14. září 2013

Jaké to je být adorkable? | Nemožná holka @adorkable - recenze

Název: Nemožná holka @adorkable
Autor: Sarra Manningová
Část: --
Jeane Smithová je nesmírně osobitá, přemýšlivá, ale i nesnesitelná a drzá teenagerka, která se vyžívá v blogování a tweetování. Sama si na internetu vybuduje svůj svět (Adorkable) a získá statisíce fanoušků. Založí blog a následně lifestylovou firmu, která si získá celosvětovou popularitu právě díky Jeanině „ujetosti“. Navzdory tomu všemu se zamiluje do Michaela,který však záhy neunese, že je pořád středem pozornosti Jeane, a nelíbí se mu její sebestřednost. Jeane se rozhodne odejít ze školy, přestat si všímat všech reálných lidí a soustředit se jen na svůj „adorkable“ svět. Dokáže však virtuální realita nahradit lidskou vřelost, lásku a porozumění?
Na druhou část se můžete podívat tady

V dnešní době je normální, když má někdo blog a píše tam o všem možném. Existuje strašně moc druhů blogů a každý má čtenáře a fanoušky, kteří mají k danému tématu blízko. Jeane, hlavní hrdinka Nemožné holky, není v tomto případě žádnou výjimkou. Jinak se ale vymyká úplně všemu. Je totiž magor… a je na to velice pyšná.

Jeane bloguje o svém životě, o módě, a o svých názorech vlastně na všechno. A má statisíce čtenářů a fanoušků na všech možných sociálních sítích. V normálním životě ale v podstatě žádné kamarády nemá. Jeane totiž není jen tak obyčejné děvče, od svých vrstevníků se rapidně odlišuje úplně ve všem, a o to jí právě jde. Nechce totiž jen tak splynout se svými spolužáky, vyznává a spolu s ní i její čtenáři, svůj velice osobitý styl života a to právě ono magorství. K tomu, abyste byli opravdovým magorem, vám stačí se opravdu lišit od ostatních a být na to hrdí. Jeane může být tím nejvíc magorovitým magorem, ale přeci jenom je to také obyčejná dívka, a přestože je inteligentní, osobitá, velice drzá a rozhodně samostatná, někdy taky potřebuje, aby se o ni někdo staral, i když ona vám bude tvrdit, že to není pravda. A tak se stane, že se zamiluje do Michaela, třídního hezouna, který zastupuje všechno, proti čemu Jeane vystupuje. Ale Michael není pouze tím hezounem, za kterého ho celou dobu Jeane měla…

Nemožná holka zní po přečtení anotace strašně jednoznačně. Tak jednoznačně, že jste schopni si ji hned zaškatulkovat k takovým těm trochu přihlouplým románkům, které jsou neustále o tom samém, a ani vás nějak moc neláká, abyste knize dali nějakou větší šanci a přečetli si jí. To vám ale rozhodně radím, abyste nedělali. V této knize se toho skrývá daleko více a rozhodně si zaslouží přečtení!

Ano, příběh je o drzé a pro čtenáře docela nesnesitelné a protivné Jeane, které se snaží co nejvíce odlišit od svých vrstevníků, a je také o milém a hodném Michaelovi a o tom, jak si k sobě najdou cestičku. Ale tím to rozhodně nekončí, protože Manningové se do toho povedlo dostat opravdu hodně. Začínaje zajímavými postavami, přes skvělé prostředí a velice příznačnou atmosféru a čtivým příběhem konče.

Jeane žije sama. Ne že by neměla rodinu, ale je to s ní složité. Rodiče jsou rozvedení, žijí každý zvlášť různě po světě a její sestra pracuje v Americe, a tak Jeane žije sama v Londýně. A jí to tak ale vyhovuje, nebo si to alespoň hodně dlouho myslí. Ona si totiž neuvědomuje, že někdy taky potřebuje pomoc a přátelské obejmutí a slova „všechno bude v pořádku“. Potřebuje se taky někdy cítit hezky doma, tak jako to nikdy opravdu nezažila. A to je na knize to zajímavé, sledovat Jeanin vývoj k takovým myšlenkám a její a naše uvědomění si, že není tak tvrdá a necitelná, jak se ze začátku snaží strašně být. Proto je ze začátku Jeane naprosto nesnesitelná hrdinka, abychom si uvědomili, jak se dokáže změnit ona sama i její pohled na svět. Ale jednoduché to mít opravdu nebude.

AdorkableDalší zajímavou stránkou knihy je Jeanin život na internetu. Čím dál tím více se náš život odehrává online a většina lidi si to ani moc neuvědomuje, buď se tam chovají daleko odlišněji než v normálním životě, nebo svůj život na internetu považují za daleko něco důležitějšího než všechno ostatní. A tím, jak Manningová Jeanin život online popisuje, nás doslova nutí, abychom se nad svým životem v sociálních sítích zamysleli.

Maningová umí velice dobře psát. Kniha je čtivá a skvěle rozvržená. Střídají se totiž pohledy Jeane a Michaela a je to tu velice užitečné a šikovně udělané. Čtenář má tak možnost nahlédnou do hlavy oběma hrdinům a zjistit, co si myslí o světě a o tom druhém. Jejich pohledy na svět jsou tak rozdílné, že si jejich kapitoly rozhodně nikdy nespletete. A jakmile začnete číst jednoho, už se zase těšíte na toho druhé a naopak.
Takže jak vidíte, není to kniha pouze o jednoduchém románku, je to vlastně docela psychologický román o chování dospívajících. A vůbec nemusíte mít hlavní hrdinku rádi, což je velice pravděpodobné, že se stane, a přesto se kniha zařadí mezi vaše oblíbené kousky. Ač se jedná o Nemožnou holku, rozhodně na to má.

Navštivte Jeane na blogu a na Twitteru