví, vědělo. Vypráví totiž o spoustě lidí, a málokdo o tom, co se dělo pod taktovkou Sovětského svazu, má vůbec tušení. Já jsem toho živým důkazem. Když jsem si četla anotaci, nějak mi vůbec nedošlo, že je to reálný, skutečný příběh. Až teprve po první kapitole mi to došlo. A stále nemůžu uvěřit, že se něco takového opravdu dělo.

Nemůžu o knize říct, že je „jen“ zajímavá. To je pro ni přímo urážka, protože je prostě něco daleko víc. Otevírá oči, nutí lidi se zamyslet a opravdu přemýšlet. O sobě, o svém životě, ale také o lidech, které to všechno, co kniha popisuje, zažili. Sepetysové se povedlo napsat jedinečnou knihu, která dokáže lidi opravdu oslovit a naprosto ohromit.

Tahle kniha ve mně vyvolává mnoho pocitů a momentálně převažuje jeden. A to že mi nepřísluší jí hodnotit jako takovou, jako knihu. Ano, je to čtivá kniha s dech beroucím dějem a zatraceně skvělou atmosférou, ale vážně se cítím strašně divně, že jsem to takhle vůbec napsala. Až takhle dokáže tahle kniha na člověka zapůsobit.

Jestli knihu doporučuju? Ano, samozřejmě, protože je to skvělé čtení a takovýhle příběh potřebuje pozornost lidí. Jedná se ale o kruté čtení, takže pokud jste se rozhodli knihu přečíst, připravte se na to. Na Šedé tóny musíte být silní, ale bude to stát za to. To mi věřte. 


Za poskytnutí recenzního ebooku děkuji mnohokrát nakladatelství CooBoo

6 komentářů:

  1. Díky tvojí recenzi mě knížka láká snad ještě víc, a doufám že si to snad co nejdřív přečtu :), jenom se chci zeptat jestli nevíš jestli to je podle skutečnosti a nebo jestli je tam zachovaná ta dobo a postavy jsou jiný? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že jsem tě nalákala, je to vážně skvělá kniha! :) Odvíjí se to od skutečných událostí a bohužel se něco podobného stalo spoustě lidí, ale autorka přímo neříká, že by šlo o někoho konkrétního.

      Vymazat
  2. Je tahle kniha podle skutečné události? A Lin také?? A co její otec přežil já ji přečetla, ale moc jsem to nepochopila :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není přímo podle skutečných událostí, ale je jimi inspirovaná. :)

      Vymazat
  3. Odpovědi
    1. Kdepak, tohle je samostatná kniha. :)

      Vymazat

Vaše názory mě vždycky potěší, takže rozhodně v komentování neváhejte. Poprosím vás jen o to, abyste nepoužívali profil Anonymní, ale abyste se raději přihlásili pomocí nějaké účtu, nebo zvolili možnost Název/adresa URL, kde napíšete svoje jméno nebo přezdívku. :)

Fotka uživatele My Books - My Loves.
Willinda


Pravidelní čtenáři

Používá technologii služby Blogger.

Zasílání novinek na email

Prohledejte blog

Očekávejte recenze:

Mluv by Laurie Halse Anderson

Autoři